Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ruis met opnemen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ruis met opnemen

Hela,

Ik wil mijn mixer (Korg km 402) aansluiten op mijn computer om 't een en ander op te nemen. Gister heb een audio kabel gehaald, (mini)jack naar tulp (10meter lang, maakt dit verschil met een kortere?). Mijn mixer heeft geen record out  dus gebruik ik mijn booth uitgang naar mijn line in op mijn computer.

Ik gebruik audacity.

Op het moment dat ik op record druk neemt ie dikke ruis op. (en dan staat mijn mixer vrij zacht)

Hoe kan ik dit verhelpen?
    THANKS,

Ciesen

Re: Ruis met opnemen

Kortere kabel zou wel een beetje moeten helpen. Je hebt altijd enig verlies wanneer je minder goede kabels gebruikt, of veel te lange kabels, maar dat is vaak niet zo extreem. Het klinkt alsof er iets niet helemaal in orde is met je line-ingang van de computer, of met de settings. Heb je een goede geluidskaart?
    Dat met je booth-uitgang zou prima moeten werken. Check ook even alle settings van Audacity; misschien heb je ergens wat verkeerd ingesteld.
    Verder moet je even proberen of het minder wordt wanneer je de kabels los van elkaar legt. (dus niet in elkaar verstrengeld)
    Als het een zoem-toon is die je hoort i.p.v. ruis is het waarschijnlijk iets met aarding van je apparatuur.

Comment

Ruis of brom geluid inderdaad?

Heb je de kabel zeker weten in je line-in gestopt? (dus niet mic in)
      Heb je je pc en mengpaneel op dezelfde stekkerdoos?
      Wellicht moet je een ground loop isolator gebruiken.

Kabellengte zou niet veel uit moeten maken.
      Sing a song and play the music all night long!!

Comment

Echt super chill dat jullie me helpen!

Waar ik net achter kom is dat ie sowieso ruis opneemt op het moment dat ik iets mijn line-in steek? Stak er net een minijack in zonder kabel en direct nam ie ruis op...wat vaag... ligt dit aan mijn geluidskaart (volgens mij: c-media wave device)?
        Verder gebruik idd de line-in en niet de mic, ander stopcontact... Maar hier ligt t dan waarschijnlijk niet aan, als hij sowieso ruist?

Weten jullie wellicht een andere record-program (freeware) om even te kijken of dat scheelt.

Ik heb even een sample van de ruis opgenomen (http://www.zshare.net/audio/5776767955c5ef5c/ )

Bye

Comment

Zo te horen lijkt het inderdaad meer op een probleem in de connectie dan aarding.
          Het heeft ook wel wat weg het opnemen van een te laag geluid, wat vervolgens wordt versterkt. Dat weet ik echter niet zeker. In dat geval zou je kunnen proberen een ander apparaat wat geluid uitstuurt (mp3-speler bijv) op de line-in aan te sluiten en luisteren wat je dan hoort.

Een ander programma gebruiken is het proberen waard. Ik gebruik zelf altijd Audicity, dus kan je (op de niet-gratis programma's na) niet heel veel helpen. Wellicht kan het met Kristal (www.kreatives.org/kristal).

Het kan ook simpelweg zijn dat je (line-in van) je geluidskaart het niet goed doet. Dan zou je een nieuwe moeten aanschaffen.

Comment

Hela,

Na een lange zoektocht tóch nog een kabel gevonden die mijn mp3-speler met de line-in verbinden kan. Maar inderdaad 't zelfde probleem.

Al is mijn configuratie ook niet optimaal, zag zojuist een zin "Line-in and rear speaker output share the same jack". Dit zou betekenen dat hij niet alleen ontvangt maar ook uitzendt right?

Komt 't vaak voor dat een line-in defect raakt?

Ik ga vanavond nog wel even verder naar de config. kijken, als dat 'm niet wordt haal ik van de week wel even een nieuwe soundcard, tenzij iemand nog een tip heeft.

ra_ver, thanks man!

Ciesen

Comment

Beetje late reactie, maar dat zou inderdaad betekenen dat het zowel een in- als uitgang is.

Een line-in gaat niet heel snel kapot (ligt ook aan de kwaliteit uiteraard), maar als je vaak een stekker erin en eruit doet  dan kan bijvoorbeeld een contactje los gaan of slijtage optreden.

Een geluidskaart hoeft overigens niet heel veel te kosten. Ben persoonlijk wel gesteld op "M-audio" en "E-mu".  :)

Hopelijk heb je zo voldoende informatie om het probleem op te lossen. Veel succes in ieder geval!

Comment

Je zou een interface kunnen kopen, dit is een geluidskaart die via usb werkt.
                http://www.bax-shop.nl/bax-shop.nl/b...Tascam-US122-L
                Dit is een hele goede (heb ik zelf ook) Maar ik neem ook op via microfoons en dan is een goede interface erg belangrijk.
                maar ik denk dat voor jou een Edirol UA-1EX ook wel zal volstaan.
                rond de 60 euro.

Comment

Eindelijk (maanden later :P )is het opgelost... Inmiddels had ik een nieuwe geluidskaart gekocht, zelfs een andere computer, maar het probleem hield aan. De oplossing voor mij bleek de kabel, vandaag had ik 2 nieuwe gehaald 1 standaard en een "Professionele dubbele afgeschermde stereo audio/video kabel met 2x2 vergulde 24k phono
                  pluggen.". En ja hoor kraak-helder geluid :)

Kortom solved en bedankt voor de moeite!

Comment

Zonde van die nieuwe pc en geluidskaart dan;)

Comment

Originally posted by djtimm";p=" View Post
                      Zonde van die nieuwe pc en geluidskaart dan;)
                      Ja ik wilde zelf mijn korg 402 in gaan ruilen voor een djm800, gelukkig kwam ik er achter dat 't aan een kabeltje lag...just kidding :)

Maar you're right, het klinkt inderdaad zo... Maar die nieuwe computer staat los van dit probleem en die geluidskaart is alsnog een verbetering ook op mijn nieuwe systeem.

byeee

Comment

Working...
                      X