Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over Samson C01U microfoon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag over Samson C01U microfoon

Hallo,

Ik probeer de laatste tijd wat rap op te nemen met mijn Samson C01U die ik al een tijd had liggen.
    Alleen is het geluid heel gevoelig of zo.
    Als je net iets te ver er van af staat klinkt het gelijk heel raar en op die manier is het heel moeilijk om elke keer het zelfde geluid te creŽren aangezien ik geen sound booth of iets dergelijks heb.
    Wel heb ik er een reflectie scherm bij.

Zou het veel verschil maken als ik een iets wat duurdere grootmembraan condensator microfoon koop in combinatie met mijn Focusrite Scarlett 2i2 of is het puur een akoestiek probleem?

Alvast bedankt,

Yoeri

Voor rap zou ik een dynamisch microfoon kiezen
    Oefenen baart kunst.

Comment

Het advies wat BT-Studio geeft geven er vele. De Shure SM58 wordt dan ook vaak genoemd als het binnen budget moet blijven.

Maar, als je het mij vraagt, heb ik het meer op condensator microfoons. Iets persoonlijks... Niet teveel op concentreren.

Hoe dan ook, het ligt niet aan je interface en ik zou kijken naar een nieuwe mic ;-).

Comment

Even iets meer uitleg waarom (bij rap of podcast) er vaak voor een dynamisch microfoon wordt geadviseerd.
        Een condensator microfoon is een gevoelig snel reagerend type microfoon, ze hebben ook vaak een vrij vlak frequentie (nuances daargelaten) respons.
        Geweldig voor opnames als bijvoorbeeld akoestisch instrumenten of zang en als je de ruimte akoestiek graag ook wil mee vangen.
        Maar voor spraak. rap, harde (gitaar versterkers) dynamische (drums) bronnen zijn ze iets minder geschikt. Alles kan...
        Een dynamisch microfoon is minder gevoelig en hierdoor krijg je ook minder 's' geluiden, lipsmakken en akoestiek van de ruimte (bijgeluiden) in je opname.

Nog een tip.
        Elk (cardioid) microfoon heeft ook in meer of minder mate last van het proximity effect.
        Dit is zeg maar een laag boost als je dichtbij de microfoon bent.
        Een plopfilter als afstand houder (naast dat het ook plops voorkomt) kan hierbij helpen.
        De zanger kan dan lekker dicht tegen de plopfilter aan zingen en de microfoon dan op veilig (constant, minder invloed op geluid) afstand achter de plop plaatsen.

Hoe dan ook het is geen interface (daar mankeert niks aan) en onwaarschijnlijk een akoestisch probleem (wel zal een condensator microfoon hier gevoeliger voor zijn).
        Een USB microfoon vervangen door een goede "normaal" (welke dan ook) microfoon is naar mijn mening altijd een goed idee. ;)
        Last edited by BT-Studio; Sunday-13-09-2015, 11:15.
        Oefenen baart kunst.

Comment

Bedankt voor jullie reactie's!

Comment

Working...
          X