Announcement

Collapse
No announcement yet.

Theorie versterker.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Theorie versterker.

Oke daar gaan we.

Ik heb een theorie over een versterker. Ik heb hier zoon beetje al de info en kennis op los gelaten die ik in me heb. Dus nu ben ik benieuwd of die grijze massa van mij ook daad werkelijk zo goed werkt als ik denk dat ie doet.

Dus...

Ik heb een amp. Deze is 4 kanaals ( de impuls 2404 van ad-systems )
    De gegevens van deze amp zijn.
    4x 600 watt op 4 ohm
    4x 900 watt op 2 ohm

Nu weet ik dat dit een aangepaste / uitgesplitste impuls 2400 is.
    Deze amp geeft
    2x 1200 watt op 4 ohm
    2x 1800 watt op 2 ohm
    1x 2400 watt op 4 ohm bridged.

Theorie 1
    Ik vermoed dus: Ik brug kanaal 1 en 2 van mijn impuls 2404 naar 1 kanaal. Dus geeft deze op kanaal 1 en 2 samen 1800 watt op 4 ohm ( omdat deze weerstand in de versterker zelf dus ook nog een keer gehalveerd word )

Mooi dat is de bedoeling. 2x een flinke bak vermogen uit de amp trekken in plaats van 4x een leuk vermogen.

Maar nu heb ik het probleem dat ik nog niet weet hoe je de amp zou moeten bruggen.

Dus nu theorie 2.
    Ik vermoed dit dus ook!!!:Ik ga met 1 xlr naar ee split kabel naar 2x xlr. Als ik op kanaal 1 van de amp netjes signaal zet zoals het hoort ( xlr 1 mantel 2 hot 3 cold ) Nu neem ik kanaal 2 van de amp en sluit deze in fase aan ( xlr 1 mantel 2 cold 3 hot )
    Nu doet kanaal 2 dus precies het tegenover gestelde van kanaal 1 ( ja ik ben zo slim om de kabels en pluggen na de split gelijk te houden )
    Nu is het dus als ik me vergis ook zo dat de + van kanaal 1 ook echt een + signaal op de speakon geeft en ook - op -. Maar kanaal 2 doet het precies anders. Dus hier is de + een negatief signaal.

Als ik nu de + neem van kanaal 1 en hiermee van de amp naar de speaker ga en de + neem van kanaal 2 ( die een fase signaal geeft - dus ) krijg ik als het goed is gewoon een gebrugd signaal met een maximaal vermogen van een 1800 watt op 4 ohm.

Dus zoals je al ziet een heleboel theorie en ik vermoed.

Daarom hoop ik dat er iemand rond leest en denkt van hmmm ja volgens mij wel WANT ...... Of nee dit kan niet WANT.........

Zomaar een ja of een nee schiet ik dus niets mee op. Dan weet ik nog niet waar ik eventueel nog meer aan kan gaan denken of rekening mee moet gaan houden.

Je kan ad-systems ook even bellen of mailen en hun deze vraag voor leggen, misschien hebben ze er een oplossing voor.

Comment

Me verzonden bak zit er vol mee maar echt nuttige resultaten heb ik nog niet. Vandaar.

Maar als de theorie opgaat zou je het ook op andere amps kunnen toepassen. Daarom dat ik het pooste. Maar omdat ik het niet voor de volle 100% zeker weet dacht ik van hmmm misschien zijn er meer die even mee denken.

Ik ga het morgen denk gewoon ff wat uitproberen op een laag volume.

Zoveel vertrouwen heb ik dan weer wel in me grijze massa dat het goed zal komen en anders weten we dat ook weer ;).

Comment

Ik snap hoe je wil gaan bruggen (1 kabel aan de +'en van 2 kanalen), maar hoe wil je precies gaan splitsen met die xlr's? Dat gedeelte snap ik niet helemaal. Ik denk trouwens dat het bruggen zo best gaat werken, bij een heleboel 2 voudige versterkers werkt het ook zo, waarom bij deze dan niet?

Comment

Je theorie klopt aardig, echter, zoals met veel theorieen....... wat nu als de "zware" versie eigenlijk al een vierkanaals versie is maar dan gebrugd? Je gaat dan weer "terugbruggen".Er zijn zoveel factoren die meespelen dat je vrijwel zeker niet de "theoretische" waarden zoals impedantie en vermogen kan aannemen als werkelijke waarden. Leuk idee, ik zal het eens voorleggen aan mijn collega, die geeft meestal uit zijn hoofd 18 redenen waarom het wel of niet kan.....

Comment

Gewoon een standaard prefab kabeltje. Dus 1x xlr female --->>> 2x xlr male. Even 1 connector los solderen de 2 en 3 pool omwisselen en klaar. Even duidelijk markeren! Daarna klaar.

Zoals ik al zei had ik al zoon vermoeden dat het wel zou moeten kloppen maar ja iemand die een keer mee denkt is nooit verkeerd.

Het is nogal wat je gaat aanpassen en modificeren. Maar goed zoals ik al zei ik ga er morgen gewoon even mee aan de gang. Soldeer even wat verloopjes en we zullen zien. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in dat een test opstelling niet echt kwaad kan. Resultaten zullen natuurlijk weer gepost worden.

Comment

Bij het bruggen is het niet voldoende om een van de signalen in tegenfase te zetten. Dan krijg je gewoon 2 mono kanalen output die precies het tegenovergestelde van elkaar doen.

Wanneer je een versterker brugt zet je de 2x mono (kanaal A en kanaal B) om naar een 1x mono configuratie. Je schakelt de versterkerkantjes in serie in plaats van parallel.
              even een quote:

Bruggen wil zeggen dat je de twee mono eindbakken ACHTER ELKAAR zet, waardoor er meer spanning en stroom naar je DUBBELE last gaat. Wat je er achter hangt zal ons een zorg zijn als de vervangingsimpedantie maar twee x de individuele impedantie is..

Broertje MONO PARALLEL zet ze naast elkaar, waardoor de impedantie mag halveren.

Denk maar aan de zaklantaarn : twee batterijen achter elkaar is meer spanning, dus meer vermogen, terwijl naast elkaar meer stroom levert, is ook meer vermogen.

Maar dit kan UITSLUITEND bij eindbakken die daar af fabriek op voorbereid zijn!!!!! (heeft te maken met de transistoren die elkaar moeten matchen..)
              Ergo: als er geen 'brigde' optie op je versterker zit zul je hem intern moeten verbouwen om dat voor elkaar te krijgen. Ik zou het afraden.
              het omwisselen van je hot/cold op je input gaat niet werken als brug. Waarschijnlijk wel als rookmachine.

Comment

Ronnieshow,,

Jou hele redenering klopt als een bus.
                Je maakt nu zelf gewoon bridgemode.
                Bij versterkers waar de bridgemode schakelaar aanwezig is werkt als volgd..
                met het.inschakelen van de bridgemode word het bridgemode input vaak linker kanaal wordt en 180 graden uit fasen gezet en het rechter kanaal ingestuurd.
                Wat hier dus gebeurt is dat het rechter.kanaal.synchroom loopt met de linker kanaal maar dan 180 graden fase gedraaid.
                Als de linker kanaal dus een spanning van bijvoorbeeld 20v bereikt tussen + en - zal het rechter kanaal dat ook doen maar is het echter -20v tussen + en - maar nu gebruiken winch dan alleen de twee plussen van beide kanalen. Dus het potentiaal verschil is dus dan 40v geworden waardoor de stroom ook twee keer toe neemt.
                In jou geval gebruik je gewoon een Y split kabel dan is de ene xlr 1 op 1 gesoldeerd en deze steek je in het linker kanaal, dit.zal het positieve kant worden. De tweede xlr soldeer je de hot en de cold om. Deze steek je dan in de rechter kanaal, dit wordt dan de negatieve kant. Zet beide kanalen open. L =+ en R=-

Comment

Originally posted by nick1100 View Post
                  In jou geval gebruik je gewoon een Y split kabel dan is de ene xlr 1 op 1 gesoldeerd en deze steek je in het linker kanaal, dit.zal het positieve kant worden. De tweede xlr soldeer je de hot en de cold om. Deze steek je dan in de rechter kanaal, dit wordt dan de negatieve kant. Zet beide kanalen open. L =+ en R=-
                  Daarmee staan je versterkerkantjes nog altijd niet in serie, je stuur het ding 2x mono aan met een fasedraaiing op een kanaal.

Overigens: wat is nou eigenlijk het probleem? Die dingen hebben (volgens de AD website) gewoon een bridge functionaliteit.
                  Last edited by renevanh; Monday-23-04-2012, 16:16.

Comment

uitleg

Originally posted by renevanh View Post
                    Daarmee staan je versterkerkantjes nog altijd niet in serie, je stuur het ding 2x mono aan met een fasedraaiing op een kanaal.

Jou opmerking klopt niet helemaal.
                    Je kan officieel geen versterker is serie zetten.
                    Van elke uitgang gebruik je alleen de plus+ aansluiting hier over heen zet je dus de luidspreker.
                    Als je goed weet hoe een schema van een versterker in elkaar steekt weet je dat de negatieve eind torren en de positieve eind torren via een lage weerstand(meestal 0,22 ohm 5 of 10W) aan elkaar zitten, dus de plus+ aansluiting hier sluit je de plus+ van de speaker op aan.
                    De min- van de speaker sluit je op de min van de min- aansluiting van je versterker.
                    echter loopt de min- aansluiting van je versterker naar de gezamelijke common(massa).
                    Dus als je tussen de linker en de recht min- aansluitingen meet, zal de weerstand 0 ohms zijn.
                    dus als je visueel beeld kan krijgen hoe het werkt en de ene versterker kant Links positief het signaal uit stuurt en de Reachterkant de negatieve signaal uit stuurt dus heb je een plus+ signaal en een Negatieve- signaal op je plus aansluitingen staan.
                    Dus Linker kanaal is + en de Rechter kanaal is - in een periode van het signaal. De linker kanaal is bijvoorbeeld +10v dan is het rechter kanaal -10v.
                    dus Ul10v + Ur10v = 20v.
                    Net als je twee 9V batterijen de plus en met de min van de andere batterij aansluit krijg je 18 volt.
                    Op de manier van aansluiten met de luidspreker op de twee plussen van de twee versterker kanten ZET JE DE SPEAKER is serie met de twee versterker kanten.
                    dus de spanning is twee keer hoger dus het vermogen is ook twee keer hoger.
                    Op deze manier krijg je het vermogen van twee versterkers op een speaker!!!
                    dus Bidge mode

Overigens: wat is nou eigenlijk het probleem? Die dingen hebben (volgens de AD website) gewoon een bridge functionaliteit.
                    gr

Comment

Originally posted by renevanh View Post

Ik ben nogal fanatiek bezig geweest met ad en heb er al erg veel info over gezocht. Maar ik kan nergens duidelijk vinden hoe een 2404 gebrugd kan worden. Een 2400 wel. Maar ik heb de 4 kanaals versie. Vandaar dat ik het aan het uitzoeken ben geweest. Helaas is het bridge verhaal dus een klein drama als het om officele info gaat.

Maar om erop terug te komen. Ik heb alles aangesloten zoals ik aangegeven heb. En jawel ik trek meer vermogen uit de amp. Het werkt. Maar of dat ding geeft niet meer wat het moet geven of ik mis nog ergens iets. Dat ik iets fout doe maar geen idee wat.

Het is namelijk zo dat in vergelijking met 1 kanaal van een palladium 2000 de palladium nog steeds harder gaat en meer vermogen af geeft.

Vreemd Het werkt dus voor een groot deel maar nog niet zoals ik had gehoopt

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                        Maar om erop terug te komen. Ik heb alles aangesloten zoals ik aangegeven heb. En jawel ik trek meer vermogen uit de amp. Het werkt.
                        Heb je dat gemeten of...?

Je theorie klopt uiteindelijk wel hoor, maar omdat je zoveel onbekende factoren hebt (als in: hoe zit die amp binnenin in elkaar) is het bijna niet te doen om zoiets goed voor elkaar te krijgen.

Ook de uitleg van Nick is in theorie correct, maar kun je er blind vanuit gaan dat de boel volgens die theorie in elkaar gesoldeerd is door AD? Er kan zomaar een trafo'tje tussen je massa's zitten, die ga je naar verloop van tijd waarschijnlijk oproken.
                        Last edited by renevanh; Monday-23-04-2012, 17:59.

Comment

Echter omdat je dan inprecipe een speaker in serie schakelt met twee versterkers heb je ook twee keer de interne weerstand van de eind toeren te maken. Dus je zal ook 3dbv harder moeten insturen om de weerstand net zo laag te krijgen als een gebruikte eind transistor. Dit word bij een standaard bridgemode schakelaar intern dus de totale signaal 3dBv geboost.. Dus in jou geval zullen je clip leds drie dbv te vroeg signaleren.

Comment

Je krijgt 4X het vermogen!!!

Comment

@vandord.

En waarom zou dit dan wel zo zijn?

Ik zou namelijk niet kunnen verzinnen waarom ik opeens 4x meer vermogen zou trekken uit me amp.

@ renevahn

We nemen 2x de zelfde amp.
                              1x zoals ze uit de doos komen.
                              1x zoals ik mijn theorie uit heb gelegd.

Resultaat. De versie 2 gaat duidelijk harder. Niet helemaal het resultaat waar ik op gehoopt had maar hey het werkte wel. Hierdoor geloof ik dus ook wel dat er een kern van waarheid in zit in het verhaal van nick1100. Maar dit heb ik toen helaas niet meer geprobeerd. Ach wie weet een keer als ik weer een dagje me eigen verveel alles weer eens in elkaar knutselen en kijken wat ie doet.

Vind dit allemaal wel behoorlijk interessant alleen wel jammer dat er eigenlijk niet ergens BAM zo zit het info te krijgen is. Nu is het vooral voorzichtig met heel veel theorie aan de gang en telkens voorzichtig testen en kijken wat er gebeurd.

De theorie van 4x kan ik echter in heel dit verhaal en alle info die ik tot nu toe verzameld heb helemaal nergens naar toe lijden. Dus hier wat meer echte info zou zeer welkom zijn want ik kan het niet plaatsen.

Comment

Working...
                              X