Announcement

Collapse
No announcement yet.

microfoon, studio/live, allebei?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• microfoon, studio/live, allebei?

Hallo,

Ik ben al een poos aan het verzuipen in alle informatie omtrent microfoons en weet niet meer wat voor mij een goede volgende stap zal zijn. Het enige wat ik jullie kan meegeven is mijn huidige setup en mijn wensen die ik al wel duidelijk heb voor mezelf. Op dit moment zit ik leuk met vrij goedkope apparatuur, maar ben klaar om deze stap te zetten.

(Ik ben een singer/songwriter)

Mijn huidige setup is

een Line 6 UX 2 pod, waar ik zowel mijn vocal mic op aan sluit als mijn gitaar.
    een Taylor 214 CE gitaar (waar het Expression System in zit. Met mijn gebrekkige kennis van geluidstechniek weet ik na al die jaren nog steeds niet of dit een voordeel is)
    een goedkope Philips mic (waar ik nu dus klaar mee ben) die ik ooit eens voor een tientje of twee bij de mediamarkt heb meegeplukt. Ik zou het type zelfs niet meer terug kunnen vinden. :cool:
    Cubase Elements 7
    een M-Audio 49es keystation
    een Behringer 4 channel (mini) headphone amp
    een Beyerdynamic DT 770 PRO koptelefoon

Mijn bedoeling van hier uit is voornamelijk om te beginnen met de aanschaf van een (semi) professionele mic voor zang en ook een (semi) professionele mic voor de gitaar. Na deze uitbreiding wil ik verder zien om ook de geluidsverwerking verderop te gaan verbeteren. Dit is een latere stap.

Ik weet dat ik voornamelijk zoek naar goede kwaliteit. Ik heb niet het budget om voor een mic duizend euro uit te gaan geven, maar wil graag voor maximaal 400 euro (vooral voor de vocalen, voor de gitaar heb ik het gevoel dat dit goedkoper kan) tot een sterke middenmoot te komen. Het allerliefst zou ik een mic willen vinden die ik zowel voor mijn piepkleine thuisstudio kan gebruiken als live optreden. Ik heb geen idee of er mics zijn die dit erg goed kunnen combineren. Als het veiliger is om daarvoor een aparte set aan te schaffen, dan weet ik er graag van.

Een klein vraagje terzijde: Maakt het nog uit wat voor mic je aanschaft t.o.v. de evt. preamps, effecten, mixer je daar uiteindelijk nog eens op aan gaat sluiten. Reageren sommige onderdelen verkeerd op bepaalde merken, of zou het de pret totaal niet mogen drukken?

Alvast vriendelijk bedankt voor het lezen van mijn ellenlang bericht ;)
    Last edited by Moon Spark; Sunday-29-12-2013, 23:58. Reason: iets vergeten

Ha Moon Spark!

Je microfoon is zeker met opnames één van de belangrijkste onderdelen in je keten, je kunt alles zo gek maken als je zelf wilt.

Het beste antwoord heb ik niet voor je (en niemand).
    Een microfoon is vrij persoonlijk! Voor €400,-- kun je fantastische microfoons uitzoeken.
    Your best shot: Ga bij Bax-shop.nl op de koffie en ga microfoons uitproberen.
    Doordat je budget (voor een mike) vrij hoog is kun je een goed exemplaar uit gaan zoeken.

Hieronder vind je nog een lijstje waar je aan zou kunnen denken:
    Microfoons voor vocals live/studio:
    - Sennheiser 865
    - Sennheiser 965
    - Neumann KMS105
    - Shure KSM9
    - Shure Beta87A
    - nog veel meer

Comment

Hey AJ,

thanks :) Ik ga nog maar wat meer neuzen inderdaad. De winkel even bezoeken is voor mij helaas geen optie zo 123 omdat ik aan de andere kant van het land woon, maar misschien probeer ik er eens een dagtrip voor te organiseren.

Comment

Je hoeft niet perse naar Bax-shop natuurlijk...
        Er zijn genoeg dozenschuivers en audioboeren, ook in jouw omgeving.
        Feit blijft wel dat je mikes gewoon moet gaan proberen.

En wat betreft de microfoon voor je gitaar, een condensatorpijpje uit de middenklasse gaat prima voldoen.
        Neem geen Behringer of Samson, maar bijv. een Rode NT5 geeft prima resultaten.
        Check het assortiment maar eens.

Succes! :)

Comment

Zangmics voor singer/songwriters zijn een heel belangrijk punt. Tenslotte gaat het juist om je stem.

Je budget lijkt me totaal geen probleem, daar zijn tientallen opties voor. Het punt is dat de mic bij jouw stem moet passen en dat wisselt per persoon. Voor de ene singer/songwriter wordt ik helemaal blij met een simpele beta58, de volgende heb ik toch liever een e945 of een beta87. Dat is vaak gewoon uitproberen.
          Het grootste verschil zit hem in de keuze dynamisch of condensator. Bij die laatste moet je ook denken aan de benodigde phantom power vanuit de mengtafel (die moet wel beschikbaar zijn uiteraard).

Ik zou adviseren een ervaren technicus mee te nemen en er een aantal uit te proberen. Ga vooral niet blind op het advies van een verkoper af, dat zijn doorgaans verkopers met wat feitenkennis maar zonder grondige praktijkervaring(!).

Comment

Hey AJ en Rene,

Dankjulliewel voor de reacties :)

Ik heb ondertussen ook bericht gehad over leesvoer wat mij goed zal gaan introduceren in de audiotechniek. Op die manier zal ik er zelf een hoop van weten en dan is het een hoop gemakkelijker om vervolgens microfoons te gaan uitproberen. Ik begrijp nu heel goed dat er honderden meningen kunnen zijn over bepaalde merken/types, maar het komt er uiteindelijk op neer wat je zelf fijn/mooi vindt werken. Haha! Eigenlijk geldt dit dus voor alle instrumenten/apparatuur, ik wist dit al voor instrumenten en koptelefoons.

Ik ga even flink aan de slag met bestuderen van de dingen die ik wel kan leren in ieder geval en zo kom ik hopelijk een stuk beter binnengewandeld bij Bax-shop, want dat is inmiddels mijn favoriete winkel geworden!

Nogmaals dank!

Met vriendelijke groetjes,

Moon Spark

Comment

he point is that the mic should suit your voice, and that changes a person. For one singer / songwriter, I will be totally happy with a simple Beta58, the next I still prefer a E945 or a beta87. That is often just try. , the biggest difference is in the choice of dynamic or condenser.

Comment

Working...
              X