Announcement

Collapse
No announcement yet.

Line-arrays creŽren. Hoe moet het NIET?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Line-arrays creŽren. Hoe moet het NIET?

Disclaimertje vooraf:

Deze line-array is het goede voorbeeld van hoe het niet moet, en wel om de volgende redenen:

1. De luidsprekers zijn niet voorzien van een intern frame en de componenten binnenin zijn niet gesafed.
    2. De luidsprekers zijn niet voorzien van de correcte vliegstrips en bevestigingsmateriaal
    3. De truss-adapter is niet bedoeld voor dit soort trekbelasting (en al helemaal niet de 'veiligheids'pin, hoe ironisch die term ook klinkt in deze situatie.
    4. Het stukje truss mag niet op deze manier worden belast.
    5. Door het overhellende gewicht wordt de statiefbuis volledig krom getrokken.
    6. Door het overhellende gewicht en de hoogte is het eenvoudiger voor het statief om over te hellen.
    7. ... denk maar mee en vul maar aan.

Laat dit een les zijn voor eventuele ideeŽn die je in de loop der tijd mocht krijgen, om je luidsprekers op een 'creatieve' manier te positioneren. Begin er alsjeblieft niet aan, zeker niet met budget-luidsprekers. Professionele line-array luidsprekers zijn voorzien van het juiste bevestigingsmateriaal en zijn voorzien van een metalen frame binnenin waar tevens de interne componenten aan vastzitten (al dan niet met safeties). Hiernaast heb je ook geen winst van je geluidsdruk, omdat er geen enkele koppeling is bij onderstaande foto's.

Om een lang verhaal kort samen te vatten:
    Kids, don't try this at home!

Bax Music medewerker

Het ziet er grappig uit, maar dan houd het ook echt op. ga het niet proberen!

Comment

weer zo'n mooi voorbeeld van een doe het zelf (piets klusbus) oplossing :)
      Zenders is mijn ding

Comment

hahaha supervet! Waar heb je deze foto's welniet vandaan:p

Comment

Het valt me nog mee dat de statief niet omvalt!?
          (lijkt mij dat al het gewicht 1 kant op wordt getrokken)

Comment

Ziet er grappig uit.

Op een andere fora heb ik een topic gezien, dat iemand zelf line-arrays had gemaakt, en ze leken echt net echt!

Comment

Omdat de statiefpoot vrij goed naar voren gepositioneerd staat ligt het kantelpunt van het statief anders.

Overigens is het wel mogelijk om je eigen line-array te bouwen volgens je eigen wensen, maar je zult dan met ongelofelijk veel dingen rekening moeten houden, waardoor het een project wordt waar je enorm veel tijd, geld en moeite in moet steken om er iets leuks uit te krijgen. En dan is het nog maar de vraag of het geheel in de praktijk net zo werkt als in theorie.
              Bax Music medewerker

Comment

als je dit persee wilt doen zorg dan dat je een frame hebt waar de speakers on zitten en ook moet je dat aan truss hangen!!

riskant maar als het maar voor 1 keer in de 2 maanden is ...ok
                :cool:malstrommusic:cool:

Comment

Originally posted by malstrommusic View Post
                  NEE!

Ook dan kan er wat gebeuren!

Als je geen budget hebt voor een goede line-array (incl. rigging) gebruik het dan gewoon niet!

Dit is overigens ook een voorbeeld van hoe het NIET moet, dat staat er ook duidelijk bij
                  Licht dat licht mij wel :cool:

I.v.m. studie iets minder aanwezig.

Comment

Nee, niet OK. Duidelijk niet OK. Dit soort veiligheidsaspecten werken niet via een tijd-schema, het is niet zo dat het geheel niet uit elkaar kan vallen als je het maar 1x per maand zou gebruiken.
                    Bax Music medewerker

Comment

Het ziet er indd wel mooi uit, maar niet betrouwbaar. Als je het echt wilt, moet je er toch aan gaan geloven en de echte line-arrays kopen.

Comment

ik bedoel wel met een veele betere rigging en aan truss he lees eerst is!
                        :cool:malstrommusic:cool:

Comment

Ook al heb je nog zo'n mooi frame dat de speakers niet los kunnen komen van de truss... De truss en statieven zelf kunnen ook vallen, breken etc.
                          Licht dat licht mij wel :cool:

I.v.m. studie iets minder aanwezig.

Comment

ik bedoel wel met een veele betere rigging en aan truss he lees eerst is!
                            Dat bleek niet direct uit je post, dus vandaar de verwarring. Hiernaast vind ik niet dat je op deze manier moet reageren als je een reactie op je post krijgt, het gaat om een veiligheidsaspect en dat dient gewoon goed benadrukt te worden om mensen hier op te attenderen.

Overigens wordt er vrij weinig truss gebruikt bij de meeste line-array installaties en worden hiervoor vaak speciale line-array windup-towers gebruikt met 2 poten naar voren en soms een tegengewicht. Zomaar een paar luidsprekers aan een willekeurig wind-up statiefje laten bungelen is not-done.
                            Bax Music medewerker

Comment

en op deze manier gaat het ook nog eens meer kwaad als goed doen, wil het werken als een array(dus dan hebben we het nog niet over een line source array) zullen er andere kasten gebruikt moeten worden;)

Comment

Working...
                              X