Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarschuwing Rigging materiaal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Waarschuwing Rigging materiaal

Steeds vaker lees ik (niet enkel hier) vragen van mensen die niet zeker weten hoe ze bepaalde zaken moeten riggen: Gelukkig zijn dit dan nog mensen die WEL vragen stellen omdat ze het niet zeker weten, maar ik vermoed dat er veel meer zijn die gewoon iets hijsen of takelen zonder hier goed over na te denken...

Ik ben van mening dat rigging geen speelgoed is. Zeker niet Als je in de buurt van of zelfs boven mensen dingen gaat hijsen of takelen.

Het lijkt mij dan zeker niet verkeerd om hier bij de aanschaf (in de webshop en evt op de factuur) van rigging materiaal voor te waarschuwen.

iets in de trant van: "Dit materiaal kan bij onjuist gebruik ernstige (letsel) schade of zelfs overlijden tot gevolg hebben: schakel bij twijfel hulp in van een expert"

Of ben ik de enige die er zo over denkt?
    ps. ik heb het hier niet over 2 fourbars aan een trusburggetje, maar ik zie soms vragen voorbij komen waarvan ik alleen maar kan hopen dat ze nooit worden uitgevoerd.

Maar waar leg je de grens? Moet dit alleen bij steels en hijsbanden komen te staan? Of ook bij G-haken, stukken truss en halfcouplers?

Wanneer wij iets kunnen betekenen voor veiligheid willen we daar zeker aan meewerken, maar het moet wel reŽel blijven. Wanneer jij een aluminium ladder koopt staat er in de winkel ook geen bord bij: "Let op, plaats de poten van deze ladder niet op bierkratten om hem te verhogen".

Niet om het idee af te kraken, maar is meer iets waar ik direct aan denk vanuit ons oogpunt. Ben het natuurlijk wel met je eens dat dergelijk materiaal op de juiste wijze gebruikt moet worden, maar het is heel lastig om een bepaalde grens aan te geven. Een stukje GBV (Gezond BoerenVerstand) is ook een belangrijke factor. :)
    Bax Music medewerker

Comment

Je wilt niet weten hoe vaak ik ergens een 'fout trussje' zie

Wat mij betreft zet je het overal bij. Niet bij G-haken ofc.
      Wel: VMB's, truss, takels, hijsbanden en steels etc. G-haken gaan te ver.

Comment

Die waarschuwingen staan doorgaans in de handleiding. Daar staat in hoe het gebruikt dient te worden. Probleem is dat zeker de hobbybobs die onveilige constructies bouwen hier niet eens naar kijken.

Comment

Het wordt inderdaad wel erg "amerikaans" om overal voor te waarschuwen om je zelf maar in te dekken als je dat gaat doen.

Een PDF'je met wat informatie en gevaaruitleg waar in een tekstvakje naar verwezen wordt zou dan misschien meer op zijn plaats zijn.

Comment

We gebruiken regelmatig ons blog als medium om te verwijzen naar meer technische informatie. Zo hebben we ook een item over laserveiligheid en -techniek klaarstaan waar op elke laserproductpagina naar verwezen gaat worden:
            Tech Talk: Gebruik van showlasers, gevaarlijk of niet?

Iets soortgelijks kunnen we hier natuurlijk ook voor doen.
            Bax Music medewerker

Comment

Het probleem is nou juist dat er nogal wat Boeren zijn zonder Gezond Verstand.

Een Tech Talk, blog is leuk: echter de mensen die een techtalk gaan lezen interesseren zich hier voor: dit zijn dezelfde mensen die vaak Wel ook een handleiding doorlezen of op een forum naar raad zoeken.

Ik heb het dan ook niet over g-haken en kleine fourbar statiefjes.
              maar wel bij bevoorbeeld een trussadapter, de truss zelf etc.

Natuurlijk: als je materiaal koopt ben je eigenlijk zelf varantwoordelijk voor het juiste gebruik, maar ik heb het idee dat er nogal wat mensen zijn die Denken het juist te gebruiken maar dit niet doen, die kun je wellicht met 1 of 2 tekst regeltjes en/of een verwijzing naar de handleiding van fouten behoeden.

De categorie die weet dat ie fout bezig zich hier niks van aantrekt kan je toch niet tegenhouden.

Comment

ik weet niet in hoeverre het haalbaar is, maar misschien werkt dit mondeling wel. Het hoeft volgens mij niet lang te duren om eens na te gaan of iemand de nodige kennis van zaken heeft, en indien mogelijk dit uit te leggen of te verwijzen naar correcte informatiebronnen.

Vergelijk het met een apotheker, die moet ook (maar daarom doen ze het nog niet allemaal) bij elk medicament de belangrijkste nevenwerkingen en/ of het gebruik ervan uitleggen. Of toch op sen minst navragen of de patiŽnt dit weet.
                [url]http://www.djlanemo.tk[/url]

Comment

Truss en rigging materialen zijn oorspronkelijk bedoeld voor de professionele markt; we mogen er van uit gaan dat zij van wanten weten.

Dat de consument nu met trussen, takels en e.d. gaat slepen, is zijn eigen verantwoording en dient zich alvorens goed te informeren.
                  Last edited by Citybeatz; Saturday-20-04-2013, 19:09.
                  Online verhuur van [url=http://www.beamerverhuurnederland.nl]beamers[/url], [url=http://www.karaokeverhuurnederland.nl]karaoke sets[/url], [url=http://www.polaroidverhuurnederland.nl]polaroid camera's[/url] en [url=http://www.lichtgeluidverhuurshop.nl]licht & geluid[/url]

Comment

City beats: en dat is waar het in deze branche mis gaat, er is totaal gene controlle op kennis.

Voor het huren of aanschaffen van bijvoorbeeld een duik-uitrusting.. heb je een certificaar nodig. Zelf in het ergte geval haal je enkel je zelf om zeep..

Voor het huren of aanschaffen van rigging materiaal (maar ook van pyrotechniek) heb je alleen geld nodig: en in het ergste geval.... laten we het daar maar niet over hebben.

Oftewel: de consumenten denken dat zij ook tot de professionele markt horen.

Comment

Working...
                    X