Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw Discolampen maken?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zelfbouw Discolampen maken?

Hallo forumleden,

Ik ben William en ik ben 13 jaar.
    Ik had een vraag.
    Hebben jullie ervaring met het bouwen van discolampen(verlichting).
    Zo ja zou ik graag wat tips of ideetjes ontvangen voor het bouwen van deze lampen.
    Alvast bedankt,

Gr William

En wat zou je dan willen bouwen?

En voor een paar tientjes heb je hele leuke dingen, daarvoor zou ik niet zelf iets gaan maken.

Comment

Ik wou net zeggen. Waarom wilt u zelf een discolamp gaan maken!? Je hebt al vele leuke effecten voor nog geen 20 euro. En het risico dat u gevaar oploopt met het bouwen van de discolampen komt er ook nog bij! En aangezien u nog maar 13 jaar bent denk ik ook niet dat u weet wat weerstanden/relais/ohm ect. zijn. En hoe het in elkaar zit. Als ik u was zou ik er nog even over nadenken en gewoon bij Bax of een andere winkel echte discolampen kopen.

Comment

Als het je er gewoon om gaat dat je een leuke disco lamp hebt, dan zou ik er gewoon eentje bij bax kopen. Je zou het misschien niet verwachten maar dit is waarschijnlijk stukken goedkoper dan er zelf een te maken.

Dit komt doordat deze in grote aantallen worden geproduceerd, hierdoor is het goedkoper te maken dan dat jij zelf de onderdelen los zou kunnen kopen. Dan heb ik het nog niet over gereedschap wat nodig is. Ook weet je zeker dat deze effecten gewoon goed werken, en dat ze veilig zijn. Mocht er iets mis mee gaan (binnen 2 jaar!) kan je ze gewoon omruilen/ laten reparen binnen de garantie.

Wil je echter iets zelf bouwen omdat je het leuk vindt om het zelf te bouwen. Dan moet je dat zeker gewoon doen.

Echter heb je wel de nodige kennis van electronica nodig om dit te kunnen doen. Zeker als je iets wilt laten knipperen/bewegen op geluid (dmx zou ik nog even niet aan beginnen, maar misschien is dat iets voor een later project).

bij de plaatselijke electronica winkel hebben ze vast en zeker zogenaamde electro-bouwpakketjes. Je kijrgt dan een aantal onderdelen die je op een printplaat dient te solderen. Zoek een bouwpakketje uit voor een looplicht of lichtorgel (evt muzekgestuurd) Mocht je niet zelf aan weerstandjes willen solderen, er zijn ook kant en klare verkrijgbaar in een mooie behuizing. Sluit hier vergolgens een aantal lampjes op aan en je disco licht is klaar. Vervoglens kan je door te oefenen steeds complexere lichten bouwen en uiteindelijk misschien wel zelf schakelingen ontwepren.

Comment

Ik denk dat als je iets zelf wilt bouwen je eens moet in oude uitgaven van elektor, juni 2002 stond er bijvoorbeeld een leuke DMX-dimmer in. De opmerking dat tegenwoordig iemand van 13 geen verstand zou kunnen hebben van weerstanden, transistors en dergelijke is een te snelle aanname, want mijn dochter soldeert ook aan elektronica en dat doet ze al sinds ze 8 jaar was....ze is nu 10 :-P

Comment

Ik heb we eens een dmx dimmer bouwpakket op marktplaats zien staat voor 15 euro.

Comment

Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties.
              Ik denk dat ik de discolampen toch beter kan kopen aangezien ik anders al die onderdelen moet aanschaffen.

Gr william

Comment

Lijkt me een goed idee. Als je hulp nodig hebt met het uitzoeken van een leuk licht effect kun je het natuurlijk altijd even vragen. Wat ook nog mogelijk is, is dat je een paar lichteffecten van mij overneemt. Ik heb er op dit moment namelijk wat te koop. Indien interesse zie ik graag een PB verschijnen. ( prijzen variŽren van 10 tot 100 euro )

Comment

Hey,

Het ligt er inderdaad aan wat je wil gaan maken.
                  Het is bijvoorbeeld voordeliger om een aircone zelf te maken dan te kopen.

En ik ben op dit moment 14, maar op 12 jarige heb ik ook zelf een dmx orgel gemaakt:cool:

Comment

Originally posted by DJWIllIAm View Post
                    Ik denk dat ik de discolampen toch beter kan kopen aangezien ik anders al die onderdelen moet aanschaffen.
                    Beste optie!:D

Comment

Originally posted by Hit-driveinshow View Post
                      Hey,

Het ligt er inderdaad aan wat je wil gaan maken.
                      Het is bijvoorbeeld voordeliger om een aircone zelf te maken dan te kopen.

En ik ben op dit moment 14, maar op 12 jarige heb ik ook zelf een dmx orgel gemaakt:cool:
                      Hoe zou jij een aircone maken dan? Want wil er graag 4 hebben met rgb erin.

Comment

Originally posted by DjRRRenetjuh View Post
                        Hoe zou jij een aircone maken dan? Want wil er graag 4 hebben met rgb erin.
                        Hmm, Lijkt me het makkelijkste om een goedkope led par van showtec ofzo te kopen en die helemaal uit elkaar te halen.

Dan bouw je de ledjes binnenin maar het aansluitpaneel aan de buitenkant van je basis. Dan gewoon 2 ventilator erin zetten per aircone en die bij het stroomnet van de led par inpluggen. wit doek eromheen en klaar;)

Comment

Hmm, Lijkt me het makkelijkste om een goedkope led par van showtec ofzo te kopen en die helemaal uit elkaar te halen.

Dan bouw je de ledjes binnenin maar het aansluitpaneel aan de buitenkant van je basis. Dan gewoon 2 ventilator erin zetten per aircone en die bij het stroomnet van de led par inpluggen. wit doek eromheen en klaar;)
                          Het lijkt me hartstikke leuk om zoiets te bouwen alleen welke sto zouden ze daarvoor gebruiken? 'ons moeder' zegt parachute stof. Klopt dat? En is het dan wel zelf te maken?

De elektra komt wel goed alleen die stof weet ik zo net niet.

Comment

Originally posted by DjRRRenetjuh View Post
                            Het lijkt me hartstikke leuk om zoiets te bouwen alleen welke sto zouden ze daarvoor gebruiken? 'ons moeder' zegt parachute stof. Klopt dat? En is het dan wel zelf te maken?

De elektra komt wel goed alleen die stof weet ik zo net niet.
                            De stof zal ik zelf ook niet weten. Ik zal een vriend even vragen die er ook 2 heeft gemaakt.:D

Comment

De stof zal ik zelf ook niet weten. Ik zal een vriend even vragen die er ook 2 heeft gemaakt.:D
                              Oke, alvast bedankt!

Comment

Working...
                              X