Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe adresseer ik mijn LED-parren set? (DMX)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe adresseer ik mijn LED-parren set? (DMX)

Voor veel beginners die in het wereldje van DMX stappen is het vrij onduidelijk hoe het instellen van de controller en de diverse lichteffecten precies werkt.

DMX werkt via een daisy-chain principe. Dit betekent dat vanaf de controller de verschillende aan te sturen lichteffecten aan elkaar gekoppeld kunnen worden zonder dat er split-kabels moeten worden gebruikt. Elk lichteffect die beschikt over DMX heeft namelijk een in- en een uitgang, die verbonden worden via XLR-pluggen.

Laten we een voorbeeld opstellen waarbij we uitgaan van de volgende set, namelijk een complete LED PAR 56 set met vier ledparren, een scanmaster controller en meegeleverde kabels..

Het fysieke aansluiten van de complete set:

Laten we beginnen met het aansluiten van het geheel. Zoals eerder vermeld werkt DMX via een doorlus-systeem. Dit betekent dat we de set als volgt aansluiten:
    stap 1:
    Verbind de controller via een XLR-kabel met de ingang van LED-par 1.
    Stap 2:
    Verbind de uitgang van LED-par 1 met de ingang van LED-par 2.
    Stap 3:
    Verbind de uitgang van LED-par 2 met de ingang van LED-par 3.
    Stap 4:
    Verbind de uitgang van LED-par 3 met de ingang van LED-par 4.

Nu zou vervolgens de volgende situatie ontstaan in volgorde van de signaalverspreiding:
    Controller (scanmaster) - XLR-kabel - LED-par 1 - XLR kabel - LED-par 2 - XLR kabel - LED par 3 - XLR-kabel - LED-par 4

De elektriciteit kunt u vrij willekeurig aansluiten. Wel dient u er voor te zorgen dat u elk van de apparaten een vaste elektriciteitsbron heeft, dus waar continue spanning (230V) op staat als u de set wilt gebruiken. Dit kan dus een simpele wandcontactdoos zijn. In tegenstelling tot normale halogeenparren kunt u deze spots niet aansluiten op een dimmer!!!

Het instellen van de DMX-adressen:
    We willen er in deze situatie voor zorgen dat we een volledige programmeringsvrijheid hebben over de LED-parren. We willen dus elke spot afzonderlijk kunnen aansturen om er het uiterste uit te kunnen halen.

Een mooi stuk theorie over DMX, dipswitches en adressering is al hier te vinden. Echter gaan we deze theorie nu toepassen met een praktijkvoorbeeld.

De LED-parren beschikken per stuk over 5 DMX-kanalen, zoals ook te zien is bij de productspecificaties.
    Bij normale tafels zouden de LED-parren achter elkaar worden geadresseerd om ze apart aan te kunnen sturen.

In theorie zouden we de volgende indeling hebben wanneer de LED-parren achtereenvolgens zouden worden geadresseerd om alle kanalen op de controller te bezetten:
    Kanaal 1 tot 5: LED-par 1
    Kanaal 6 tot 10: LED-par 2
    Kanaal 11 tot 15: LED-par 3
    Kanaal 16 tot 20: LED-par 4

Nu is het probleem echter, hoe stellen we de LED-parren in om op bovenstaande start-adressen te beginnen?

De LED-parren beschikken over zogenaamde dipswitches op de achterzijde. Er zitten 10 dipswitches op een klein printje op de achterzijde van de LED-par. In principe is elke dipswitch een schakelaar, die op "ON" of "OFF" kan staan, net als bij een normale schakelaar. Nu is echter het afwijkende dat elke dipswitch een bepaalde waarde heeft om het start-adres te kunnen bepalen. De 10 dipswitches hebben elk een toegewezen startwaarde. Dankzij een oplopend verdubbelingssysteem kan werkelijk elke startwaarde tussen 1 en 512 worden gemaakt.
    Hoe zit dit precies in elkaar? Bij onderstaande indeling gaan we uit van een algemene indeling. Dipswitch 10 is meestal standaard aanwezig, maar kan diverse functies omvatten, zoals bij scanners een pan-invert (gespiegeld werken), een master/slave functie, enz.

Dipswitch 1: Startkanaal 1
    Dipswitch 2: Startkanaal 2
    Dipswitch 3: Startkanaal 4
    Dipswitch 4: Startkanaal 8
    Dipswitch 5: Startkanaal 16
    Dipswitch 6: Startkanaal 32
    Dipswitch 7: Startkanaal 64
    Dipswitch 8: Startkanaal 128
    Dipswitch 9: Startkanaal 256
    Dipswitch 10: Hangt af van het apparaat, zie hiervoor de handleiding.

Door middel van het combineren van de dipswitch-instellingen kunnen startwaardes worden gecombineerd om een nieuwe waarde te verkrijgen.

TIP:
    Begin altijd vanaf de laatste dipswitch te werken om de hoogste eerste waarde te kunnen bepalen. als u bijvoorbeeld startwaarde 25 moet instellen, gaat u als volgt te werk:
    - Vanaf dipswitch 10 werken we naar boven om de eerste dipswitch vast te stellen.
    - Dipswitch 6 (32) kan net niet, dipswitch 5 (16) kan wel. Zet dipswitch 5 op "ON".
    - 25-16 = 9. Er moet dus nog een waarde van 9 gevuld worden.
    - De waarde die het dichtste bij 9 ligt, is 8. Stel dipswitch 4 in op "ON".
    - 9-8 = 1. De laatste dipswitch die ingesteld moet worden is dipswitch 1, zet deze ook op "ON".
    -Nu ontstaat een combinatie van dipswitch 5, 4 en 1 die samen kanaal 25 vertegenwoordigen.

Bij een normale controller zou de indeling als volgt zijn:
    LED-par 1: Startadres 1: dipswich 1 ON
    LED-par 2: Startadres 6: dipswitch 3+2 ON
    LED-par 3: Startadres 11: dipswitch 4+2+1 ON
    LED-par 4: Startadres 16: dipswitch 5 ON

Hiermee zouden alle kanalen van de LED-parren apart kunnen worden aangestuurd, op bijvoorbeeld een scenesetter of soortgelijke controller.

Nu is het geval dat een scanmaster zoals uit ons voorbeeld een heel andere indeling heeft. Een scanmaster beschikt namelijk over 'fixture knoppen', waarmee bepaalde fixtures geselecteerd en gedeselecteerd kunnen worden.
    Elk van de 'fixtures' op de controller heeft ruimte voor 16 kanalen elk. Dit kan bijvoorbeeld van pas komen bij uitgebreidere movingheads.

We willen van deze mogelijkheid gebruik maken, dus gaan we de adressering aanpassen naar de indeling van de controller. Dit houdt in dat elke fixture 'beschikt' over 16 kanalen elk, waar dus de adressering op moet worden aangepast.

De indeling wordt nu als volgt:
    LED-par 1: Startadres 1: dipswich 1 ON
    LED-par 2: Startadres 17: dipswitch 5+1 ON
    LED-par 3: Startadres 33: dipswitch 6+1 ON
    LED-par 4: Startadres 49: dipswitch 6+5+1 ON

De LED-parren hebben nu op de controller de volgende plaats gekregen:
    LED-par 1: Fixture 1
    LED-par 2: Fixture 2
    LED-par 3: Fixture 3
    LED-par 4: Fixture 4

Programmeren maar!
    De LED-parren zijn nu geadresseerd en op de controller aangesloten. Het programmeren kan dus nu beginnen. Meer informatie over het programmeren van een scanmaster, SM-1612 of een gelijksoortige versie van dit apparaat is hier te vinden.

Mooi en duidelijk uitgelegd.
    Ben al een stukje wijzer geworden over DMX.

Comment

Kan dat met die fictures ook op de scanmaster 1?

Comment

Ja, hij is gebaseerd op de scanmasters en klonen (dus Scanmaster, SM-1612, DC-1216, enzovoorts)

Comment

Volgensmij werkt de "nieuwe" grijze scanmaster (16/2) met meer kanalen per fixture: 30, de grijze 8/2 werkt nog wel gewoon met 16 kanalen per fixture. Hier heb je dus net iets andere startadressen.
          1 - 1
          2 - 31
          3 - 61
          4 - 91

Zoals het hier staat aangegeven werkt in ieder geval wel op de "oude" blauwe scanmasters (1, 2, 2MKII, 3). Deze hebben 16 kanalen per fixture.
          1 - 1
          2 - 17
          3 - 33
          4 - 49
          Last edited by rick1993; Wednesday-10-02-2010, 18:14. Reason: 8/2 toch 16 kanalen per fixture ipv 30

Comment

hallo,
            ik heb net een Showtec Scanmaster 1 aangeschaft, maar ik begrijp er helemaal niks van.
            ik heb nu 1 Scanmaster, 4 LED parren, 1 DJ LED Scanner, 1 Laser en 1 Fascinator (allemaal van Showtec). maar hoe moet ik dat aanmelden/sturen? graag een uitgebreide uitleg van het aansluiten van de draden tot het schuiven met de schuifjes op de Scanmaster.

Met Vriendelijke Groet, Jasper

Comment

Je neemt de scanmaster - een lange dmx kabel - ledpar 1 - korte dmx kabel- ledpar 2 - korte dmx kabel - ledpar 3 - korte dmx kabel - ledpar 4 - korte dmx kabel - scanner - korte dmx kabel - laser

Hoe je de ledparren op het kanaal moet zetten kun je hierboven lezen.

Comment

maar wat moet ik doen op mijn scanmaster, want hoe ik t moet aansluiten is mij nu duidelijk (met hele erge dank aan rick1993) want ik begrijp helemaal niet wat ik op mijn scanmaster moet doen. a.u.b. een uitgebreide uitleg want ik snap er niks van.

Met Vriendelijke Groet, Jasper

Comment

Sluit eerst maar eens alleen de ledparren aan op de kanalen 1-17-33-49.

Als je de scanmaster aanzet klik je op de blackout knop (hij staat namelijk standaard in black out) en dan op de knoppen fixture 1-2-3-4 (de lampjes daarbij gaan branden). Nou kun je met de faders gaan spelen en kijken wat er gebeurt...

Voor het programeren van scenes en chases kun je deze nederlandse handleiding raadplegen .

Comment

moet ik die kanalen op de Scanmaster zetten of op de lampen? hoe zet ik die kanalen goed op mijn Scanmaster? wat is een fader en wat is fixture? sorry voor al deze vragen maar ik begrijp er even niks meer van

PS. ik ben heel erg blij met je hulp!!
                    Last edited by debbbbbree; Sunday-14-02-2010, 23:04.

Comment

Originally posted by debbbbbree View Post
                      moet ik die kanalen op de Scanmaster zetten of op de lampen?
                      Je stelt de kanalen in op je lampen.

hoe zet ik die kanalen goed op mijn Scanmaster?
                      Daar hoef je niets in te stellen, als je doet wat ik in mijn vorige post zei dan werkt het al.

wat is een fader en wat is fixture?
                      Een fader is een schuifje. Een fixture is een groepje van 16 kanalen op je scanmaster. Als je fixture 1 aanklikt dan zijn de faders kanaal 1-2-3-4-5-6-7-8 (je kunt ook kiezen met het knopje 1/8 - 9/16 voor kanaal 9-10-11-12-13-14-15-16, maar dat heb je u nog niet nodig).

Ik zei in mijn vorige post dat je fixture knop 1-2-3-4 moet aanzetten (lampje gaat branden), als je dan met de faders gaat spelen doen alle lampen hetzelfde. Als je alleen lamp 1 wilt besturen moet je alleen fixture 1 aanzetten (alleen het lampje bij fixture 1 moet dan branden).

Gr. Rick

P.s. de volgorde van de lampen maakt niets uit. Je kunt het zo doen: startkanaal 1-17-33-49 maar ook 33-49-1-17 ofzo. Dat maakt helemaal niets uit.

Comment

Ik heb dezelfde problemen met het aansluiten.
                        Ik ben echt een licht newbie, maar omdat er vraag naar was toch dit setje aangeschaft.
                        Nu heb ik aandachtig je verhaal gelezen en heb de parren ingesteld, maar als ik mijn faders beweeg krijg ik niks. Ik heb dus de volgende vragen:

1. Is een fixture hetzelfde als "scanners" op de scanmaster 1?
                        2. Hoe sluit ik de ledparren aan op de kanalen 1-17-33-49 ?

Aangezien ik donderdag deze lichten voor het eerst ga neerzetten vraag ik me af of het me lukt voor deze tijd ze werkend te krijgen zoals ik wil, dus de kanalen per lamp ingesteld hebben zodat ik ze kan bedienen. Denk dat ik dan maar begin met de functie Auto Mix color dipswitch 9 & 10 aan als het ik het goed heb en dipswitch 1 t/m 7 om de snelheid van het faden te bepalen.

Toch?

Comment

Originally posted by MaartenV View Post

Bijv, led par 1 staat met de dipswitch op 1 omhoog, dan klik je op fixture 1, en doe je een schuifje omhoog.
                          Dus je hebt 8 led parren? Dan is dit even handig. Klik. Daar voeg je nummer 1 in, en zie je welke dipswitch je aan moet zetten achter op de led par. Je moet per led par 16 verder gaan, zoals je het voor doet. 1-17-33-49-65-81-97-113.
                          Ik heb dit even uit m'n hoofd gedaan, mocht er iets fout zijn, zeg het even.

Comment

Originally posted by MaartenV View Post
                            1. Ja.

2. Dmv. de dipswitches, zie de eerste post van dit topic.

Comment

Ok, dat van die dipswitches en kanalen begrijp ik nu. En had dat voor 4 parren gisteravond dus toch goed gedaan aan de hand van de handleiding van rick1993. Echter toen ik dus wat aan het testen was had ik scanners (Fixture) knop 1 aangedaan en met de fader gespeelt, echter gebeurde er niks, geen toe of afname van de lichtsterkte o.i.d.
                              Of moet je hiervoor eerst dingen programmeren?

Comment

Working...
                              X