Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansluiting laptop pa speaker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aansluiting laptop pa speaker

Hallo allemaal,

Ik kom net kijken in de professionele audiowereld en ben meteen tegen een probleempje aangelopen.

Zojuist 2 Alto TS 308 speakers gekocht om te gebruiken voor danslessen van mijn vrouw. Het idee is om een laptop direct aan te sluiten op de speakers.

Dat ging meteen fout, want een ongebanceerde uitgang aansluiten op een gebalanceerde ingang (xlr naar jack trs met een jack/minjack adapter), sloopt de muziek (pardon my language).
    Trek ik nu de tip los van de jack uit de adapter (stereo wordt mono), dan functioneerd het wel, maar vermoedelijk dus maar op 1 van de 2 kanalen. Lijkt me niet ideaal!?

Mijn vraag:

Kan ik een kabel gebruiken die een minijack trs plug split naar 2x xlr male pluggen en die gebruiken om de 2 line-ingangen van 1 Alto aan te sluiten? Zodat ik de stereo informatie behoud van de muziek op de laptop. Om dan vervolgens de 2 Alto's weer met elkaar te verbinden met xlr.

En is het dan ook mogelijk een stereobeeld te verkrijgen door de 2 xlr pluggen (na de split met de minijack), dus een linker en rechter kanaal direct in de linker en rechter speaker hun line-ingang te steken?

Ik ben op de hoogte van de storing die een ongebalanceerde kabel kan geven bij gebruik van te lange lengtes.

Dus ik dacht, laptop in het midden en bij een kabelengte van 3 m, geeft dat bij stereo opstelling 6m ruimte tussen de speakers en bij mono de lengte van de xlr kabel die de 2 Alto's met elkaar verbindt.

Ok lang verhaal en ik hoop dat er iemand is die er iets van kan maken, want ik voel me verantwoordelijk en ik heb geen zin om nog een keer een verkeerde kabel te kopen...

Tanx

Goedenavond,

Als je stereo wilt afspelen zult je vanuit de laptop een kabel naar beide luisprekers ( L&R) apart moeten leggen.
    Bij het doorlussen van de 1 naar de andere met een XLR kabel heb je geen stereo maar 2 luidsprekers met het zelfde geluid.
    Welke kabels heb je nu precies gekocht? bestel nummer, neem aan dat je die ook bij Bax heb gekocht.
    Want het is zonde om deze niet meer te gebruiken.
    Het beste is om vanuit de laptop gelijk te splitten naar L&R en dat is ongebalanceerd daar kan je niets aan doen.
    Het mooiste zou zijn om vanuit minijack gelijk te splitten naar XLR, zo als deze kabel doet.
    Met de Devine VA8015 verloopkabel verbindt u twee apparaten met een 3.5mm stereo mini-jack aan de ene kant en 2x XLR aan de andere kant. Zo sluit u bijvoorbeeld een MP3-speler aan op een mengpaneel.

en dan kan je nog verlengen met deze.:
    https://www.bax-shop.nl/microfoon-si...kabel-10-meter.

Als je de kabels niet over spanningskabels legt zal met storing reuze meevallen.

Succes Marcel.

Comment

Tsjeempie, zojuist een heel verhaal per ongeluk gewist.

Marcel, in ieder geval bedankt voor het antwoord.

De vraag blijft staan, ik zou graag de keuze willen behouden om zowel het signaal te splitsen over de 2 Alto's, of iedere Alto afzonderlijk de 2 kanalen weer te laten geven. Dit, omdat de locaties niet altijd toe zullen laten dat de mensen tussen de speakers in staan te dansen. Is het dus mogelijk de 2 xlr aansluitingen ,van de minijackstereo naar 2 x xlr verloopkabel, op de 2 lijningangen van 1 van de Alto's aan te sluiten?

Verder zeg je dat ik me geen zorgen hoef te maken op ruis bij een ongebalanceerde verbinding, mits niet over stroomkabels getrokken. Zelfs bij kabellengtes van boven de 10m? Zoals gezegd, ik trek mn info van het web en iedereen waarschuwd voor te lange kabellengtes in ongebalanceerde aansluitingen!?

Alvast dank,

Sander

Comment

Hoi Sander,

Ik heb nog even naar de aansluitingen op de Alto TS 308 zitten kijken.
        Ja je kan inderdaad de XLR kabel voor L en R naar 1 luidspreker sturen ( op ingang 1 en 2) en dan via de Mix uitgang naar de 2de luispreker gaan.
        Het volume op de ingang van de 2de luidspreker is dan wel afhankelijk van de positie van de 2 volume knopen op de 1ste luidspreker.
        En je heb dan we een Mono signaal.

Tuurlijk is ongebalanceerd minder dan gebalanceerd.
        En als je het op deze manier aansluit is de verbinding tussen de beide luisprekers wel gebalanceerd en kan je dus een ruime kabel nemen.
        Hou er ook rekening meet dat als je de luidsprekers op statief zet je ook nog kabellengte 1,5m omhoog kwijt raakt.
        Dus bij 10 meter xlr kabel tussen beide luidsprekers op statief komt het neer op een onderlinge afstand van 7 meter.
        Ik zou de kabels van de laptop naar de eerste luidspreker dan wel op max 5 meter houden.

Marcel.

Comment

Working...
        X