Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gebalanceerde XLR vs Gebalanceerde grote jack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gebalanceerde XLR vs Gebalanceerde grote jack

Goedendag,

Ik vroeg me af wat nou het verschil is tussen een gebalanceerde XLR aansluiting vs een gebalanceerde grote jack (6.35) aansluiting? Wanneer kies je voor het één of het ander?
    Voor mij gaat het voorname om de output bij digitale controllers, bijvoorbeeld de DDJ T1 en de DDJ S1 broertjes van elkaar maar hebben andere aansluitingen? Wat is daar de reden van en wat zijn de voor- en nadelen?

Groetjes

Ik vroeg me af wat nou het verschil is tussen een gebalanceerde XLR aansluiting vs een gebalanceerde grote jack (6.35) aansluiting?
    Theoretisch? Helemaal niets. Zelfde gebalanceerde signaal, alleen een andere connector.

In de praktijk is het anders. Immers, bij een XLR connector maken alledrie de pinnen tegelijkertijd contact (in het beste geval eerst de aarding).
    Bij een jackplug maak je eerst kortsluiting, wanneer je de plug in een jack-aansluiting stopt.

Voor diegene die altijd zijn materiaal aansluit als het uit staat geen enkel probleem, maar wanneer je soms iets driftig bent en dat doet terwijl alles aan staat, kan er een vervelende plop en/of gekraak uit je speakers komen en dat is er niet heel goed voor.

Daarnaast kun je XLR altijd makkelijk verlengen, want de kabels zijn altijd male-female uitgevoerd.

Verder is XLR een stevigere connector vanwege de grotere diameter. Hij maakt met 3 pinnen + omhulling contact, dus zit goed vast. Een jackplug is vrij groot en maakt op 1 punt contact (een lang en dik punt, maar toch is het er maar 1).

Tot slot heeft een jackplug het voordeel dat hij minder groot is, wat van pas kan komen wanneer je weinig ruimte meer hebt op je printplaten. Wat toendertijd Pioneer's beweegreden is geweest om het zo te doen weet ik niet helaas. ;)

Comment

Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg :)

Comment

Het grootste en in praktijk meest belangrijke verschil mist nog: een XLR vergrendeld en komt dus niet vanzelf los door trillen of stoten, een jack vergrendeld niet en kan er in sommige gevallen zo uit donderen.

Comment

Zijn wel vergrendelbare chassisdelen voor beschikbaar, is dus optioneel mogelijk. :) Maar wordt bij producten nooit/zelden toegepast. (Worden meestal PCB jack chassisdelen voor gebruikt, nemen ook minder ruimte in beslag.)

Comment

Working...
          X