Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bax-shop.nl LED-vergelijkingsmiddag review

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rick
    replied
    Het zijn meer hele kleine diodes in plaats van normale LEDs zoals je die in LEDparren ziet, die dankzij de geringe grootte erg dicht op elkaar geplaatst kunnen worden. Dat zorgt al voor een veel betere kleurenmenging, maar dankzij de lens wordt dat nog eens extra rechtgetrokken. ;)

Leave a comment:

• Cheater
    replied
    Volgens mij zijn dat toch nog 3 led's, maar dan middels een lens samengebracht tot 1 beam output.

Leave a comment:

• Rick
    replied
    Is inderdaad een tussenoplossing. ;)

Feit blijft uiteraard wel dat de ware RGB-technologie in de kinderschoenen staat. Op het gebied van charme geef ik je gelijk, op het gebied van functionaliteit en handelbaarheid zie ik toch liever 3 KLS-setjes in m'n auto liggen dan een T4 van dezelfde afmetingen. ;)

Overigens heeft Showtec naar mijn weten al een LED-par met RGB chips en dat is deze. Maar, omdat de techniek nog in de kinderschoenen staat betaal je er ook een duitje voor. ;)

Leave a comment:

• Cheater
    replied
    Ik hoopte eigenlijk dat ik Showtec's nieuwe modellen (de PRO varianten van de PAR56's) kon testen in de winkel.

Deze hebben de 10mm leds en bieden voor nu even een tussenoplossing, totdat je inderdaad de RGB led's overal in terug zult zien. Die RGB led PAR lampen zullen dan enorm veel licht produceren, omdat je dan de volle 150 led's ter beschikking hebt om 1 kleur weer te geven.

Ik vind die Eurolite KLS series gewoon een NO-GO. Ze hebben niet de charme van een PAR can, vandaar dat ik die dingen niet wil.
    Last edited by Cheater; Monday-26-07-2010, 23:56. Reason: linkje werkte niet, maar kwam automatisch toch wel

Leave a comment:

• Rick
    replied
    Dank voor het plaatsen van je bevindingen!

De huismerkparren komen inderdaad normaalgesproken van Protech af, maar mochten die een te lange levertijd hebben of tijdelijk niet leverbaar zijn, dan laten we American DJ versies aanrukken.

Het probleem met de ietwat brakke kleurenmenging die nog relatief veel aanwezig is bij LEDparren, komt door de verschillende LEDs in de unit en dat zul je nooit helemaal kunnen voorkomen. Hierdoor ontstaat ook de kleurenwaas die aan de randen van de meeste LEDparren te zien is en je kunt het soms pas echt goed zien wanneer je voor de lamp gaat staan en naar de projectie achter je kijkt, dan zie je soms nog wel eens meerdere kleurenschaduwen. Verder worden er niet zoveel nieuwe technieken meer losgelaten op deze variant LEDparren, omdat nieuwere technieken veel interessanter zijn en meer voordelen bieden.

Ik vermoed dat momenteel druk geëxperimenteerd wordt met TRI-led en RGB-chip technologieën bij diverse ontwikkelaars, waar een rode, groene en blauwe diode op een kleine chip zitten en vervolgens middels een lens naar buiten gebracht worden. Meerdere chips per fixture zouden vervolgens zorgen voor een véél betere kleurenmenging. Het beste voorbeeld dat nu reeds in de schappen te vinden is is naar mijn idee nog steeds de KLS-800 van Eurolite. De kleurenmenging van die balk zit gewoon extreem netjes in elkaar, zeker als je kijkt naar de prijs, terwijl de lichtopbrengst prima te noemen is.

Persoonlijk zit ik te popelen tot hier meer van op de markt komt. Ik heb inmiddels al een soort sunstrip voorbij zien komen van American DJ die voorzien is van TRI-LED technologie, dus er komt vooruitgang! :)

Leave a comment:

• Cheater
    replied
    Ik heb afgelopen zaterdag 24 juli eens aardig mogen vergelijken tussen 4 merken PAR56's, en 2x PAR64, op locatie in GOES (Bax Shop). De medewerker was zo vriendelijk om deze allen tegelijk aan te sluiten en middels DMX te laten reguleren.

De PAR's 56 waren van:
    - BAX huismerk / OEM, de medewerker zei dat het feitelijk American DJ's waren, maar het was uiteindelijk (volgens mij) Protech. (ik heb dit type, 1x gekocht en heb een Protech mee naar huis genomen)
    - CLS
    - Showtec
    - JB-Systems

De PAR64's:
    - Protech (OEM / BAX huismerk) (10mm leds)
    - Ander merk, ik dacht American DJ

Mijn bevindingen:
    BAX (OEM / Protech) PAR 56:
    Grootste lichtopbrengst van alle PAR 56's, hoogstwaarschijk doordat deze PAR een nauwe afstralingshoek heeft. Hij geeft een spot achtig effect, en de kleurenmenging is op het witte doek in orde (kleur: wit, oftewel alle LED's aan). Voor 45 euro, de 1-na goedkoopste, vond ik dit (in de winkel) de beste keus.
    De handleiding is in orde. Helaas biedt deze PAR geen master/slave functie, wat inhoudt dat je in stand-alone modus, niet meerdere PAR's dezelfde kleur kunt laten weergeven.

CLS PAR56:
    De felle lichtopbrengst waar zo mee gepronkt wordt, mag je de prullenbak in gooien. Althans als we met het blote oog kijken. (Wellicht dat middels lichtopbrengst-metingen iets anders beweerd kan worden). Hier is in mindere mate een spot effect aanwezig, wat inhoudt dat er in mindere mate een spot-effect optreedt. (Waarschijnlijk dat daardoor lijkt dat deze minder licht afgeeft). De kleurenmenging (kleur: wit, oftewel alle LED's aan) op afstand op het witte doek is niet in orde. Het blauw overheerst en bij nadere inspectie lijkt het eerder een regenboogeffect. (ik schrijf het meer overdreven, dan dat het in werkelijkheid is). Bij kleurencombinaties krijgen we geen duidelijke kleuren, maar eerder lijkt de kleur naar wit toe te neigen.

Showtec PAR56:
    De lichtopbrengst is ietsie minder, maar het verschil is verwaarloosbaar. Richt je deze lamp op het witte doek, met alle LED's aan, dan krijg je een donkere spot in het midden, en daarbuiten een mengeling van wat kleuren die trachten wit te creëeren.

JB-Systems PAR56:
    De lichtopbrengst is vergelijkbaar met andere LED PAR's in deze review. De behoorlijke prijs (€ 119) wordt niet gerechtvaardigd. Om die reden heb ik deze PAR niet nader bekeken.

De PAR64 van Protech (BAX huismerk) heb ik het beste bekeken. Deze heeft 10mm LEDs wat direct een WOW effect gaf. Wat een lichtopbrengst! Als je hier recht in kijkt, heb je direct las-ogen. De andere PAR64 heb ik, omdat die met 5mm LEDs uitgerust was, niet nader bekeken. Die gaf namelijk minder licht. Voor 85 euro, een zeer net apparaat.
    Ook jammer van deze Protech is, dat deze geen master/slave functie kent. Maar de auto color fade-change loopt redelijk gelijk, als je het stroom op de par's tegelijk aan zet. De Protec par's zitten zonder tempex in de doos, maar de lamp oogt degelijk, dus het zal hopelijk nooit nodig zijn.
    Ik heb de lamp nu eventjes in gebruik, en kan zeggen dat je de kleur wit kan krijgen die je wilt. koud wit, of warm wit.

Ik heb uiteindelijk 1x par56 van Protech gekocht, en 2x een par64 van Protech. Bijkomend voordeel hiervan is, is dat je DMX addresering overeenkomt. Rood begint op kanaal 2, groen kanaal 3, blauw kanaal 4.

Ik ben van plan en nog een heel stel bij te kopen.
    Last edited by Cheater; Monday-26-07-2010, 23:33. Reason: extra info

Leave a comment:

• Rick
    replied
    Als je op een oppervlakte zelf schijnt zie je de kleurenmenging ook niet doordat de afstraling van de LEDs groot genoeg is om te kunnen vermengen. Echter, in de fixture zelf zie je nog steeds de aparte LEDs omdat de afstand niet groot genoeg is.

Leave a comment:

• yourt
    replied
    ik heb die in de test vermelde Protech parren (4 stuks).
    Werkt goed met frost filter, waarbij je best bij de 'veilige kleuren' blijft, R, G, B, en verder geel, paars,... niet te veel mixkleurtjes. Je blijft als je naar de lamp kijkt wel de punten zien. Op muren / plafonds etc echter egaal verlicht.

Helaas is er ééntje die het net gisteren niet deed bij het installeren (gelukkig kleine ruilmte en ik had ruim overschot aan licht met drie stuks). Zal de par eens moeten openmaken, is mss. (euh... hopelijk) een draadje dat losgekomen is of zo...

Waar ik niet zo tevreden over ben, is de aansturing via usb-DMX. Dat lukt vrij aardig met mijn andere LED effecten (JB Systems Orion LED, Micro led manager met led tubes,...), maar de parren willen niet altijd aanslaan op dmx kanaal. Gaat beter met hoogwaardige kabels, maar zelfs dan moet ik al eens de fixtures resetten... LET WEL: dit gaat over een eenvoudige dmx aansturing vanop de laptop, over de USB uitgang. Aan een controller doen ze het weer wel goed.

Leave a comment:

• Rick
    replied
    Originally posted by LaRoche View Post
    American DJ Frost filters gebruikt, en nog één waar ik de naam van kwijt ben.
    Die andere was niet aanwezig, we hadden 3 dezelfde in de kar liggen voorzover ik me kan herinneren. ;)
    Die andere stonden overigens ook op de lijst, dat waren de JB Systems frost filters. Die van ADJ zijn diffusion filters. What's in a name...

Leave a comment:

• LaRoche
    replied
    Frost filters werken wel goed, je blijft echter een paar puntjes zien. Alleen de CLS LED had dit het minste door de kleine LEDjes, de beste oplossing voor de puntjes zou zijn om RGB LED's te gebruiken. Deze parren zijn echter nog zo stervensduur! We hebben de American DJ Frost filters gebruikt, en nog één waar ik de naam van kwijt ben. En nogmaals, de Frost filters werken wel, de puntjes krijg je alleen niet totaal weg. Zeker niet bij de parren met de grotere LED's, en dat is jammer!

Leave a comment:

• Paradise
    replied
    Ik ben blij dat mijn ADJ par 56 pro ook aardig door de test is gekomen (stijgt hij gelijk in waarde :p ).

Frsot filter heb ik er nog niet voor gebruikt, welke type hebben jullie gebruikt (aangezien die dus niet goed werkten..)

Leave a comment:

• LaRoche
    replied
    Daar waren wij ook aangenaam verrast door, het nadeel van de KLS-300 is dat het vaste kleuren betreft, en dus geen kleurenmixing. De KLS-400 is dit wel, en is ook feller dan een conventionele Par 56 met dezelfde gele kleurenfilter. De LED DJ bar was ook iets feller als een conventionele par.

Leave a comment:

• rick1993
    replied
    Originally posted by Rick View Post

Eurolite KLS-300: We hebben de gele spot vergeleken met een 300w par met gele kleurenfilter, hierbij was de KLS duidelijk feller.
    Dat vind ik toch een behoorlijke prestatie!

Leave a comment:

• LaRoche
    replied
    De platte pencake-parren (leuke alliteratie) zijn met LED parren te vergelijken qua lichtopbrengst, de KLS-300, KLS-400 en LED DJ Bar zijn zelfs feller dan de Par 56's en zelfs even fel als een conventionele Par 56!

Leave a comment:

• Rick
    replied
    De KLS-400 en LED DJ Bar zijn te vergelijken met een LED Par 56 fixture.

Leave a comment:

Working...
X