Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jingles

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jingles

Hoi Profs van NL.

Ik zit met een vraag die ik eigenlijk al jaren kwijt wil maar gewoon niet weet waar ik beginnen moet.

Ik heb als amateur al enige ervaring in het maken van Jingles en "ETC" maar graag hoop ik hier wat informatie te vinden over "Wat kun je nou als beste gebruiken voor een voice over" CQ jingle.

Het gaat voornamelijk om het idee over wat te kopen. Ik wil graag wat "professionele" apparatuur kopen, maar weet eigenlijk door het brede aanbod niet zo goed waar ik moet beginnen.

Jullie weten zelf dat jingles vaak een stem hebben met een wat diepe bas geluid, maar hoe krij je nou z'n eigenlijk geluid. Natuurlijk weet ik dat een goede microfoon een pree is, maar volgens mij komt er meer bij kijken.

Wat is volgens jullie de beste apparatuur om ( Semi-professioneel ) mee te beginnen.

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Groetjes,

Als eerste natuurlijk een goede microfoon. Dit hoeft niet meteen 1 van duizende euro's te zijn. Voor een zeg tot 250 euro zijn er al een heleboel erg toffe microfoons.
    Welke mij enorm verraste en erg fijn vond klinken is de rode nt3. Maar hierin kan jou smaak natuurlijk verschillen.

Daarna, je hebt dus een goede microfoon uitgekozen. Dit moet dan natuurlijk nog naar de computer toe. Hiervoor zal je een audio interface nodig hebben om dat wat je zegt in de microfoon ook daadwerkelijk op je pc te krijgen. Ook hier kan je het weer zo gek en zo duur maken als je zelf wil. Je zou kunnen beginnen met een focusrite scarlett 2i2. Dit is nog en relatief goedkope en eenvoudige die toch wel erg aardig werkt. Maar ook hier. Je kan het zo gek maken als je wil

Tja en dan de computer met bewerkingsoftware waar je de opnamen in maakt. Ik gebruik zelf adobe audition 3.0 Hier werkte bij de lokale omroep al mee en voor dit soort dingen vind ik het een erg aangenaam software pakket. Ook hier kan het natuurlijk zijn dat jij iets anders fijner vind.

Nu heb je de echte basis en kan je verder gaan met accesoire's.
    Microfoon standaard
    channelstrip
    externe effecte
    enz,

Zoals je ziet is er dus keuze genoeg.

Met duurder kan je vaak wat meer of werkt het wat beter of klinkt het wat beter. Nadeel is wel dat telkens wanneer je een stapje verder omhoog wil op de kwaliteitladder de stappen kleiner worden en de kosten een stuk hoger zijn.

Comment

Vergeet niet dat ondanks alle microfoons, apparatuur en effecten je nog geen Morgan Freeman stem krijgt. :)
      Het is niet voor niks dat er ook voor voice overs echte mensen worden gecast.
      Last edited by BT-Studio; Saturday-29-11-2014, 12:55.

Comment

Hoi,

Ik ben het helemaal eens met BT-Studio. Toen ik bij Eindhoven FM ooit binnenstapte werd er ook gezegd dat ik een radiostem heb. Dan weet je dat je ermee uit de voeten kan.
        Ook spreek ik accentloos, of tenmiste, waar ik dan moet kiezen tussen r'en en g's kies ik Zuid-Westelijke, want daar kom ik vandaan. Dat is ook best noodzakelijk voor een goede radiostem - het is geen tv, mensen. Dat is immers wat je nodig hebt om jingles in te spreken. Maar goed, ik geef toe, hoor, op mijn mengpaneel staan de lage en hoge tonen voor mijn microfoon steevast op acht en negen uur respectievelijk.

Comment

Working...
        X