Announcement

Collapse
No announcement yet.

Review en vergelijking Ayra Compar kit 2 tri-ledpar fourbar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Review en vergelijking Ayra Compar kit 2 tri-ledpar fourbar

Review en vergelijking Ayra Compar kit 2 tri-ledpar fourbar

Mijn mening met de Bax eigen merk/Ayra spullen was altijd negatief. Bij de eerste serie’s was de kwaliteit gering. Maar iedereen leert bij en daarom geef ik Ayra een 2de kans. Ik heb de Ayra Compar 2 triledpar fourbar nu een maand in huis om te testen en hij valt zeker niet tegen. Ik heb de balk vergeleken met de KLS-801 en de Lightmaxx CLS-2, allebei vergelijkbare triled fourbarren. De Lightmaxx CLS-2 valt in dezelfde prijsklasse als de Compar 2. De KLS-801 is 150 euro tot 200 euro duurder dan de Compar 2.

De fourbar heeft 7x3 Watt trileds per spot. Aan te sturen via 1, 3, 7, 12 of 16 DMX kanalen, interne automatische programma’s (Die ook via dmx zijn te triggeren), master/slave en een muziek gestuurde modus. Allemaal bereikbaar via het digitale menu.

Eerste indruk

Als je de doos opent zie je de fourbar in de flightbag, het statief in de flightbag en de voetcontroller goed beschermt ingepakt. De eerste indruk is al positief. Als ik de flightbag open maakt zie ik een net uitziende fourbar.

Fourbar

leds

De trileds zorgen ervoor dat de Compar 2 een nette kleurenmening heeft. Bij trileds vind namelijk de kleurenmening plaats in de lens, hierdoor is de kleur van de bundel hetzelfde als de kleur van de spot. De Compar 2 produceert warme en volle kleuren. In tegenstelling tot de Lightmaxx CLS-2 die fletsere kleuren produceert. Als je even je best doet is het zelfs mogelijk om aardige frontlicht kleuren eruit te krijgen.

De lichtopbrengst van de Compar 2 is boven mijn verwachtingen. Een (kleine) feestzaal zal al snel vol met licht zijn. Omdat foto’s meer dan 1000 woorden spreken volgen nu een aantal foto’s.

De kleurenmening en lichtopbrengst van de Compar 2 is veel beter dan de Lightmaxx CLS-2. De Compar 2 en de KLS-801 zijn daarin gelijkwaardig.

De stroboscoop functie produceert mooie snelle flitsen.

Het dimmen van leds (in het algemeen) gebeurt door het razend snel laten knipperen van de leds. Het menselijk oog kan dit knipperen niet zien, maar we waarnemen wel een mindere lichtintensiteit (dimmen dus). Filmcamera’s kunnen het knipperen beter waarnemen, echter ook maar tot een zekere snelheid. De Compar 2 heeft zo’n hoge knippersnelheid (400Hz) tijdens het dimmen dat het zelfs op de camera niet te zien is.(Flickerfree) Op de Lightmaxx CLS-2 is het op de camera wel waarneembaar. (De strepen op de foto)

DMX

Het aantal DMX kanalen kan je instellen op de Compar 2. Zo is er voor iedere DMX controller wel een geschikte modus. De meeste functie’s haal je natuurlijk uit de 16 kanalen modus. In de 16 kanalen modus kan je elke spot los bedienen (3 kanalen per stuk), de stroboscoop snelheid instellen, interne programma’s activeren, de snelheid van de interne programma’s regelen en er is een master dimmer.

Door middel van een knippertest op hoge snelheid via DMX en de master dimmer heb ik de reactietijd van DMX printplaat getest. De reactietijd van de printplaat ligt heel erg hoog. Dit in tegenstelling tot de Lightmaxx CLS-2 die de test niet goed kon bijhouden.

Digitale menu

In het digitale menu is het soms wat zoeken naar de juiste functie. Maar uiteindelijk kom je er wel uit. (En anders kan je altijd de handleiding erbij pakken) Het is jammer dat het een 7 segmenten display is, een alfanumerieke LCD was veel fijner en gebruiksvriendelijke geweest.

Robuustheid

Bij elk goedkoop product moet natuurlijk ergens een beetje worden ingeleverd. Het geheel zit wel goed in elkaar, maar je merkt aan alles dat het minder is dan de KLS-801. De behuizing en componenten zijn allemaal net wat minder. Dat merkte ik vooral bij de 5-pin XLR voetcontroller ingang, die is niet zo stevig. Maar zolang je er niet mee gaat gooien, een beetje uitkijkt bij het opbouwen/afbreken en hem vervoert in de flightbag is de robuustheid prima.

De Lightmaxx CLS-2 is kwa robuustheid vergelijkbaar met de Compar 2. De KLS-801 is de duidelijk winnaar, maar daar betaald je dan ook een aardig bedrag meer voor.

Flightbags

De flightbag beschermd de Compar 2 goed en maakt het vervoer makkelijk. De binnenkant is van stof met daarin de vorm van de fourbar. Hierdoor blijft hij veilig op zijn plaats tijdens transport. Het enige jammere is is dat de schroeven waarmee je het statief vast draait op het statief niet op de fourbar kunnen blijven zitten als je hem in de flightbag doet. In het voorvak van de flightbag kan je de voetcontroller en de kabels kwijt.

De flightbag van het statief is een simpele langwerpige tas, maar het voldoet meer dan prima.

Accessoires

Statief

Het bijgeleverde statief is 1 van de weinige dingen wat negatief is aan de set. Het is een „net niet” statief. Te laag, te zwak en niet helemaal passend op de statief adapter van de Compar 2. Bovendien beschadigt het vrij snel, het kwam zelfs beschadigt uit de doos.

Voetcontroller

Die voetcontroller die bij de Compar 2 geleverd wordt is robuust. Na een enkele keer proberen kan je alle interne programma’s selecteren, de modus selecteren en hem stoppen. De optie Full On is een hele leuke, het zorgt ervoor dat alle spots vol aan gaan. Hiermee kan je leuk knipperen op het hoogtepunt van de muziek.

Conclusie

De Ayra Compar kit 2 tri-led par fourbar heeft van de drie geteste fourbarren de beste prijs/kwaliteit verhouding. De KLS-801 is wel een stuk beter, maar daar betaal je dan ook flink extra voor. De Lightmaxx CLS-2 is de slechtst van de drie.

De Ayra Compar kit 2 is een fourbar met een nette kleurenmening, een aardige bouw en een goede lichtopbrengst. De lage prijs die je voor deze triled fourbar betaald is het zeker waard!

Geschreven door Simon de Bruijn, SDB Lighting

Comment

Erg leuke review met prima fotomateriaal en bedankt dat je hem wilde testen! :)

De puntjes zoals je al eerder per PM had aangegeven worden in de volgende batch verbeterd. Over een poosje krijgen we nog veel meer nieuwe Ayra producten binnen, de productie in China draait nu op volle toeren.

Daarbij kan ik verklappen dat we ook bezig zijn met de ontwikkeling van een pixel bar 12 met rigging bracket (voor 6 stuks, meerdere brackets te koppelen) en een COB fourbar.

Comment

dus als ik het begrijp is het 16 dmx kanalen per spot , het lukt mij niet de dmx in te stellen, kan iemand helpen

Comment

Working...
        X