Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nummers lopen niet gelijk terwijl ze wel gesynched zijn

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nummers lopen niet gelijk terwijl ze wel gesynched zijn

Onlangs een traktor s2 gekocht bij bax. Nu merk ik vaak dat nummers niet gelijk lopen als ik ze mix, zelfs als ik de sync knop gebruik. Ik draai techno en dan hoor je bijv een hi-hat of een kick gewoon net een maat te snel of te langzaam gaan en het klinkt niet lekker. Niet bij alle nummers zo. Wie weet hoe dit kan?

De kunst van het mixen, niet alles kan op de automatische piloot ;)

Comment

niet alles kan op de automatische piloot
      Klopt! Zal namelijk ook wat eigen timing bij komen kijken.

Voorbeeld:

Je drumt, en in een ritme gebruik je op de eerste tel een kick, de tweede een snare, de derde weer een kick en op de vierde weer een snare.

Als drummer kan je de hihat gebruiken tegelijk met de snare en de kick, dat is wat jij wil. Dat alles mooi tegelijk loopt.

Dus: 1: k + hh 2: s + hh 3: k + hh 4: s + hh

Maar je kan ook in plaats van tegelijk met de snare/kick de hihat iedere keer tussen de kick en de snare 'plaatsen'.

Dan tel je 1-e, 2-e, 3-e, 4-e

Op de 1 en 3 zit dan de kick, op de 2 en 4 de snare en op iedere 'e' een hihat.

Alles is dan nog perfect in de maat, en in een enkele drumbeat is dat helemaal niet erg. Maar als je 2 beats gaat samenvoegen wil je dat dus niet hebben, want dan loopt alles ongelooflijk door elkaar. Zelf werk ik met virtual DJ en die heeft daar bovenin het scherm in het midden een hulpbalkje voor. Traktor ken ik niet, dus dat weet ik niet of die dat heeft (vast wel, zou me verbazen van niet). Dat balkje bestaat uit 2 rijtjes van 4 blokjes onderelkaar (voor elke deck één) door het oplichten van de blokjes vertelt VDJ waar in de 4 tellen van de maat de beat zich bevind.

Wat de sync knop doet is ervoor zorgen dat de van beide decks de blokjes tegelijkertijd naar het volgende blokje verspringen, dus dat BPM gelijk loopt. Hij zet ze echter niet op hetzelfde punt in de maat. Dat moet je dus zelf timen. Syncknoppen zijn dus hulpmiddelen, niet een automatische piloot... Om het op gehoor te kunnen doen, zul toch gewoon veel moeten oefenen. En sommige nummers passen ook gewoon niet zo goed bijelkaar...

Snap je mijn verhaal?
      Last edited by Dablyou; Friday-21-03-2014, 00:59.

Comment

Working...
      X