Announcement

Collapse
No announcement yet.

Filteren van audio dmv ander audiobestand

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Filteren van audio dmv ander audiobestand

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik een opname gemaakt van mijn djoptreden met saxofonist.
    Mijn eigen geluid heb ik opgenomen door de record-mode in ableton te gebruiken en de saxofonist heb ik opgenomen met een microfoon.

Op de opname van de microfoon hoor je net iets te hard het geluid van mijn set, waardoor de saxofoon een beetje wegvalt als ik de sporen nu onder elkaar zet. Liefst zou ik dus uit die opname mijn Dj-geluid filteren.

Mijn concrete vraag is: is er een mogelijkheid om geluid te filteren door mijn ableton bestand te gebruiken als leidraad voor het filter? Met andere woorden: bestaan er filterprogramma's die kunnen werken met welk deel van de audio ze weg moeten filteren, i.c. de audio van mijn set?

Alvast bedankt!

Mvg Tim

Hallo Tim,

Je zou kunnen experimenteren met fase.
    Neem aan dat saxofoon in mono is opgenomen (1 microfoon).
    Door je eigen geluid ook op mono te zetten en exact gelijk te laten lopen met geluid opgevangen door sax microfoon en dan bij de eigen geluid de fase te draaien zou je iets er uit kunnen filteren.
    Helaas zal het niet werken voor eventueel galm en akoestiek welke de microfoon heeft opgepikt.
    Oefenen baart kunst.

Comment

Bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat dat in ableton is. Ik ga t uitproberen!

Comment

@bt studio.

Daar ben ik dus ook bang voor. Een microfoon is natuurlijk toch altijd wel wat gekleurd en nooit precies het zelfde als het digitale signaal van zijn set. Dat is namelijk zo goed als 1 op 1 overgenomen.

Wil je dan het fase kunstje doen dan zal je helaas wel echt 100% het zelfde geluid moeten hebben anders word het hem niet. Als het ook maar een heeeel klein beetje gekleurd of gereflecteerd geluid opgepikt heeft ( wat een heeel erg grote kans is ) zal het zeg maar gewoon helemaal niets uithalen.

Nog een iets waarmee je het mis net wat minder erg zou kunnen maken. Neem de bovenste frequentie van de sax en gooi alles wat daarboven zit gewoon weg ( filter eruit ) doe dit ook met de onderkant. Nu ben je al een deel kwijt zonder dat je de sax aantast. Of het er beter van zal gaan klinken? Ik ben bang van niet.
        Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Comment

Dank voor jullie reacties. Ik heb nav opmerkingen over phase een goede tutorial gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=FeYZ5-d-TxE
          Ben er nu volop mee bezig. kijken of t me lukt.

Comment

Working...
          X