Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het grote kabeltopic.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Het grote kabeltopic.

    Het grote kabeltopic:


    Je krijgt tegenwoordig om de anderhalve haverklap vragen over kabeltjes van forumleden, en het leek mij wel handig om in één keer een duidelijk overzicht van allerlei soorten en maten kabels te hebben, zodat forumleden hiernaar kunnen verwijzen, of als leidraad voor newbies die de weg kwijt zijn tussen alle apparatuur en/of kabelspaghetti. Je mag hieronder natuurlijk altijd vragen stellen over kabelproblemen!


    Inhoud:

    - 1: Do’s en dont’s met kabels, wat kan, mag, moet of is juist compleet verboden?
    - 2: Soorten kabels en connectoren
    - Luidsprekerkabels
    - Microfoonkabels
    - Lijnsignaalkabels
    - Elektriciteitskabels
    - Multikabels
    - Connectoren
    - 3: Welke kabel waarvoor?



    1: Do’s en dont’s met kabels, wat kan, mag, moet of is juist compleet verboden?

    Kabels heb je in alle soorten en maten, maar voor veel kabels gelden dezelfde “omgangsregels”. Hier volgen een paar belangrijke basisregels voor werken met kabels:

    - NOOIT een kabel oprollen tussen je hand en elleboog! In een kabel zitten een aantal koperen aders die het signaal vervoeren, die gaan zo verdraaien en na een aantal keren kan je de kabel weggooien omdat er een breuk in zit (een van de aders kan geen signaal meer doorlaten).

    - Een kabel rol je op door één eind bij de kabel te pakken (dus niet de connector!, maar wel dicht erbij), en vervolgens steeds een gelijke lengte kabel vast te pakken en naar de hand met de connector te brengen en met die hand vast te houden terwijl je dat net zolang doet als nodig is.Net als een haspel oprollen dus. Als de rol netjes rond is en er geen kabels “kruislinks” door het midden gaan heb je het goed gedaan.

    - De beste manier om kabels daarna vast te maken is trouwens met een kabelbindertje van klittenband. Bij o.a. Cordial krijg je die gratis meegeleverd met de kabel. O.a. Dap heeft er een heleboel in hun assortiment die road-proof zijn en lekker snel werken.

    - Leg kabels niet in te scherpe hoeken, vouw ze ook niet te strak dubbel, dit zal ook kabelbreuken veroorzaken.

    - Leg of hang kabels niet tegen warme dingen aan (denk aan verwarmingen die ’s winters op volle kracht draaien, dichtbij gas/straalkachels enz. enz.) als het lang genoeg duurt kan de kabel een beetje gaan smelten, als de kabel ver genoeg weg is gesmolten kunnen de aders elkaar raken en sluiting veroorzaken, wat niet al te prettige gevolgen voor je apparatuur gaat hebben. Let ook op met terrasverwarmers, ik heb eens een geluidstech moeten waarschuwen dat zijn topje weg stond te smelten omdat de bekleding tegen de rand van het “afdakje” van de verwarmer aankwam.

    - Zorg dat je kabels zoveel mogelijk netjes wegwerkt, dat ziet er stukken netter uit. Dit doe je door een rol tape (bij voorkeur Nichiban, geen lijmresten en plakt als de beste!) te pakken en de kabels strak tegen de muur aan te leggen en om de meter met een klein stukje tape vast te plakken. Als de kabel een over een stuk loopt waar mensen langslopen, doe dan om de +-30CM een stukje tape of leg er een (liefst rubberen antislip-) mat overheen. Als het voor het publiek niet uitmaakt kan je op dat soort plekken een paar stukjes witte tape plakken, zodat mensen (vooral in het donker!) zien dat er iets ligt waar ze eventueel over kunnen struikelen.

    - Als je veel buiten werkt, zorg dan dat je kabels hebt die daar goed tegen kunnen, de meeste kabels kunnen dat standaard wel aan, maar met bijvoorbeeld multikabels en elektriciteitskabels moet je oppassen, niet alleen met het weer , maar ook met auto’s of heftrucks die er langs willen, als ze over je Multi heenrijden kan die zomaar gedeeltelijk of helemaal kapot zijn door het gewicht van het voertuig, en dat is natuurlijk jammer van je dure Multi! Je kan je kabels beschermen met diverse producten uit de webshop. Zoek hiervoor op “kabelmatten”.

    - Houd je kabels en voornamelijk de connectoren droog, de kabel zelf kan het vaak wel hebben, als je ooit een kabel door hebt geknipt (om hem te solderen) weet je dat wel. De connectoren moet je wel droog houden, als daar vloeistof in loopt kunnen ze sluiting maken, met alle gevolgen van dien.

    - Pak kabels altijd bij de connector vast als je inplugt of uitplugt.

    - Als je een (elektriciteits-)kabel ergens naartoe trekt vanaf een haspel ofzo, pak de kabel dan ALTIJD bij de kabel zelf vast, nooit bij de connector, dan trek je de contacten los en moet je opnieuw solderen!



    2: Soorten kabels en connectoren.


    - Luidsprekerkabels:

    Bij luidsprekerkabels draait het allemaal om lengte en dikte. Dit heeft allemaal te maken met de dempingsfactor, hoe hoger de dempingsfactor, hoe strakker de luidspreker de lage tonen weergeeft. Dit zit grotendeels in de versterker, maar de kabels kunnen het allemaal grondig verprutsen. Je wilt een luidsprekerkabel zo dik en kort mogelijk, omdat de dempingsfactor dan zo hoog mogelijk blijft. Als de dempingsfactor lager wordt dan rond de 50 ga je het kwaliteitsverlies duidelijk horen. De luidspreker reageert dan langzamer op het elektrische signaal, waardoor je zogenaamde “uitslingereffecten” krijgt, het laag komt achter het hoog aan en het geheel gaat rommelig en wollig klinken. Heel vroeger werden luidsprekers aangesloten zoals de fabrikant dat bedacht, met connectoren als “de grote tuchelsteker” en dergelijke. Later kwamen de algemene luidsprekerconnectoren, eerst de klemaansluiting, met gestripte kabeleinden, de jackplug, de XLR connector/canonplug en nu de SpeakON connector. Een luidsprekerkabel heeft minimaal 2 aders, de plus en de min, of een veelvoud van 2, dus: 2-4-6-8-enz.-enz. SpeakON connectoren zijn er in 2, 4 en 8 polige uitvoeringen.


    - Microfoonkabels:

    Microfoonkabels zijn de kabels die je misschien wel het meeste tegenkomt in de professionele licht en geluidswereld, en de naam klopt dan ook niet helemaal, want je kan ze gebruiken voor véél meer dingen dan alleen microfoons. Zo worden ze ook gebruikt om van mengtafel naar versterker te gaan, of om lampen of dimmers aan te sluiten op de bediening. Een microfoonkabel heeft altijd 2 aders en 1 afscherming die er omheen zit en een 3e, ongeïsoleerde ader voor de aarde. Één ader is “hot”, de andere “cold”, de afscherming word aangegeven met “shield”, “X” of “earth”. Microfoonkabels hebben 3polige XLR connectoren, ze worden ook wel XLR kabels genoemd. Een microfoonkabel is door de 2 aders met de aparte afscherming een gebalanceerde kabel. Let goed op als je oude luidsprekers hebt die nog met XLR connectoren werken, als je tussen versterker en luidspreker een gewone microfoonkabel hangt kan je de kabel weggooien, omdat die kapot zal branden. Dit komt omdat de dikte van het koper niet genoeg is om al die elektriciteit door te laten. Als je eens een gloeilamp bedoelt voor een lager voltage dan 230Volt in een 230Volt fitting hebt gestopt en aan hebt gezet weet je wat ik bedoel…
    Een XLR luidsprekerkabel herken je aan een erg dikke, zwarte, normale kabel, of aan een (vaak oudere) rood-zwarte kabel. Microfoonkabel is dus ook geschikt voor DMX, het digitale lichtstuurprotocol, maar er bestaan ook echte DMX kabels met een weerstand van 110 á 120 ohm. Ze zijn in principe uitwisselbaar, maar als het niet écht nodig kun je ze het beste gewoon apart houden.


    - Lijnsignaalkabels:

    Lijnsignaalkabels kom je minder vaak tegen, maar zijn nog steeds erg belangrijk in de geluidstechniek. Een lijnsignaal kan ook vervoerd worden over een microfoonkabel, maar over het algemeen worden 1-aderige kabels gebruikt, waarbij de “cold” tegelijkertijd het “shield” is, zo kan storing makkelijker instralen, en bij kabels langer dan een meter of 6 zal dit vaak gaan gebeuren. Dit soort kabels is ongebalanceerd. Lijnsignaalkabels zijn vaak uitgerust met mono jackpluggen, mono mini-jackpluggen of tulpstekkers. Er zijn ook lijnsignaalkabels die een stereosignaal kunnen vervoeren, die gebruiken een microfoonkabel met andere connectoren, de 2 aders zijn “hot”, het “shield” is tegelijkertijd 2x”cold”.
    Dat ziet er zo uit:



    De 2 “plussen” zijn dus aangesloten op Tip en Ring, en de “minnen” delen de “sleeve”. Hier zie je trouwens een Insert kabel, het principe werkt hetzelfde, alleen heb je hier de send en return voor het aansluiten van een (dynamisch) effectapparaat, in plaats van de links en rechts van een stereokabel.
    Deze kabels zijn uitgerust met 2 tulpstekkers aan beide kanten (eentje voor links, eentje voor rechts), 2 mono jacks aan beide kanten(links en rechts), 2 mono mini-jacks aan beide kanten (komt érg weinig voor!), een stereo jack of een stereo mini-jack aan beide kanten(die laatste zie je ook niet erg vaak, alleen voor hometheater of pc’s/macs). Een combinatie van connectoren kan natuurlijk ook, dat heet dan een verloopkabel. Je kan wel een symmetrisch (of gebalanceerd) signaal asymmetrisch (of ongebalanceerd) maken, maar niet andersom. Dit kan alleen met behulp van een DI box, die dan ook veelvuldig gebruikt worden om signalen die oorspronkelijk asymmetrisch zijn toch over lange afstanden (XLR) kabel te kunnen vervoeren.


    - Elektriciteitskabels

    De naam zegt het al, ze vervoeren elektriciteit (en wel de lichtnetspanning, want eigenlijk vervoeren alle hier genoemde kabels elektrische signalen!), en dat is eigenlijk het enige waar ze goed in zijn. Je hebt ze in alle soorten en maten, de meest voorkomende is de kabel met aan beide uiteinden een Schuko stekker, het bekende “verlengsnoer”. Je ziet ze ook vaak op haspels, en bij afstanden vanaf 25 meter is dat dan ook zeker aan te bevelen. Kies dan wel voor een stalen haspel, en niet zo’n plastic ding, die gaan snel kapot, draaien vaak voor geen meter, er zit relatief weinig kabel op (10 meter ofzo) en over het algemeen zijn de kabels ook nog eens dun en kan je ze niet buiten gebruiken. Het beste zijn vaak de “smid/speciaalzaak” versies, die worden ook in de bouw gebruikt, waar ze wekenlang in de modder en rotzooi liggen. Dit zijn stevige, goedwerkende haspels met fatsoenlijke kabeldiktes en kabellengtes. Dit zijn wel erg dure haspels!
    De IEC of Eurostekker zie je vaak in combinatie met een Schuko. Deze kabel word ook wel Eurokabel genoemd en is op bijna alle apparatuur wel aanwezig. Het systeem werkt hetzelfde als met de Schuko’s, aan één kant een male stekker (de kant die in het stopcontact gaat, dit is over het algemeen een Schuko, maar de meeste powerconditioners hebben alleen maar IEC uitgangen, vandaar dat er ook IEC male’s bestaan), en aan de andere kant een female (de apparaat ingangkant).
    De steeds populairder wordende PowercON kabels zijn ook handig en tegenwoordig vaak zelfs hard nodig omdat apparatuur standaard met PowercON word uitgerust. De PowercON is het elektrische broertje van de SpeakON, en je hebt hem in het blauw (de “A” versie), en in het wit ( de “B” versie). Net als bij SpeakON kabels heb je aan beide uiteinden een Male connector en zijn alle chassisdelen Female, ook zijn ze geheel aanraakveilig.
    Het witte chassisdeel is het “stopcontact”, de blauwe is de apparaatkant. Een wit chassisdeel hoort bij een witte connector en een blauw chassisdeel bij een blauwe connector.

    Een PowercON set-up met 2 apparaten ziet er vaak als volgt uit: Schuko male (stopcontact) -> PowercON A -> Apparaat ingang doorgelust naar een B chassis -> PowercON B naar PowercON A kabel -> Apparaat 2 ingang.
    Op die manier heb je dus nooit meer stekkerdozen nodig, omdat je alles gewoon door kan lussen totdat de zekering van de groep het niet meer aankan. Op een gewone 230Volt, 16 Ampère groep mag maximaal 3680 watt aan apparaten worden aangesloten. (Voltage maal Ampère = wattage, I*U=P).
    Dan heb je nog de blauwe CEE stekkers of “campingstekkers”. Deze worden door heel Europa op campings gebruikt omdat ze zo weerbestendig zijn, en als je wel eens kampeert met een wat grotere tent en elektriciteit in de tent gebruikt weet je wel hoe ze eruit zien, caravans, campers en sommige vouwwagens hebben ook de CEE als standaard en als je veel buitenklussen doet is het de moeite waard om je bekabeling enkel en alleen in CEE en PowercON uit te voeren. Denk er wel aan dat er ook mensen zijn die gewoon Schuko’s aan hun gear hebben zitten, dus zorg altijd voor voldoende verloopjes! CEE’s zijn niet zomaar overal te verkrijgen, vaak moet je naar een campingwinkel. Wil je goede kwaliteit kabel, dan moet je bij een PA bedrijf zijn dat zelf ook veel CEE gebruikt.
    Verder heb je nog krachtstroomkabels, daar gaan veel grotere stromen doorheen dan door gewone elektriciteitskabels, en deze zijn dan ook veel dikker en uitgerust met grote stekkers.
    De dikte van de kabel is erg belangrijk, want die bepaalt hoeveel elektriciteit er maximaal door de kabel heen kan. De kabeldikte wordt aangegeven in vierkante millimeter, en dan wordt de koperdikte (diameter) per ader bedoelt, een elektriciteitskabel heeft 3 aders, Fase, Nul en Aarde. De meeste kabels zijn 3*1,5 mm2, maar voor versterkers of dimmers/lampen kan je het beste 3*2,5mm2 gebruiken. De kabeldikte staat over het algemeen in de kabel geperst of met een ander kleurtje (hopelijk wit, want met een andere kleur dan zwart zou ik qua kabels niet willen werken…) op de kabel geprint, vaak wordt het “keer” teken als G neergezet, dan staat er bijvoorbeeld “3G1,5 mm2”.



    - Multikabels

    Multikabels zijn die dikke kabels die vaak van mengtafel naar podium lopen. Ze zorgen ervoor dat er niet tientallen losse kabels hoeven te liggen, maar slechts 1 of 2. Een multikabel is eigenlijk een heleboel microfoonkabels in één dikke rubberen mantel, dit scheelt een boel tijd en gedoe met opbouwen. Ze zijn wel erg zwaar en dik, en als je er met iets zwaars als een kleine auto of heftruck overheen rijdt kan de kabel kapotgaan. Multikabels worden uitgevoerd met allerlei connectoren, en soms gaan ze zonder connector in één keer over in een heleboel kleine connectoren, of in de stagebox, het kastje waar de kabel in verdwijnt en waar aan de voorkant een heleboel connectoren in zitten. Dit zijn eigenlijk de in- en uitgangen van je mengpaneel, maar dan op afstand, hartstikke handig dus! Aan de kant van de mengtafel zit (vaak in de flightcase) een vaste connector waar een heleboel dunne kabeltjes uit komen, allemaal met een eigen connector, die standaard in de mengtafel zitten, zodat je die niet steeds aan hoeft te sluiten, maar alleen de multikabelconnector aan hoeft te sluiten.
    Multikabels worden het meest uitgevoerd met Harting of Socapex connectoren. Hartingconnectoren zijn het eigenlijk industriële connectoren, die je in bijvoorbeeld fabrieken of magazijnen ook zomaar tegen kan komen op machines. Hartingconnectoren worden door de dikke pennen ook vaak gebruikt als “lichtmulti”, een multikabel voor elektriciteit, zodat als je meerdere lampen wilt aansturen vanaf een dimmer, je niet 10 of 12 aparte elektriciteitskabels hoeft te leggen, maar gewoon een Hartingkabel kan leggen, met aan het eind een soort stagebox, maar dan met Schuko’s, CEE’s, PowercONs of andere connectoren, dit zie je veel bij four- of sixbars die fabriek-af al bedoelt waren voor gebruik met een Harting.
    Vaak lopen er vanuit de stagebox diverse kleinere multikabels het podium over naar bijvoorbeeld de drummer of de blazers. Dit zijn de Snakes of sub-multicores, over het algemeen hebben ze gewoon alle connectoren los, zonder dat er eerst een multiconnector tussenzit. Aan de andere kant zit er gewoon een vaste stagebox aan, niet eentje die ook weer met zo’n multiconnector aangesloten moet worden. Ze zijn vaak net lang genoeg om van de ene kant van het podium naar de andere te komen, een meter of 10, 15 dus.
    Vaak zie je bij de grotere effectracken aparte multi’s voor de effecten, om een ontzettende kabelspaghetti te voorkomen. Deze zijn over het algemeen “Custom-made”, speciaal voor dat rack met die connectoren voor die apparaten gemaakt dus.


    - Connectoren


    De XLR connector(links is Female, rechts is male):



    De SpeakON connector(links het female chassis, rechts de male connector):



    De 6,3mm/grote Jack connector(stereo boven, mono onder):



    De 3,5mm/mini jack connector:



    Een jack chassis (mono of stereo is van buiten niet te zien, alleen aan de achterkant):



    Een verloopkabeltje met links 2 male tulpstekkers en links een Female tulpstekker:



    Twee Schuko stekkers( links male rechts female):



    Twee CEE stekkers(links male, rechts female):





    3: Welke kabel waarvoor?
    De connector die als eerst word genoemd zit aan de kant die als eerst word genoemd! Dus bijvoorbeeld:
    PC/Mac naar mengtafel:

    - Minijack male -> 2* monojack male

    De PC/Mac kant van de kabel moet hier dus de Minijack hebben, en de mengtafelkant de monoJacks.

    Soms staat er bijvoorbeeld: “2*monojack male -> 2*tulp male”. Dit is gedaan omdat dit soort (verloop-)kabels vaak dubbel wordt uitgevoerd, omdat je van bijvoorbeeld tulpstekkers er bijna altijd 2 nodig hebt vanwege stereogeluid.



    Microfoon/DI-box naar mengtafel: - XLR Male> XLR Female
    - Stereojack Male-XLR Female


    PC/Mac naar mengtafel:
    - Minijack male -> 2* monojack male
    - Minijack male -> 2* tulp male
    - 2* stereojack male -> 2* stereojack male**(voor externe usb/firewire geluidskaarten!)


    CD speler/effect return naar mengtafel:
    - 2* Tulp male -> 2* tulp male
    - 2* tulp male -> 2* monojack male
    - 2* monojack male -> 2* monojack male (mag ook met 2 jack->jack kabels)
    - 2* Xlr Female -> 2* Xlr male
    - 2* Xlr Female -> 2* monojack male


    Effect send (mengtafel) naar effect ingang (effectapparaat):
    - Monojack male -> monojack male
    - Stereojack male -> stereojack male
    - Monojack male -> Xlr male
    - Stereojack -> Xlr male
    - Xlr female -> Xlr male


    Insertkabels(mengtafelkant eerst, dan effectkant):
    - Stereojack -> monojack send + monojack return (meest voorkomend)
    - Stereojack send + stereojack return -> stereojack send+stereojack return (voor tafels met aparte send en returnjacks in plaats van een stereojack)


    Mengtafel naar versterker/controller:
    - Xlr female -> XLR Male


    Mengtafel naar opnameapparaat:
    - Xlr female -> Xlr male (2 kabels nodig!)
    - Xlr female -> Stereojack (2 kabels nodig!)
    - Stereojack -> stereojack (2 kabels nodig!)
    - 2*Tulp male -> 2* monojack


    (Bas-)Gitaar of keyboard naar versterker/DI-box of mengtafel:
    - Monojack male -> monojack male


    Veel succes met het bekabelen van je apparatuur!
    Last edited by DJspeakertje; Wednesday-01-09-2010, 20:27.
    [I][U][COLOR="Purple"][B]The nobel art of mixing sound.[/B][/COLOR][/U][/I]


    [U]Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about! [/U]

  • #2
    Verander de afbeelding's even naar links. Of maak ze kleiner het forum is nu heel uitgerekt.

    Comment


    • #3
      Meer kabeltjes

      !Je kan maar 10 plaatjes per post, vandaar deze aanvulling op de lijst connectoren!

      Het PowercON systeem:



      Een Harting connector met bijpassend chassisdeel:



      Twee Socapex connectoren(links male, rechts female):



      Een 19”stagebox in een flightcase:



      Een snake of sub-multicore:



      En omdat jullie waarschijnlijk stiekem toch wel een beetje benieuwd zijn naar die tuchelsteker:

      Last edited by DJspeakertje; Wednesday-01-09-2010, 20:25.
      [I][U][COLOR="Purple"][B]The nobel art of mixing sound.[/B][/COLOR][/U][/I]


      [U]Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about! [/U]

      Comment


      • #4
        [STRIKE]De missende afbeeldingen volgen zsm.

        Ik pas hiervoor geen vorige post aan omdat dat maar één keer kan en ik anders niet de mogelijkheid heb om de missende afbeeldingen er tussen te zetten.[/STRIKE]

        EDIT: Heho, heho, het werk is weer gedaan... (ben je ambtenaar, zit je op kantoor dan kun je gaan, ja, ook ik luister de Coen en Sander show:cool:)

        Alle afbeeldingen zijn aanwezig, ik ben afwezig en de laatste wijzigingen zijn doorgevoerd. Verder heeft Rick1993 nog een belangrijk stukje toegevoegd.

        Voor de duidelijkheid: T= Tip, R=Ring en S=Sleeve (zie de grote afbeelding tussen de connectoren).


        Smakelijk (rubberen) Spaghetti (met kopersaus) eten allemaal (toevallig ook nog mijn avondeten vandaag), Daan
        Last edited by Rick; Saturday-04-09-2010, 15:17. Reason: Send = Sleeve
        [I][U][COLOR="Purple"][B]The nobel art of mixing sound.[/B][/COLOR][/U][/I]


        [U]Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about! [/U]

        Comment


        • #5
          Zal wanneer alles hier geplaatst is wel even sleutelen aan de foto's indien nodig.
          Verder heb ik op de FTP de foto's even wat verkleind.
          Bax Music medewerker

          Comment


          • #6
            Mooi stukje tekst hoor Daan,

            Nog even een paar toevoegingen:

            -XLR voor DMX kan wel
            -DMX i.p.v. XLR kan niet i.v.m met de weerstand

            DMX is officieel natuurlijk 5 polig, maar dat zie tegenwoordig alleen nog maar bij duurdere apparatuur..

            -Stereo jack is TRS (2 ringen)
            -Mono jack is TS (1 ringetje)

            -Jack is 6,35 mm (1/4"), mini jack is 3,5 mm en je hebt nog de 2,5 mm variant..


            Originally posted by DJspeakertje View Post
            Ik pas hiervoor geen vorige post aan omdat dat maar één keer kan en ik anders niet de mogelijkheid heb om de missende afbeeldingen er tussen te zetten.
            Dit kan zovaak als je wilt, binnen 24 uur na plaatsing althans.
            Last edited by rick1993; Wednesday-01-09-2010, 20:10.
            Licht dat licht mij wel :cool:

            I.v.m. studie iets minder aanwezig.

            Comment


            • #7
              Originally posted by rick1993 View Post
              Mooi stukje tekst hoor Daan,

              Nog even een paar toevoegingen:

              -XLR voor DMX kan wel
              -DMX i.p.v. XLR kan niet i.v.m met de weerstand

              DMX is officieel natuurlijk 5 polig, maar dat zie tegenwoordig alleen nog maar bij duurdere apparatuur..

              -Stereo jack is TRS (2 ringen)
              -Mono jack is TS (1 ringetje)

              -Jack is 6,35 mm (1/4"), mini jack is 3,5 mm en je hebt nog de 2,5 mm variant..



              Dit kan zovaak als je wilt, binnen 24 uur na plaatsing althans.

              Heb jij OOIT een 2,5mm jack op een stukje PROFESSIONELE gear zien zitten? Dus geen Iphones etc.? Ik in ieder geval niet, en als je goed kijkt tussen de plaatjes van de connectoren zie je staan dat de grote 6,3mm is, en de mini 3,5mm...

              @wijziging: Oke, de vorige keer was ik met mijn 2e wijziging dus te laat... Ik ben een ander forum gewend, waar je altijd je posts kan editen, ook na 3 jaar nog;).


              De laatste plaatjes binnen en nu online!
              Last edited by DJspeakertje; Wednesday-01-09-2010, 20:36.
              [I][U][COLOR="Purple"][B]The nobel art of mixing sound.[/B][/COLOR][/U][/I]


              [U]Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about! [/U]

              Comment


              • #8
                Een verloopkabeltje met links 2 male tulpstekkers en links een Female tulpstekker:

                2e links moet rechts zijn..

                Verder een verduidelijkende tekst voor de beginners.
                Wat zegt u? Wacht, ik zet het licht wat zachter..!?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by DJspeakertje View Post
                  Voor de duidelijkheid: T= Tip, R=Ring en S=Send (zie de grote afbeelding tussen de connectoren).
                  T = Tip
                  R = Ring
                  S = Sleeve

                  ;)

                  Comment


                  • #10
                    hallo allen,

                    ik heb een vraagje, wat is de beste dikte voor speaker kabel 2*2.5mm²?

                    MVG
                    DJordy
                    Met Vriendelijke Groeten,

                    Jordy
                    [url]http://www.future-sound.nl/[/url]

                    Comment


                    • #11
                      Zoals ook in dit stuk tekst vermeld wordt, is de meest geschikte kabel zo kort en dik mogelijk. In de praktijk echter wordt meestal 1.5mm² gebruikt voor de wat kleinere fullrange luidsprekers en topkastjes, voor stevige fullrange kasten en subs 2.5mm².
                      De lengte is afhankelijk van je toepassing.
                      Bax Music medewerker

                      Comment


                      • #12
                        hier zitten we op 8x2,5mm2 en 4x4mm2

                        Comment


                        • #13
                          Maar jullie zelfbouwset is dan ook veel meer dan alleen 'stevig'. ;)
                          Bax Music medewerker

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Rick View Post
                            Maar jullie zelfbouwset is dan ook veel meer dan alleen 'stevig'. ;)
                            haha daar heb je een punt :p

                            Waar ik verder veel mee werk voor anderen is 4x2,5mm2 voor zowel subjes als topjes ;)

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by malcolm View Post
                              T = Tip
                              R = Ring
                              S = Sleeve

                              ;)

                              Shit... Ik zat nog met die inserts in mn kop...

                              Ik kan hem helaas niet meer veranderen (24 uur is voorbij), maargoed, het staat er.;)


                              Daan
                              [I][U][COLOR="Purple"][B]The nobel art of mixing sound.[/B][/COLOR][/U][/I]


                              [U]Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about! [/U]

                              Comment

                              Working...
                              X