Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is DJ zijn moeilijk? Klopt het wat ik denk?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Is DJ zijn moeilijk? Klopt het wat ik denk?

Ik heb 1 jaar geleden de hercules dj control mp3 e2 gekocht maar eigenlijk nooit iets mee gedaan. Hij lag een beetje te verstoffen totdat ik hem er gister weer bij pakte en het 1 en ander ben gaan mixen.
    Maar nu is mijn vraag, wat is moeilijk aan DJ zijn? Als je op feesten komt hoor je altijd nummers van bekende DJ's en nooit nummers van de DJ zelf, meestal een mix die hij zelf van de bekende nummers gemaakt heeft. Nu heb ik redelijk wat contacten in het uitgaansleven en zit ik erover na te denken mezelf gratis aan te bieden om is wat ervaring op te doen en te kijken hoe het is. Tegenwoordig heeft elke club/kroeg zijn eigen boksen en lichten, het enige wat ik dus moet meenemen is mijn laptop en mijn hercules control, het ziet er misschien wel heel onprofessioneel uit als je met een mixpaneel van 30 cm bij 20cm en een laptop komt aanzetten maar volgens mij komt tegenwoordig elke DJ alleen nog maar met dat aanzetten? (wel een groter mixpaneel natuurlijk)
    Ik hoef echt niet de nieuwe armin van buuren te worden maar het lijkt me wel echt leuk om te kijken hoe het is om een avond DJ te zijn en wat er allemaal bij komt kijken.
    Nu is mijn vraag, is DJ zijn dus moeilijk? Wat komt er bij kijken wat ik vergeet? Klopt het dat op een avond een DJ gewoon zijn zelf gemaakte mixjes van bekende nummers afspeelt? Zou ik met mijn hercules dj control mp3 e2 en laptop een avond kunnen verzorgen (dan bedoel ik in een club/kroeg waar lichten en boksen aanwezig zijn)
    Graag jullie reactie!

Als eerste. De apparatuur maakt je niet de dj. Iemand die weet wat je moet doen en wat er van je verwacht word zou het zelfs moeten kunnen met de meest goedkope controller. Waarom word er dan toch vaak een duurdere gebruikt? Nog meer mogelijkheden, meer kwaliteit, betere afwerking.

Daarnaast speel ik eigenlijk nooit een mixje af ( tenzij het een bbq of dergelijke is en ik gewoon me lapjes mee draai in plaats van plaatjes ). Een mix kan namelijk nooit de reactie van het publiek lezen. Erop reageren en de muziek aanpassen. Dit kan een mix dus zeer zeker niet. Dit is dan dus ook het moeilijkste van het djen. Zorgen dat jij weet wat het publiek wil en dus ook deze platen draaien. Hier heb je eigenlijk gewoon wat ervaring voor nodig. Doen dus feestejs draaien. Kijken wat de mensen doen en hoe ze reageren.

Nadeel hiervan is dat ze niet in een kroeg zitten te wachten op iemand die toevallig een controller uit de heg heeft getrokken en wel eens een keer een feestje wil doen. Probleem is dat de mensen daar afrekenen voor hun drank. Daar verdiend de eigenaar zijn geld mee. Draai jij beroerd ( ja die zijn er echt ook heel veel ) dan heb je dus ook een grote kans dat je weer iemand met een controller en 2 weken slaapkamer ervaring binnen haalt en je bezoekers dit niet weten te waarderen. Vergis je namelijk niet in de nadelige gevolgen van slechte muziek. Hier heeft ookal menig kroegbaas vast zijn neus gestoten en als je dus niet een duidelijk verhaal hebt wat je kan en waarom hij je wel toe moet laten het te doen zal hij het risico dus gewoon niet nemen.

Draai dus eerst de wat het maakt niemand wat uit feesten ( bbq verjaardag vrienden of een jongere centrum ) en laat zien wat je kan.

Enne mixjes? Tja als dat het uhm was had de kroegbaas er zelf wel een aangezet.

Comment

Ik denk dat je met mixjes bootlegs van nummers bedoelt. Dit zijn in een studio of op een slaapkamer gemaakte remixen van een nummer, door 2 nummers in elkaar te mixen of door een nummer compleet te remaken. Dit kan ook live.
      Ik hoop dat het niet zo is dat er DJ's zijn die een mix van een half uur of een uur aanzetten, lijkt me sterk.
      Het moeilijke aan het DJ zijn is het publiek lezen. Wat willen ze horen? Dit verschilt iedere dag, en op iedere locatie. Hier moet je dus op inspelen. En dit leer je met ervaring.

In de meeste 'echte' clubs en discotheken staan Pioneer CDJ 1000s of 2000s, daar hoef je dus met je controller niet aan te komen. Ook is syncen wat lastiger. Hier worden dus wel bepaalde skills van DJ's verwacht, die je niet in 2 weken onder de knie hebt.

Zoals ronennieshow zei, begin lekker op verjaardagen, jongerencentra etc, en kijk of je het wat vindt!

Comment

Plaatjes draaien is niet moeilijk. Een zaal met 2500 mensen tevreden en feestend cq. dansend houden wel.

Zoals Jasper hierboven al aangaf: het publiek lezen is het moeilijkst. Ik ben nu al zo'n 11 jaar DJ, en zelfs voor mij blijft het elke keer een uitdaging om precies de goede platen op het goede moment te draaien.

(En helaas zijn er wel "DJ's" die kant-en-klare mixen opzetten en met de knopjes gaan 'playbacken'. Deze jongens vallen meestal wel door de mand als een publiek massaal vertrekt omdat de muziek niet in goede aarde valt. Maar helaas: soms komen ze er wel mee weg.)

Comment

Weten wat het publiek wil is inderdaad de sleutel, en een goede kennis van verschillende muzieksoorten en stijlen en daar snel op kunnen inspelen met je eigen collectie.

Comment

Ik denk dat syncen overgewaardeerd is. Het zijn vooral de DJ's die dat leuk vinden. Het publiek wil gewoon lekkere muziek horen en zo min mogelijk last hebben van de overgangen tussen de plaatjes. Maar als je een hele serie plaatjes achter elkaar op hetzelfde tempo synct, wordt het eerlijk gezegd gewoon saai en vervelend. Ik vind de kunst dus plaatjes achter elkaar zetten die goed passen en goed in elkaar over kunnen gaan ONDANKS of misschien soms zelfs dankzij hun verschil in tempo. En dan heb je ook nog verschil in toonsoort. Daar kun je muzikaal mee spelen.

Comment

Working...
            X