Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij het bouwen van speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp nodig bij het bouwen van speakers

Hallo,

ik ben van plan speakers te maken en ik heb al wat componenten uitgezocht en ik vroeg me af of iemand hier kon vertellen of het een goede combinatie is en welke versterker ik erbij nodig heb.

Dit zijn de componenten die ik heb uitgezocht:

Woofer: http://nl.rs-online.com/web/p/speaker-drivers/4318541/
    tweeter (x2): http://nl.rs-online.com/web/p/speaker-drivers/0512809/
    Mid-Range (x2): http://nl.rs-online.com/web/p/speaker-drivers/2677028/

Originally posted by Erwinn View Post

ik ben van plan speakers te maken en ik heb al wat componenten uitgezocht en ik vroeg me af of iemand hier kon vertellen of het een goede combinatie is en welke versterker ik erbij nodig heb.

Dit zijn de componenten die ik heb uitgezocht
    Ik heb ondertussen al meerdere speakers zelf in elkaar geknutseld en het 1 en ander zelf gemaakt. Als ik dan zie wat de speakers zijn die je uitgekozen hebt vraag ik me 1 ding af.

Waarom heb je juist deze componenten uitgezocht?

Als.ik dan verder ga denken vraag ik me af wat je ermee wil gaan berijken?

Begrijp me niet verkeerd maar als ik je lijstje zie dan heb ik een erg sterk idee dat je namelijk geen idee hebt waar je aan begint of al mee bezig bent. Het bouwen van een speaker is namelijk vrij complex en nier ik frot wat hout en drivers samen en tada een pareltje. Mijn enigste echte advies wat ik kan geven is dat je er wat meer in moer verdiepen

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
      Ik heb ondertussen al meerdere speakers zelf in elkaar geknutseld en het 1 en ander zelf gemaakt. Als ik dan zie wat de speakers zijn die je uitgekozen hebt vraag ik me 1 ding af.

Waarom heb je juist deze componenten uitgezocht?

Als.ik dan verder ga denken vraag ik me af wat je ermee wil gaan berijken?

Begrijp me niet verkeerd maar als ik je lijstje zie dan heb ik een erg sterk idee dat je namelijk geen idee hebt waar je aan begint of al mee bezig bent. Het bouwen van een speaker is namelijk vrij complex en nier ik frot wat hout en drivers samen en tada een pareltje. Mijn enigste echte advies wat ik kan geven is dat je er wat meer in moer verdiepen
      Ik heb deze componenten uitgezocht omdat ze een redelijke prijs hebben want mijn budget is niet al te groot en ik verwacht dat ze een mooie kwaliteit leveren.
      Ik ben van plan speakers in een rugzak te bouwen.
      En ja ik moet me er wat meer in verdiepen, ik heb al een beetje onderzocht hoe het allemaal zit en heb uiteindelijk deze componenten bij elkaar gezocht.

Comment

De drivers die je aandraagt zijn echt niet iets waarbij we het echt over kwaliteit hoeven te hebben.

Ook sluiten ze niet echt op elkaar aan. Daarnaast zal je ook nog filters nodig hebben om alles juist aan te sturen.
        In een rugzak bouwen vind ik al helemaal een vrij bijzondere. Er zal dan wel echt heel wat aan de rugzak gedaan moeten worden ok et werkelijk wat van te maken.

Ik denk dan dus ook dat het maar het beste is als je eerst duidelijk aan geeft wat je nu precies wil gaan maken met wat als doel te bereiken want tot die tijd zal er weinig nuttigs aan informatie gegeven kunnen worden

Comment

Ik zie alleen maar nadelen bij dit plan:

Waarom wil je alles in een rugzak hebben?
          Kleine kinderen van nu hebben een speakertje in hun rugzakje, maar waarom zou jij dat willen.
          Of je er nou kwaliteitspeakers in zet of Skytec, mooi klinken gaat het echt niet. Wat je ook doet het is kwetsbaar.
          Denk aan water, stoten, etc. Wil je je rugzak ook nog als rugzak gebruiken betekend dat je alles beschermd weg moet werken, je ruimte nodig zal hebben voor filters en versterker, stroom, etc.

Laten we zeggen dat ik het een heel bijzonder idee vind. Je zegt dat je budget klein is, maar dit is gewoon zonde van je geld.
          Tenzij je nu met een geweldige verklaring waarom dit wel gaat werken en nog eens gaat klinken ook, zeg ik nu: niet doen.

Als je draagbaar geluid wilt, koop dan een mooie dock. Past ook in een rugzak...

Comment

Een driewegsysteem voeden zonder zware mobiele stroombron gaat waarschijnlijk ook niet perfect lukken... voor dit soort projecten heb je een kleine accu en hoogrendement luidsprekers nodig die zoveel mogelijk geluid produceren met zo min mogelijk vermogen en een kleine oppervlakte, fysiek gezien. Dan kom je al snel uit bij een set car audio speakers, een versterkercircuitje en een accu.

Comment

Het bouwen van een goede speaker is echt niet makkelijk en is niet met als vroeger , zomaar wat timmeren.
              Je moet verstand hebben van elektrische circuits en de vele eigenschappen van circuits en speakers .
              Daar ga je aan de slag mee met ontwerp programma's. Het loont zelden als je nog nergens iets van weet. Dat gaat echt veel tijd kosten. En spullen kopen zonder ontwerp is vreemd. Het is een beetje wat je tegenwoordig te vaak ziet, geld hebben, dj's zien met pioneer en dan dat ook kopen, zonder vooronderzoek en dan erachter komen dat om muziek te maken, de 4 jaar oude computer te traag is, plus dat ze een redelijke geluidskaart en monitors+ software nodig hebben.
              En tsja dat is allemaal niet goedkoop, alleen al kijkend naar native instruments anders speel je moeilijk je muziek af.
              En een daw+ midikeyboardje kost ook wat.
              Ik wilde ook een sub maken incl de versterker en decspullen voor de versterker heb ik uitgebreid liggen en toroidale transformatoren , omdat ik aimpelweg veel ombouw bij gekochte audio en vaak een versterktje intwerp, maar daar ben ik ir. micro electronica voor, alleen dat is allemaal standaard gedoe en voor een subje van 150wattrms moet je voeding het dubbele leveren . En dan moet je echt aan de slag en daarna met die rotzooi pcb's maken en de kast met demping , het filter zou ik passief doen, omdat ik er in de loop van de tijd veel gekocht had met dit in het vizier .... Dan koop ik liever een jbl of presonus voor 400 euro en daar zitten minder goede componenten in, maar ik ben nu ook alweer met m-aaudio m3-8's bezig en technics mk-5 qua toonarm en bedrading en rca-kabeltjes en de voeding uitwenig maken, oja:) hehe de synq dfx reverb en laatst gekochte art dj-pre2, aangezien die snel zouden moeten kunnen worden omgebouwd ; alleen moet ik het revalidatiecentrum in vanwege schouder/hand gedoe en mijn ma schoonmaakt en helaas net even mijn schetsje waar alles zat weggooid heeft of ergens heeft neergelegd....:). En de ipadpivs zijn niet scherp genoeg.
              Dus gok ik bij de synq, 4 caps nog.

En als je dan zelf je speaker wilt gaat maken, heb je toch ook de meetapparatuur niet????

Comment

Working...
              X