Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vermogen van 2x8ohm 300W speakers berekenen parallel aangesloten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• BT-Studio
    replied
    Gaan we Oma topics (januari 2016) opgraven?

Leave a comment:

• rossi
    replied
    Originally posted by larsholm View Post
    In de regel kan je de vermogens gewoon optellen.

En het "goedkopere" versterker verhaal heel rudimentair en kort: het is "makkelijker" om vermogen te leveren aan een lagere impedantie dan aan een hogere impedantie. Dus hoe lager de impedantie, hoe minder hard de versterker hoeft te werken voor eenzelfde vermogen. Lucky Patcher 9Apps VidMate Hierdoor kan de versterker meer leveren op een lagere impedantie.

Je moet niet alleen denken in watts per euro, kwaliteit speelt ook een belangrijke rol
    .
    het is waar dat het de versterker toestaat meer te leveren met een lagere impedantie, maar er is een risico voor de versterker
    Last edited by rossi; Monday-28-01-2019, 20:15.

Leave a comment:

• larsholm
    replied
    Hoe duurder de versterker deste beter de kwaliteit.
    En het klinkt inderdaad wat tegenstrijdig. Maar toch werkt het zo..

Leave a comment:

• 7lightz
    replied
    Het enige wat me op viel is dat 1 kanaal bij 8 ohm eigenlijk 1 speaker kan voeden terwijl als ik er 2 parallel zou zetten ineens 2 van diezelfde speakers er op zou kunnen!! Vreemd gevoel geeft dat

Leave a comment:

• 7lightz
    replied
    Oke dankjewel..

Wat gebeurt er dan met de kwaliteit?

Leave a comment:

• larsholm
    replied
    In de regel kan je de vermogens gewoon optellen.

En het "goedkopere" versterker verhaal heel rudimentair en kort: het is "makkelijker" om vermogen te leveren aan een lagere impedantie dan aan een hogere impedantie. Dus hoe lager de impedantie, hoe minder hard de versterker hoeft te werken voor eenzelfde vermogen. Hierdoor kan de versterker meer leveren op een lagere impedantie.

Je moet niet alleen denken in watts per euro, kwaliteit speelt ook een belangrijke rol.

Leave a comment:

• 7lightz
    replied
    Bijvoorbeeld de behringer iNuke NU3000
    2x 1500 W bij 2 Ohm
    2x 880 W bij 4 Ohm
    2x 440 W bij 8 Ohm

Zoals je ziet kun je bij 4ohm meer vermogen er uit halen dan bij 8ohm, dus daardoor.. "Een goedkopere versteker nodig" en dat is net het vreemde aan dit hele verhaal, vandaar mijn vraag!

Zijn de speakers parallel geschakeld..is het dat wel simpelweg het vermogen op te tellen of komt er toch wat meer bij kijken?

Leave a comment:

• larsholm
    replied
    Waarom een goedkopere versterker?

En er zal (even heel grof gezegd) gewoon 300 watt naar elke speaker kunnen. Dus 2x300=600 watt.

Impedantie halveert als je twee speakers met zelfde impedantie in parallel schakelt. Want:

(1/z1)+(1/z2)=(1/ztotaal)
    (1/8 )+(1/8 )=(1/ztotaal)
    ztotaal=1/(14)
    ztotaal=4 ohm

Leave a comment:

• 7lightz
    replied
    Dus simpelweg blijt het vermogen het zelfde ondanks men van 8ohm naar 4ohm gaat?

Zou er namelijk op neer komen dat er dan een goedkopere versterker nodig is!! Gezien er meer vermogen uit komt bij een lagere weerstand..! Lijkt me zelf niet bepaald logisch vandaar mijn vraag!!

Leave a comment:

• BT-Studio
    replied
    600 watt

Leave a comment:

• Vermogen van 2x8ohm 300W speakers berekenen parallel aangesloten

Wie o wie kan me helpen met een goede uitleg?

Wil namelijk 2 speakers a 8ohm/300Watt per stuk parallel aan 1 versterker uitgang hangen, nu weet ik dat ik met 2 speakers parallel 4ohm over houd, maar wat is dan het opgenomen vermogen van die 2 speakers samen?

Ben me namelijk de juiste versterker aan het uit zoeken (4ohm)
Working...
X