Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multitrack opnemen op laptop in oefenruimte / jamhok

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Multitrack opnemen op laptop in oefenruimte / jamhok

Hallo, let niet op mijn domme naam, jaren geleden bedacht.. ;)

Mijn vraag luidt:
    Ik en mijn vrienden zijn bezig met het creren van een oefenruimte / jamhok om in te chillen, muziek te schrijven en ook weleens het een en ander op te nemen.
    We zouden graag verschillende instrumenten tegelijk willen opnemen zoals gitaren (direct of mic) bas, toetsen, drums etc.
    Dat het liefst op een laptop van een van ons met de juiste software.
    Wat voor interface zouden wij moeten gebruiken? We hebben niet veel geld te besteden helaas. Kan iemand me wat wijzer maken met de termen die bij dit onderwerp horen? Ik heb zelf een mengpaneel met usb. Die tot 1 stereo lijn in de laptop komt. Dus geen multitrack.
    Hoe werkt een audio interface die bijvoorbeeld 6 of 8 uitgangen heeft? En wat voor modellen zijn dat dan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hallo,

Ja met een audio interface met voldoende (juiste) ingangen en sterk genoeg computer (ram en CPU) en software kun je multitrack opnames maken.
    Meerdere uitgangen kan handig zijn als je meerdere aparaten (wat het ook mag wezen) wil voorzien van een eigen line niveau signaal.
    Voor meer info zou ik je graag willen verwijzen naar deze website. En dan vooral de (gratis) e-book.
    Oefenen baart kunst.

Comment

Dank voor je reactie. Interessante e-book. In mijn geval, wat zou je dan aanbevelen? In de e-book gaat het automatisch over 2 lijnen.
      gr Hugo

Comment

Wat is je budget ongeveer? We kunnen heel veel aanraden, maar zonder busget is dat zonde van de moeite :)
        [CENTER][URL="www.lhrecording.nl"]Waarom zelf afmixen? Laat het gewoon vr je doen![/URL]
        ------------------------------------------------------------
        [URL="http://homestudioplugin.nl/forum/viewforum.php?f=42"]Gratis mixclinics! Komt dat zien![/URL][/CENTER]

Comment

Paar honderd? Laten we max 300 zeggen.

Comment

dan moet ik je helaas teleurstellen. Alles tegelijk opnemen gaat dan sowieso niet lukken, en zelfs een drumstel opnemen gaat dan niet lukken.

Je geeft aan dat je al een mixer hebt met een usb uitgang. Dit is maar twee kanalen, maar het is in ieder geval een leuk begin! Je kan dan op z'n minst alle instrumenten n voor n opnemen. Je kan dan bijvoorbeeld van die 300 euro een legale versie van reaper DAW kopen, en twee leuke microfoons. Met die setup kan je in ieder geval al beginnen met opnemen. Een volgende stap kan dan een goede interface zijn, dan extra microfoons of een monitorsetje, etc, etc.
            [CENTER][URL="www.lhrecording.nl"]Waarom zelf afmixen? Laat het gewoon vr je doen![/URL]
            [URL="http://homestudioplugin.nl/forum/viewforum.php?f=42"]Gratis mixclinics! Komt dat zien![/URL][/CENTER]

Comment

Kijk eens aan, nog keuze ook:
              http://www.bax-shop.nl/externe-audio...udio-interface
              http://www.bax-shop.nl/externe-audio...b-geluidskaart
              Oefenen baart kunst.

Comment

Opzich dacht ik ook al zoiets. Maar aangezien we allen al wel wt gear hebben, wil ik nu even richten op een interface. Daar suggesties voor?
                Bedankt!

Comment

Dank bt-studio!

Comment

Kijk, ik wist niet dat je al microfoons had. Dat maakt het inderdaad een stuk simpeler.

Comment

En wat betekent dit precies? :
                      Adat i/o: Ja, 1 x
                      Aes/ebu i/o: Nee

Comment

Adat is een signaal over een optische kabel die gebruikt wordt om bijvoorbeeld meer ingangen toe te voegen aan je interface via n kabel. Bijvoorbeeld hiermee of hiermee.

Aes/ebu (ofwel AES3) wordt ook gebruikt voor communicatie tussen audioapparatuur.
                        Last edited by larsholm; Tuesday-09-06-2015, 12:56.

Comment

ADAT i (in) / o (out) is optisch in en uitgang met ADAT (digitaal) protocol.
                          AES/EBU is een elektrisch digitaal protocol. (Niet alleen elektrisch overigens maar wel ander protocol)
                          Lars was me net voor. :)

Wellicht is dit ook interesant: (Studio ABC)
                          Last edited by BT-Studio; Tuesday-09-06-2015, 13:11.
                          Oefenen baart kunst.

Comment

Adat i/o: Ja, 1 x
                            Aes/ebu i/o: Nee

Wat betekent dit precies bij een audio interface?

Comment

Sorry voor 2 keer plaatsen.
                              bedankt voor de reactie. Ik ben wat wijzer geworden. Voor onze oefenruimte zullen we uiteindelijk op een eerder genoemde interface komen. Dan kunnen we instrumenten tegelijkertijd opnemen.
                              als ik iets wil weten post ik het!

Comment

Working...
                              X