Announcement

Collapse
No announcement yet.

opstelling speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• opstelling speakers

Beste mensen. Ik heb de DAP DLM luidsprekerset (2x sub, 2x top)
    Het totale vermogen bedraagt met twee subs en twee tops 4000 Watt!
    Ik draai in een zaal van 12 m lang, 7 m breed en 5 m hoog. Het geluid is achter in de zaal slecht.
    Ik ga proberen om de top i.p.v. 180 cm op 260 cm te plaatsen. Weet iemand een betere oplossing?

Wat bedoel je met slecht?
    ik vermoed echter dat je te zacht bedoeld,je (set word wel aangeprijst met 4000w! Max geluidsnivo is echter 128 db, dit haal ik met mijn set van 1800w namelijk ook. )is niet gek deze set is waarschijnlijk gezien de specs niet geschikt voor de ruimte,
    wat kan helpen is op ca 6 mtr nog een 2 de set te zetten, je zal dan echter met een dsp processor de juiste delaytimes in te stellen, of betere speakers kopen /huren
    Last edited by Ampli; Saturday-18-01-2020, 17:25.

Comment

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om te reageren. Met slecht bedoel ik dat de hoge tonen amper te horen zijn. Het geluid hoeft niet meer dan 80 dB te zijn maar wel helder. Met helder bedoel ik dat zowel voor als achterin de hoge tonen duidelijk te horen zijn. Jammer dat mijn set niet geschikt is voor de ruimte. Ik heb geen geld om nogmaals 2075 uit te geven.
      Werkt een speaker niet als een lichtstraal. Ik bedoel dat als je het hoger plaatst het bij meer mensen achterin komt en dus beter (de hoge tonen) te horen is?
      Een tweede vraag: Wat had ik moeten kopen?
      Een derde vraag. Ik heb twee passieve boxen van 500 watt. Kan ik daar iets mee?
      Last edited by Dj LC; Saturday-18-01-2020, 22:39.

Comment

Heb je al gebruik gemaakt van de ingebouwde DSP (en dus EQ)?

Comment

Nee. Ik weet niet wat een DSP en EQ is. Ik weet ook niet ho ik het moet gebruiken.

Comment

Dus men geeft een paar duizend euro uit aan speakers maar leest de handleiding niet? 8-|
            Oefenen baart kunst.

Comment

Ik verwacht ook dat de set NIET geschikt is voor de opgegeven situatie.

Inderdaad de speakers geven een spl van 128 en zelfs dat is een opgegeven max volume dus of dat dit in praktijk ook behaald word twijfel ik ook nog eens sterk aan.
              Daarnaast heeft de top een 90 graden hoorn dus een grote openings hoek. Dit wil zeggen dat er snel veel volume afneemt als je verder van de speaker af staat.

Ook is 7m x 12m een behoorlijk oppervlakte waar nogal wat mensen inpassen.
              Mensen maken zelf ook kabel.
              Ga jij met je speakerset ook nog eens herrie maken gaan mensen harder praten. Dus het geluid verstoren.

Al met al.
              Ja je kan een delay setje neer zetten. ( dus inderdaad ergens rond de 7m of zo nog 2x een topje ) maar zoals al aangegeven zal je dan wel aan de gang moeten met delay tijden enz om het allemaal weer goed te krijgen.

Maar als ik dit zo allemaal lees denk ik dat het daar voor jou niet veel eenvoudiger op gaat worden en dat je dus eigenlijk gewoon iets op je hals gehaald hebt waarvan je geen idee hebt wat je precies aan het doen bent
              Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Comment

Staan de toppen wellicht 'uit-fase'? Schakelaartje achterop de 2 tops. En ja, ik zou de toppen ook wat hoger zetten. Bekabeling eerst naar de sub en doorlussen naar de top. Dit apart doen voor het linker kanaal en het rechter kanaal. Gebruik ingang B op de subs en lus de top door via High Pass. Zet de schakelaars op mono en de Phase op normaal. Een zaaltje van maar 7 x 12 meter zou met deze set moeten lukken.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                  Ik verwacht ook dat de set NIET geschikt is voor de opgegeven situatie.

Inderdaad de speakers geven een spl van 128 en zelfs dat is een opgegeven max volume dus of dat dit in praktijk ook behaald word twijfel ik ook nog eens sterk aan.
                  Daarnaast heeft de top een 90 graden hoorn dus een grote openings hoek. Dit wil zeggen dat er snel veel volume afneemt als je verder van de speaker af staat.

Ook is 7m x 12m een behoorlijk oppervlakte waar nogal wat mensen inpassen.
                  Mensen maken zelf ook kabel.
                  Ga jij met je speakerset ook nog eens herrie maken gaan mensen harder praten. Dus het geluid verstoren.

Al met al.
                  Ja je kan een delay setje neer zetten. ( dus inderdaad ergens rond de 7m of zo nog 2x een topje ) maar zoals al aangegeven zal je dan wel aan de gang moeten met delay tijden enz om het allemaal weer goed te krijgen.

Maar als ik dit zo allemaal lees denk ik dat het daar voor jou niet veel eenvoudiger op gaat worden en dat je dus eigenlijk gewoon iets op je hals gehaald hebt waarvan je geen idee hebt wat je precies aan het doen bent
                  Kan ik iets met de DAP Splash 8a en kan ik deze i.p.v. op 7 m helemaal achter in de zaal plaatsen?
                  Kan ik misschien ook twee oude passieve HQ POWER boxen gebruiken?model VDSG12
                  ENCLOSURE TYPE 2-WAY BASS REFLEX / 500 watt / 91 DB / 8 OHM
                  Ik zet het volume van de speaker op 12 uur. Kan het kwaad om het op 5 uur te zetten dus helemaal open te gooien
                  Het klopt helemaal dat ik geen idee had wat ik deed.
                  Last edited by Dj LC; Friday-24-01-2020, 23:08.

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
                    Staan de toppen wellicht 'uit-fase'? Schakelaartje achterop de 2 tops. En ja, ik zou de toppen ook wat hoger zetten. Bekabeling eerst naar de sub en doorlussen naar de top. Dit apart doen voor het linker kanaal en het rechter kanaal. Gebruik ingang B op de subs en lus de top door via High Pass. Zet de schakelaars op mono en de Phase op normaal. Een zaaltje van maar 7 x 12 meter zou met deze set moeten lukken.
                    Kan ik iets met de DAP Splash 8a en kan ik deze i.p.v. op 7 m helemaal achter in de zaal plaatsen?
                    Kan ik misschien ook twee oude passieve HQ POWER boxen gebruiken?model VDSG12
                    ENCLOSURE TYPE 2-WAY BASS REFLEX / 500 watt / 91 DB / 8 OHM
                    Ik zet het volume van de speaker op 12 uur. Kan het kwaad om het op 5 uur te zetten dus helemaal open te gooien
                    Het klopt helemaal dat ik geen idee had wat ik deed.

Comment

De gain achter op je speakers is eigenlijk alleen maar hoe hard deze het signaal door laten naar de ingebouwde versterkers.
                      Hoe hoger je deze zet hoe harder de speakers inderdaad gaan. Maar het gaat ook om je input signaal. Is dit heel zacht signaal is er dus niet iets aan de hand en zal dit geen clip veroorzaken op je versterkers in je speakers.
                      Maar. Ga je hier wel hard signaal in sturen. Dan gaat de versterker dus wel gewoon clippen.

Lang verhaal kort. Hoe ver je de volume knop op je versterker op je speaker zet zorgt er dus alleen voor tot hoe hard je mag insturen voordat ze clippen

Je zou het dus kunnen proberen hoe hard je mag uitsturen voordat je versterkers clippen. Enne van heel even een clipje gaat geen enkele speaker of versterker kapot. Structureel in de clip spelen dan gaat het wel mis.

Maar om op woodenhenry terug te komen met een 90 x 90 speaker welke max 128db kan produceren ( wat ik al niet helemaal zeker durf te zeggen dat het in de praktijk ook gehaald word ) nee dan is een 12m lengte behoorlijk om achterin nog wat leuks over te houden. Zeker als deze locatie vol zit met mensen die ook nog eens flink herrie maken.
                      7m x 12m is 84m2
                      Als je dan uit gaat dat er per m2 max 4 personen mogen staan ( iets met een nen regel ) dan zit je dus al dik over de 300 personen.
                      Voor zoon club personen ( en dus ook de afmetingen ) moet je echt wel wat meer hebben dan het aangegeven setje van de topic starter.
                      Sterker nog dan mag je zeer waarschijnlijk behoorlijk wat meer hebben dan dat wat nu gebruikt word.

Dus ja extra speakers.
                      Mijn advies en tip van de dag. Zet ze in het verlengde van je set die je nu al gebruikt. NIet in tegengestelde richting.
                      Delay erop, laag er wat vanaf en klaar. ( dan hebben we het nog niet over allerlei moeilijke eq standen en van alles en nog wat. )
                      Gewoon de meters tussen de set in tijd vertragen.
                      een crossover op zeg van mijn part 120 hertz of zo.
                      begin daar als basis mee en je zal zien dat je al een heel eind bent
                      Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Comment

Met 4 man op een vierkante meter staan.....dan kun je ook niet meer bewegen/lopen. Ik ga altijd uit van 2 / 2 personen per vierkante meter. Verder neem ik aan dat er in die zaal ook ruimte is voor een bar en de band / DJ. Die nemen ook ruimte in. Blijft er voor het gemak 55m2 over. Is bij mij dus max. 150 personen.

Comment

Originally posted by WoodenHenry View Post
                          Met 4 man op een vierkante meter staan.....dan kun je ook niet meer bewegen/lopen. Ik ga altijd uit van 2 / 2 personen per vierkante meter. Verder neem ik aan dat er in die zaal ook ruimte is voor een bar en de band / DJ. Die nemen ook ruimte in. Blijft er voor het gemak 55m2 over. Is bij mij dus max. 150 personen.
                          Er lijkt een verschil te bestaan in die NEN tussen festival en feest: lees hier.

Peter
                          It never hurts to help - Eek! the Cat

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                            De gain achter op je speakers is eigenlijk alleen maar hoe hard deze het signaal door laten naar de ingebouwde versterkers.
                            Hoe hoger je deze zet hoe harder de speakers inderdaad gaan. Maar het gaat ook om je input signaal. Is dit heel zacht signaal is er dus niet iets aan de hand en zal dit geen clip veroorzaken op je versterkers in je speakers.
                            Maar. Ga je hier wel hard signaal in sturen. Dan gaat de versterker dus wel gewoon clippen.

Lang verhaal kort. Hoe ver je de volume knop op je versterker op je speaker zet zorgt er dus alleen voor tot hoe hard je mag insturen voordat ze clippen

Je zou het dus kunnen proberen hoe hard je mag uitsturen voordat je versterkers clippen. Enne van heel even een clipje gaat geen enkele speaker of versterker kapot. Structureel in de clip spelen dan gaat het wel mis.

Maar om op woodenhenry terug te komen met een 90 x 90 speaker welke max 128db kan produceren ( wat ik al niet helemaal zeker durf te zeggen dat het in de praktijk ook gehaald word ) nee dan is een 12m lengte behoorlijk om achterin nog wat leuks over te houden. Zeker als deze locatie vol zit met mensen die ook nog eens flink herrie maken.
                            7m x 12m is 84m2
                            Als je dan uit gaat dat er per m2 max 4 personen mogen staan ( iets met een nen regel ) dan zit je dus al dik over de 300 personen.
                            Voor zoon club personen ( en dus ook de afmetingen ) moet je echt wel wat meer hebben dan het aangegeven setje van de topic starter.
                            Sterker nog dan mag je zeer waarschijnlijk behoorlijk wat meer hebben dan dat wat nu gebruikt word.

Dus ja extra speakers.
                            Mijn advies en tip van de dag. Zet ze in het verlengde van je set die je nu al gebruikt. NIet in tegengestelde richting.
                            Delay erop, laag er wat vanaf en klaar. ( dan hebben we het nog niet over allerlei moeilijke eq standen en van alles en nog wat. )
                            Gewoon de meters tussen de set in tijd vertragen.
                            een crossover op zeg van mijn part 120 hertz of zo.
                            begin daar als basis mee en je zal zien dat je al een heel eind bent
                            Kan ik de top doorlussen met een passieve luidspreker van 500 watt? Waar moet ik de passieve luidspreker zetten. Ik ben echt gaan meten en de zaal is 13,5 m x 6,85 m. In het verlengde daarvan is een ruimte voor de Dj en die is 4,80 m x 6,85 m. Ik zou graag een afbeelding hier willen plaatsen maar dat kan niet. Misschien naar een e-mailadres sturen waardoor het duidelijker word.

Comment

Op een actieve top kan je "meestal" geen willekeurige extra passieve speaker aan koppelen.
                              Als je er een extra speaker op aan wil sluiten welke passief is heb je dus een versterker nodig.

Daarnaast moet je ook ervoor zorgen dat de tijd die het geluid nodig heeft om van je dlm set naar de 2de extra speaker halverwege de zaal te komen gecompenseerd word. Dus dat het een delay heeft zoals dat dan hoort.
                              Ook zou ik er een laag filter op dit signaal zetten zodat alles onder de zeg 100 tot 150 hertz niet versterkt word.

Maar dit is allemaal al aangegeven.

Nogmaals.
                              Kort en krachtig
                              SET IS NIET GESCHIKT
                              SET HEEFT NIET DE JUISTE AFSTRALING EN VERMOGEN

Ik weet dat je dit niet wil horen. Je vraag blijven herhalen is ook geen oplossing.
                              Er zijn 2 oplossingen
                              1 set kopen welke wel voldoet aan je eissen. Geloof me dat kost je veeel meer dan de 2000 euro die dit setje gekost heeft
                              2 extra speakers en processing kopen en zorgen dat je ermee om kan gaan. Ook dit jammer joh maar zal toch gewoon een flinke duit gaan kosten.

Comment

Working...
                              X