Het wachten heeft een redelijke tijd in beslag genomen, toch hebben we al diverse resultaten van de LED-vergelijkingsmiddag die we jullie niet langer meer willen onthouden.
Wel een kanttekening, de resultaten van de diverse LED-controllers zijn nog niet bekend. We hadden enige problemen om deze goed aan de praat te krijgen en zodoende worden deze later nog toegevoegd. Hiernaast was er slechts één LED Par 64 long omdat de rest jammergenoeg in backorder stond, waardoor we deze ook hebben geschrapt. Hopelijk kunnen we jullie wel alvast plezieren met dit stuk tekst!
Bax-shop.nl LED-vergelijkingsmiddag review
Op zaterdag 14 november hebben wij in een magazijn in de buurt van de showroom van Bax-shop.nl een LED-vergelijkingsmiddag gehouden voor LED parren en platte spots. Door middel van deze review hebben we een idee van de prestaties die de diverse beschikbare fixtures kunnen leveren en kunnen we vergelijken welke van de fixtures nu het beste presteert in zijn prijsklasse.
Het originele plan was om met een groepje mensen te kijken naar de diverse fixtures en individueel een formulier in te vullen waar op bepaalde punten een cijfer gegeven kan worden. Helaas hebben wij hier door een lage opkomst van moeten afzien omdat we slechts met drie mensen waren om te vergelijken. Dit neemt niet weg dat we diverse conclusies hebben kunnen trekken.
Allereerst is het erg duidelijk geweest dat de lichtopbrengst van conventionele halogeenparren en LED parren elkaar niet meer zoveel ontloopt. De felheid van de diverse LED-fixtures is netjes te noemen, maar toch zijn er nog steeds veel verschillen te merken.
Voornamelijk de kleurenmenging kan nog steeds niet tippen aan een conventionele parspot. Dit komt onder meer doordat er nog steeds niet gebruik wordt gemaakt van RGB LED-modules, terwijl die tegenwoordig al wel volop worden gebruikt bij LED lichteffecten. Het zou erg leuk zijn wanneer de fabrikanten dit ook zouden toepassen in de platte spots en LED parren, omdat dan de kleurenmenging een stuk beter zal plaatsvinden.
Complete sets:
Allereerst zijn we met de complete LED-sets begonnen, de platte fixtures die aan een balk gemonteerd zijn. We hadden verwacht dat deze sets erg netjes zouden presteren en dit is ook deels wel waar. Aanwezig waren de KLS-200, KLS-300, KLS-400, Mac Mah set en de JB Systems LED DJ Bar in deze klasse.
Eurolite KLS-200: De kleinste uit de groep RGB setjes in de KLS-reeks. We hebben deze set direct opgezet en geluidsgestuurd laten draaien om te kijken hoe hij er op zou reageren. De eerste indruk is dat de geluidsgestuurde modus erg gevoelig is en dus erg drukke effecten genereert via de diverse LED-fixtures. Zeker wanneer u dit als basislicht gebruikt zal dit als erg druk overkomen op uw publiek en eerlijk gezegd werden wij er al snel gek van. De KLS-200 moet dus eigenlijk wel met DMX worden aangestuurd om een leuk effect te verkrijgen. De lichtopbrengst was in vergelijking met de KLS-300 en KLS-400 minder, maar dat is logisch omdat het de kleinste uit de serie was.
Wat ons via de DMX-aansturing opviel was dat de LEDs beginnen te flikkeren wanneer ze gedimd worden. Een erg groot nadeel vonden wij, omdat deze spots dus nooit kunnen worden gebruikt voor sfeerlicht omdat het publiek al gauw gek zal worden van de flikkerende LEDs wanneer de spots gedimd worden. Op het moment dat u zeker weet dat u deze fixtures alleen gebruikt voor discoverlichting zult u hier verder geen last van hebben, aangezien de LEDs op vol vermogen netjes egaal gekleurd blijven en niet flikkeren.
Eurolite KLS-300: Deze set viel op doordat deze beschikt over slechts vier kleuren. Aan de ene kant een groot voordeel omdat deze in tegenstelling tot de andere fixtures geen last heeft van het ‘krentenbol-effect’ (het aanzicht van de spot zijn de divers gekleurde brandende LEDs terwijl de lichtopbrengst wit is), aan de andere kant een nadeel omdat er niet creatief kan worden omgegaan met kleurenchases omdat de kleuren niet te wisselen zijn. Iets wat wel kan bij de conventionele par en de RGB-parren. Maar op het moment dat de diverse kleuren geen prioriteit hebben bij de aanschaf van dit systeem, is het een mooi alternatief voor normale parren dat ook nog eens compact is.
We hebben de gele spot vergeleken met een 300w par met gele kleurenfilter, hierbij was de KLS duidelijk feller.
Verder hebben we gekeken naar de frostfilter en hebben die er voor gehouden. Om een beetje effect te hebben moet deze op 8cm van de spot geplaatst worden, waardoor het principe van de platte spot volledig weg is.
Eurolite KLS-400: De grootste uit de KLS-serie en dat konden we merken. De KLS-400 speelt de KLS-200 er volledig uit op het gebied van lichtopbrengst. Verder creëerde de KLS-400 een relatief netjes wit licht in vergelijking met andere fixtures. Qua geluidsssturing is de KLS-400 ook een stuk beter dan de KLS-200 en KLS-300, omdat hij minder ‘druk’ reageerde op de muziek.
Ook hier hebben we geprobeerd om een frostfilter te plaatsen, maar ook dat had vrijwel geen effect. Voornamelijk veel lichtopbrengst wordt hiermee weggenomen en er is geen goede kleurenmenging omdat de afzonderlijke LEDs nog steeds zichtbaar zijn. De voetcontroller van de Mac Mah set werkte netjes op de KLS-400, waardoor wij verwachten dat deze uit dezelfde fabriek komen rollen of een kwestie van copy/paste door Mac Mah.
De lichtopbrengst van de KLS-400 is een stuk beter dan een par56 300w in combinatie met een gele kleurenfilter. Op het gebied van wit schiet de KLS-400 nog wat tekort. De kleurenmenging is wel wat beter dan de andere sets, maar nog steeds zijn er qua aanzicht nog wat afzonderlijke LEDs te zien en dat is best zonde.
Conclusie KLS-sets: Het idee voor deze spots is erg leuk verzonnen, omdat het een hoop transport- en opslagruimte spaart, maar de uitwerking hiervan kon beter. Voornamelijk de flikkerende LEDs wanneer de fixtures gedimd worden zijn erg zonde te noemen omdat het de fixtures ongeschikt maakt voor sfeerverlichting. Het publiek zal al snel gek worden door de flikkerende LEDs. Verder is de lichtopbrengst per set best netjes te noemen, alleen is de kleurenmenging nog niet optimaal. We verwachten dat dit principe in de toekomst nog wordt uitgewerkt, wellicht met RGB LED-modules zodat er een stuk betere kleurenmenging is.
Wat ook opviel is de kwaliteit van de ritsen bij de tassen. De lintjes die het deksel rechtop houden komen hier al snel tussen waardoor de rits al snel gaat haperen en de lintjes gaan rafelen. Verder merkten we dat de ritsen al snel uit elkaar liepen, waardoor voorzichtigheid geboden is bij het sluiten van de case.
Mac Mah Par LED set: Onze eerste indruk: Waar monteren we de G-haken? Er is totaal geen ruimte om G-haken te monteren en dat maakt deze set eigenlijk al bij voorbaat ongeschikt voor drive-in shows omdat hij niet te bevestigen is in een trussbrug. Met een beetje handigheid en hobbybob-skills zullen er vast wel gaten kunnen worden gemaakt in de behuizing om G-haken te monteren, maar dit is toch wel iets waar een stuk beter over had kunnen worden nagedacht. De lichtopbrengst is redelijk matig te noemen. De controller wordt meegeleverd bij de set en dat is wel netjes! Voor hetgeen je er voor betaalt krijg je een nette set, maar de KLS-200 presteert beter op het gebied van lichtopbrengst en gebruiksgemak (G-haken!).
JB Systems LED DJ Bar: Over deze set is in ieder geval wel netjes nagedacht. Een lange Eurokabel wordt meegeleverd (meter of vijf) en een XLR-kabel om DMX aan te sluiten, eveneens ongeveer die lengte.
De lichtopbrengst is vergelijkbaar met die van de KLS-400, echter heeft de DJ Bar door de uit elkaar geplaatste LEDs een veel mindere kleurenmenging. Zonde! Een frostfilter zou dit kunnen oplossen alleen is het grote nadeel dat de frostfilter ook hier op een 5 á 10 cm afstand moet worden geplaatst om wat effect te verkrijgen. En dat is dus niet mogelijk als het effect van de platte spot behouden moet worden.
Vervolgens waren de Par 56 short LED-fixtures aan de beurt om te worden onderworpen aan een vergelijking.
Wat ons bij de diverse Par 56 LED-fixtures opviel is dat de lichtopbrengst in vergelijking met een normale halogeenversie nog niet eens zo veel verschilt. De LED-techniek is inmiddels al op het punt dat zo goed als dezelfde lichtopbrengst behaald kan worden.
OEM Led Par 56 short:
Allereerst hebben we de OEM-LEDpar 56 uit de doos gehaald om te testen. Deze presteert net iets minder qua wit dan een normale par, maar voor het geld heb je wel een erg leuke LEDpar in bezit. Het is dan ook de goedkoopste fixture uit de vergelijking.
JB Systems very bright LED Par 56:
Vervolgens hebben we de JB Systems LED Par 56 er bijgehaald, die uiteraard feller is dan de OEM LEDpar. Echter, een normale PAR 56 wint het nog wel met een neuslengte voorsprong! De kleurenmenging is ook hier niet zo geweldig te noemen, wat zonde is. Het zou leuk zijn als er degelijke lenzen gebruikt werden zodat een nette kleurenmenging behaald kan worden.
Een groot voordeel is dat door middel van 1 knop alle JB Systems LED-parren van hetzelfde type in 1x kunnen worden geadresseerd plus ze kunnen aangestuurd worden door de LEDCON-01 en LEDCON-02.
American DJ Pro Par 56 RGB:
Hierna hebben we de American DJ Pro PAR 56 RGB er bij gehaald. We werden werkelijk verrast door de enorme lichtopbrengst die deze LED par biedt! Hij kost zo’n drie keer zoveel als de OEM versie van de goedkope LED Par 56, maar levert dan ook minstens drie keer zoveel licht, wat een bak met licht komt daar vanaf!
Het is ook hier erg zonde dat er geen RGB LED-modules gebruikt zijn, anders zou het zo goed als dé ideale LED Par 56 zijn. Het corrigeren van het aanzicht met de frostfilters heeft helaas niet het gewenste effect en neemt voornamelijk de lichtopbrengst weg.
Na de Par 56 short kwamen de Par 64 short fixtures aan bod.
Showtec LED Par 64 RGB short:
Als eerste hebben we de Showtec LED Par 64 short er bijgehaald. We waren niet zo onder de indruk van de redelijk matige lichtopbrengst. Het aanzicht van het lichtbeeld werd al iets beter met een frostfilter, maar nog steeds niet geweldig. Verder is er geen tweede beugel aanwezig om het spotje als vloerspot te kunnen gebruiken, dat was wel erg jammer aangezien de anderen daar juist wel over beschikten. De afstraling was redelijk breed, dit is een groot voordeel voor kleinere zaaltjes waar veel belicht dient te worden. Deze spot leent zich dan ook wat meer voor sfeerlicht.
American DJ RGB Led Par 64 short:
Hierna hebben we de American DJ Par 64 Pro er naast gezet. De lichtopbrengst van deze fixture is stukken beter dan die van de Showtec, voor die paar tientjes verschil met de Showtec weten wij wel welke we zouden kiezen!
CLS RGB Led Par 64:
De Par 64 Pro gaf het stokje door aan de CLS LED Par, die ons enigszins teleurstelde qua lichtopbrengst. Voor een Par 64 matig! Er is goed over nagedacht over welke LED’s gebruikt zouden worden, al werkt dit ook in zijn nadeel. CLS heeft bij deze fixture namelijk gekozen voor 5mm LEDs. Lijkt geen verkeerde keuze, en het voordeel ervan is ook zeker dat de kleurenmenging beter uitgevoerd wordt, maar de lichtopbrengst is hierdoor vrij matig en de kleuren komen nog niet helemaal lekker uit, en dat is echt zonde.
OEM LED Par 64 RGB:
De beurt was aan de OEM Par 64, waar het merk Protech opstaat vermeld. Een keurig nette LEDpar voor het geld, aangezien de lichtopbrengst van deze fixture die van de American DJ niet zo ontloopt, terwijl het prijsverschil toch wezenlijk is! Voor die paar tientjes beschikt deze OEM par 64 ook over dezelfde grootte LEDs (10mm) als de American DJ, die echter wel een groter spot-effect afgeeft. De stralingshoek is minder groot dan de meeste andere LED parren, wat ideaal is voor disco-verlichting of basisverlichting. De interne verpakking van de OEM Par 64 is matig door het ontbreken van beschermend piepschuim of ander materiaal, al maakt de degelijke handleiding dit grotendeels goed!
Een stukje concluderend vanaf mijn kant:
Met de lichtopbrengst van de diverse fixtures zit het wel redelijk goed. Voor toepassingen waar je normaal 4 conventionele parren zou ophangen, kun je ook 4 LED-parren ophangen en erg leuke dingen doen met kleurenchases. Zeker voor discogebruik komt dit beter uit omdat je met een viertal LED-parren veel betere chases kunt maken en je parren niet spot voor spot laat knipperen. Als je bijvoorbeeld 2 LED-parren tegelijk een kleur laat weergeven waar je normaal één conventionele par zou hebben, heb je al direct een grotere oppervlakte die je kunt belichten.
Het grote punt waar ik persoonlijk toch wel tegenaan hik is de kleurenmenging. Ik ben op de LED-middag geen fixture tegengekomen waarvan ik de kleurenmenging dusdanig goed vond dat ik na zit te denken over aanschaf. Ik voorspel dat de RGB-modules die momenteel in enorm veel lichteffecten worden gebruikt (voornamelijk 9-watters) hun weg ook wel zullen vinden naar de platte spots en de conventionele behuizingen. Zeker in combinatie met goede lenzen valt hier vast iets leuks uit te halen.
Maar op het moment dat iemand aan de kleurenmenging niet zoveel waarde hecht, zijn LED-parren wel een erg leuk alternatief voor diverse toepassingen.
Wel een kanttekening, de resultaten van de diverse LED-controllers zijn nog niet bekend. We hadden enige problemen om deze goed aan de praat te krijgen en zodoende worden deze later nog toegevoegd. Hiernaast was er slechts één LED Par 64 long omdat de rest jammergenoeg in backorder stond, waardoor we deze ook hebben geschrapt. Hopelijk kunnen we jullie wel alvast plezieren met dit stuk tekst!
Bax-shop.nl LED-vergelijkingsmiddag review
Op zaterdag 14 november hebben wij in een magazijn in de buurt van de showroom van Bax-shop.nl een LED-vergelijkingsmiddag gehouden voor LED parren en platte spots. Door middel van deze review hebben we een idee van de prestaties die de diverse beschikbare fixtures kunnen leveren en kunnen we vergelijken welke van de fixtures nu het beste presteert in zijn prijsklasse.
Het originele plan was om met een groepje mensen te kijken naar de diverse fixtures en individueel een formulier in te vullen waar op bepaalde punten een cijfer gegeven kan worden. Helaas hebben wij hier door een lage opkomst van moeten afzien omdat we slechts met drie mensen waren om te vergelijken. Dit neemt niet weg dat we diverse conclusies hebben kunnen trekken.
Allereerst is het erg duidelijk geweest dat de lichtopbrengst van conventionele halogeenparren en LED parren elkaar niet meer zoveel ontloopt. De felheid van de diverse LED-fixtures is netjes te noemen, maar toch zijn er nog steeds veel verschillen te merken.
Voornamelijk de kleurenmenging kan nog steeds niet tippen aan een conventionele parspot. Dit komt onder meer doordat er nog steeds niet gebruik wordt gemaakt van RGB LED-modules, terwijl die tegenwoordig al wel volop worden gebruikt bij LED lichteffecten. Het zou erg leuk zijn wanneer de fabrikanten dit ook zouden toepassen in de platte spots en LED parren, omdat dan de kleurenmenging een stuk beter zal plaatsvinden.
Complete sets:
Allereerst zijn we met de complete LED-sets begonnen, de platte fixtures die aan een balk gemonteerd zijn. We hadden verwacht dat deze sets erg netjes zouden presteren en dit is ook deels wel waar. Aanwezig waren de KLS-200, KLS-300, KLS-400, Mac Mah set en de JB Systems LED DJ Bar in deze klasse.
Eurolite KLS-200: De kleinste uit de groep RGB setjes in de KLS-reeks. We hebben deze set direct opgezet en geluidsgestuurd laten draaien om te kijken hoe hij er op zou reageren. De eerste indruk is dat de geluidsgestuurde modus erg gevoelig is en dus erg drukke effecten genereert via de diverse LED-fixtures. Zeker wanneer u dit als basislicht gebruikt zal dit als erg druk overkomen op uw publiek en eerlijk gezegd werden wij er al snel gek van. De KLS-200 moet dus eigenlijk wel met DMX worden aangestuurd om een leuk effect te verkrijgen. De lichtopbrengst was in vergelijking met de KLS-300 en KLS-400 minder, maar dat is logisch omdat het de kleinste uit de serie was.
Wat ons via de DMX-aansturing opviel was dat de LEDs beginnen te flikkeren wanneer ze gedimd worden. Een erg groot nadeel vonden wij, omdat deze spots dus nooit kunnen worden gebruikt voor sfeerlicht omdat het publiek al gauw gek zal worden van de flikkerende LEDs wanneer de spots gedimd worden. Op het moment dat u zeker weet dat u deze fixtures alleen gebruikt voor discoverlichting zult u hier verder geen last van hebben, aangezien de LEDs op vol vermogen netjes egaal gekleurd blijven en niet flikkeren.
Eurolite KLS-300: Deze set viel op doordat deze beschikt over slechts vier kleuren. Aan de ene kant een groot voordeel omdat deze in tegenstelling tot de andere fixtures geen last heeft van het ‘krentenbol-effect’ (het aanzicht van de spot zijn de divers gekleurde brandende LEDs terwijl de lichtopbrengst wit is), aan de andere kant een nadeel omdat er niet creatief kan worden omgegaan met kleurenchases omdat de kleuren niet te wisselen zijn. Iets wat wel kan bij de conventionele par en de RGB-parren. Maar op het moment dat de diverse kleuren geen prioriteit hebben bij de aanschaf van dit systeem, is het een mooi alternatief voor normale parren dat ook nog eens compact is.
We hebben de gele spot vergeleken met een 300w par met gele kleurenfilter, hierbij was de KLS duidelijk feller.
Verder hebben we gekeken naar de frostfilter en hebben die er voor gehouden. Om een beetje effect te hebben moet deze op 8cm van de spot geplaatst worden, waardoor het principe van de platte spot volledig weg is.
Eurolite KLS-400: De grootste uit de KLS-serie en dat konden we merken. De KLS-400 speelt de KLS-200 er volledig uit op het gebied van lichtopbrengst. Verder creëerde de KLS-400 een relatief netjes wit licht in vergelijking met andere fixtures. Qua geluidsssturing is de KLS-400 ook een stuk beter dan de KLS-200 en KLS-300, omdat hij minder ‘druk’ reageerde op de muziek.
Ook hier hebben we geprobeerd om een frostfilter te plaatsen, maar ook dat had vrijwel geen effect. Voornamelijk veel lichtopbrengst wordt hiermee weggenomen en er is geen goede kleurenmenging omdat de afzonderlijke LEDs nog steeds zichtbaar zijn. De voetcontroller van de Mac Mah set werkte netjes op de KLS-400, waardoor wij verwachten dat deze uit dezelfde fabriek komen rollen of een kwestie van copy/paste door Mac Mah.
De lichtopbrengst van de KLS-400 is een stuk beter dan een par56 300w in combinatie met een gele kleurenfilter. Op het gebied van wit schiet de KLS-400 nog wat tekort. De kleurenmenging is wel wat beter dan de andere sets, maar nog steeds zijn er qua aanzicht nog wat afzonderlijke LEDs te zien en dat is best zonde.
Conclusie KLS-sets: Het idee voor deze spots is erg leuk verzonnen, omdat het een hoop transport- en opslagruimte spaart, maar de uitwerking hiervan kon beter. Voornamelijk de flikkerende LEDs wanneer de fixtures gedimd worden zijn erg zonde te noemen omdat het de fixtures ongeschikt maakt voor sfeerverlichting. Het publiek zal al snel gek worden door de flikkerende LEDs. Verder is de lichtopbrengst per set best netjes te noemen, alleen is de kleurenmenging nog niet optimaal. We verwachten dat dit principe in de toekomst nog wordt uitgewerkt, wellicht met RGB LED-modules zodat er een stuk betere kleurenmenging is.
Wat ook opviel is de kwaliteit van de ritsen bij de tassen. De lintjes die het deksel rechtop houden komen hier al snel tussen waardoor de rits al snel gaat haperen en de lintjes gaan rafelen. Verder merkten we dat de ritsen al snel uit elkaar liepen, waardoor voorzichtigheid geboden is bij het sluiten van de case.
Mac Mah Par LED set: Onze eerste indruk: Waar monteren we de G-haken? Er is totaal geen ruimte om G-haken te monteren en dat maakt deze set eigenlijk al bij voorbaat ongeschikt voor drive-in shows omdat hij niet te bevestigen is in een trussbrug. Met een beetje handigheid en hobbybob-skills zullen er vast wel gaten kunnen worden gemaakt in de behuizing om G-haken te monteren, maar dit is toch wel iets waar een stuk beter over had kunnen worden nagedacht. De lichtopbrengst is redelijk matig te noemen. De controller wordt meegeleverd bij de set en dat is wel netjes! Voor hetgeen je er voor betaalt krijg je een nette set, maar de KLS-200 presteert beter op het gebied van lichtopbrengst en gebruiksgemak (G-haken!).
JB Systems LED DJ Bar: Over deze set is in ieder geval wel netjes nagedacht. Een lange Eurokabel wordt meegeleverd (meter of vijf) en een XLR-kabel om DMX aan te sluiten, eveneens ongeveer die lengte.
De lichtopbrengst is vergelijkbaar met die van de KLS-400, echter heeft de DJ Bar door de uit elkaar geplaatste LEDs een veel mindere kleurenmenging. Zonde! Een frostfilter zou dit kunnen oplossen alleen is het grote nadeel dat de frostfilter ook hier op een 5 á 10 cm afstand moet worden geplaatst om wat effect te verkrijgen. En dat is dus niet mogelijk als het effect van de platte spot behouden moet worden.
Vervolgens waren de Par 56 short LED-fixtures aan de beurt om te worden onderworpen aan een vergelijking.
Wat ons bij de diverse Par 56 LED-fixtures opviel is dat de lichtopbrengst in vergelijking met een normale halogeenversie nog niet eens zo veel verschilt. De LED-techniek is inmiddels al op het punt dat zo goed als dezelfde lichtopbrengst behaald kan worden.
OEM Led Par 56 short:
Allereerst hebben we de OEM-LEDpar 56 uit de doos gehaald om te testen. Deze presteert net iets minder qua wit dan een normale par, maar voor het geld heb je wel een erg leuke LEDpar in bezit. Het is dan ook de goedkoopste fixture uit de vergelijking.
JB Systems very bright LED Par 56:
Vervolgens hebben we de JB Systems LED Par 56 er bijgehaald, die uiteraard feller is dan de OEM LEDpar. Echter, een normale PAR 56 wint het nog wel met een neuslengte voorsprong! De kleurenmenging is ook hier niet zo geweldig te noemen, wat zonde is. Het zou leuk zijn als er degelijke lenzen gebruikt werden zodat een nette kleurenmenging behaald kan worden.
Een groot voordeel is dat door middel van 1 knop alle JB Systems LED-parren van hetzelfde type in 1x kunnen worden geadresseerd plus ze kunnen aangestuurd worden door de LEDCON-01 en LEDCON-02.
American DJ Pro Par 56 RGB:
Hierna hebben we de American DJ Pro PAR 56 RGB er bij gehaald. We werden werkelijk verrast door de enorme lichtopbrengst die deze LED par biedt! Hij kost zo’n drie keer zoveel als de OEM versie van de goedkope LED Par 56, maar levert dan ook minstens drie keer zoveel licht, wat een bak met licht komt daar vanaf!
Het is ook hier erg zonde dat er geen RGB LED-modules gebruikt zijn, anders zou het zo goed als dé ideale LED Par 56 zijn. Het corrigeren van het aanzicht met de frostfilters heeft helaas niet het gewenste effect en neemt voornamelijk de lichtopbrengst weg.
Na de Par 56 short kwamen de Par 64 short fixtures aan bod.
Showtec LED Par 64 RGB short:
Als eerste hebben we de Showtec LED Par 64 short er bijgehaald. We waren niet zo onder de indruk van de redelijk matige lichtopbrengst. Het aanzicht van het lichtbeeld werd al iets beter met een frostfilter, maar nog steeds niet geweldig. Verder is er geen tweede beugel aanwezig om het spotje als vloerspot te kunnen gebruiken, dat was wel erg jammer aangezien de anderen daar juist wel over beschikten. De afstraling was redelijk breed, dit is een groot voordeel voor kleinere zaaltjes waar veel belicht dient te worden. Deze spot leent zich dan ook wat meer voor sfeerlicht.
American DJ RGB Led Par 64 short:
Hierna hebben we de American DJ Par 64 Pro er naast gezet. De lichtopbrengst van deze fixture is stukken beter dan die van de Showtec, voor die paar tientjes verschil met de Showtec weten wij wel welke we zouden kiezen!
CLS RGB Led Par 64:
De Par 64 Pro gaf het stokje door aan de CLS LED Par, die ons enigszins teleurstelde qua lichtopbrengst. Voor een Par 64 matig! Er is goed over nagedacht over welke LED’s gebruikt zouden worden, al werkt dit ook in zijn nadeel. CLS heeft bij deze fixture namelijk gekozen voor 5mm LEDs. Lijkt geen verkeerde keuze, en het voordeel ervan is ook zeker dat de kleurenmenging beter uitgevoerd wordt, maar de lichtopbrengst is hierdoor vrij matig en de kleuren komen nog niet helemaal lekker uit, en dat is echt zonde.
OEM LED Par 64 RGB:
De beurt was aan de OEM Par 64, waar het merk Protech opstaat vermeld. Een keurig nette LEDpar voor het geld, aangezien de lichtopbrengst van deze fixture die van de American DJ niet zo ontloopt, terwijl het prijsverschil toch wezenlijk is! Voor die paar tientjes beschikt deze OEM par 64 ook over dezelfde grootte LEDs (10mm) als de American DJ, die echter wel een groter spot-effect afgeeft. De stralingshoek is minder groot dan de meeste andere LED parren, wat ideaal is voor disco-verlichting of basisverlichting. De interne verpakking van de OEM Par 64 is matig door het ontbreken van beschermend piepschuim of ander materiaal, al maakt de degelijke handleiding dit grotendeels goed!
Een stukje concluderend vanaf mijn kant:
Met de lichtopbrengst van de diverse fixtures zit het wel redelijk goed. Voor toepassingen waar je normaal 4 conventionele parren zou ophangen, kun je ook 4 LED-parren ophangen en erg leuke dingen doen met kleurenchases. Zeker voor discogebruik komt dit beter uit omdat je met een viertal LED-parren veel betere chases kunt maken en je parren niet spot voor spot laat knipperen. Als je bijvoorbeeld 2 LED-parren tegelijk een kleur laat weergeven waar je normaal één conventionele par zou hebben, heb je al direct een grotere oppervlakte die je kunt belichten.
Het grote punt waar ik persoonlijk toch wel tegenaan hik is de kleurenmenging. Ik ben op de LED-middag geen fixture tegengekomen waarvan ik de kleurenmenging dusdanig goed vond dat ik na zit te denken over aanschaf. Ik voorspel dat de RGB-modules die momenteel in enorm veel lichteffecten worden gebruikt (voornamelijk 9-watters) hun weg ook wel zullen vinden naar de platte spots en de conventionele behuizingen. Zeker in combinatie met goede lenzen valt hier vast iets leuks uit te halen.
Maar op het moment dat iemand aan de kleurenmenging niet zoveel waarde hecht, zijn LED-parren wel een erg leuk alternatief voor diverse toepassingen.
Comment