Announcement

Collapse
No announcement yet.

Clippen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Clippen

Iedereen die met geluid bezig is heeft er mee te maken.

Clippend signaal.

Een clippend signaal is niet meer dan een signaal dat te hard wordt uitgestuurd (vaak op je mengtafel boven de 0 DB) Je mengtafel hoort namelijk niet je signaal te versterken, alleen door te geven.

Een te hard signaal zal niet mooi worden weergeven; ruis, kraken, opgeblazen geluid zijn de meest voorkomende verschijnselen. Het geluid wordt alleen maar lelijker. Een beetje moderne versterker zal geen last ondervinden van het clippende signaal. Hij kan het echter op geen mogelijkheid meer mooi maken. Stuur daarom uit op 0 DB!

Clippend speakersignaal

Met andere woorden. Meer uitsturen dan waar je versterker voor gemaakt is.

Als een signaal te hard is bestaat de kans dat er ipv van wissselspanning, gelijkspanning aan je speaker wordt doorgegeven. En net als elk apparaat gaat wisselspanning en gelijkspanning niet zomaar samen.

De gevolgen van het blootstellen aan gelijkspanning op langere duur is dat je je speaker "opblaast"

Het opblazen van een speaker is niet dat hij uit elkaar spat of scheurt. Als je een speaker opblaast, is de spoel gesmolten en zit hij vast in zijn behuizing. Zodoende kan de speaker niet meer bewegen.

Een speaker is niets meer dan een hoorn (al dan niet van karton) met daarachter een eletro magneet, die ervoor zorgt dat de speaker heen en weer gaat en daardoor geluidsgolven creeert. Onze oren maken van deze geluidsgolven weer een letro signaal dir de informatie door geeft aan onze hersenen.

Enkele feiten:

De meest voorkomende oorzaak van het doorbranden van een speaker komt doordat er een te "kleine" versterker wordt gebruikt voor de speaker. Een versterker die veel minder vermogen levert dan een speaker aan zou kunnen, kan dus heel gemakkelijk de speaker laten doorbranden. Dus zelfs een versterker van 10 watt kan een 1000 watt speaker opblazen!

Clippen kan worden gedetecteerd door een elektronische of ingebouwde speaker-beveiliging en kan dus de schade voorkomen die ontstaat door clippen. Alleen tegen de tijd dat de beveiling inschakelt is vaak het kwaad al geschied.

LET OP:

De clip lampjes op alle apparaten in het systeem zitten, zijn er niet voor niks. Rood is gevaar. Dus branden er rode lampenjes op je VUmeter of op je versterker dan ben je meestal aan het oversturen, probeer dit te voorkomen.
    Last edited by Rick; Saturday-11-04-2009, 14:47. Reason: vreemde tekens aangepast

Een topic dat lang geleden is geopend, toch erop reageren. Dit is helemaal juist. Ik heb vroeger in een discotheek gedraaid en daar heb ik eens een tweeter opgeblazen. Gelukkig hadden we er 4 reserve liggen. Een zwaardere versterker aangesloten plus de tweeters vervangen en het probleem is over.

Jaren later kende ik iemand die niet wilde luisteren. Zijn speakers waren 400 watt zwaarder dan de SPL versterker. Wat deed de versterker? De spreekspoelen opblazen! De metertjes stonden ruim 20 minuten in het rood,en dan heb je het zitten. Het waren Herman Kardon speakers... Het was deze keer Herman Kardon zonder pardon!

Ik heb zelf een discobar,mijn versterker is 250 watt zwaarder dan de Marquant speakers. Ik draai al 11 jaren,en ze zijn nog nooit beschadigd geweest. Mijn meters staan nooit in het rood en hij heeft een enorme muur van lawaai tot 130 decebel-A.

M.v.g, DJ Johny.
    Last edited by h1johny; Sunday-08-04-2018, 19:05. Reason: Woord vergeten

Comment

@h1johny

Moet je het toch nog eens lezen.

Comment

Working...
      X