Pagina 5 van de 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
41 tot 50 van de 68

Onderwerp: Hoe werkt DMX precies

Ingeschreven
    02-03-2006

Standaard

Vijf polig dmx is naar mijn weten in het leven geroepen om verwarring met drie polig microfoonkabel te voorkomen. In kleine installaties is dit niet zon probleem, maar in grotere installaties wil je niet verschillend kabelimpendanties door elkaar halen (grotere kans op storingen).

Sommige fabrikanten dachten hier goed gebruik van te maken en over de andere leidingen extra informatie door te sturen. Zoals ik heb begrepen gaf dit meer problemen/storingen dan dat het voordeel opleverde.

Wat betreft de verkoop van vijfpolige pluggen is dramatisch, iedereen kiest voor de driepolige plug en een hoop verloopjes en logisch ook.

Ingeschreven
    31-05-2009

Standaard

Even een kick om het duidelijk uit te leggen:

DMX werkt prima met 3 polige kabels maar die waren toen al bezet voor bijvoorbeeld microfoon kabels, aangezien men niet wou dat deze beide kabels door elkaar raken hebben ze 5 polige kabels gemaakt, sommige microfoons krijgen fatoom voeding van het mengpaneel, je DMX apparatuur houd daar absoluut niet van, dus om ervoor te zorgen dat een DMX apparaat niet bij toeval op een mengpaneel word aangesloten is er besloten voor een 5-polige kabel te gaan. Vari*Lite en sommige andere bedrijven hebben hier slim op ingespeeld en een methode gevonden om toch gebruik te kunnen maken van de 4de en 5de pol. Uiteindelijke hebben sommige budget lichtbedrijven 3-polige apparatuur ontwikkeld en daarom hebben we nu 3 en 5 polige DMX kabels.

3. Standaard

Hoi wij hebben een Led operator 4 v2 en 2 balken met led par-56 RGB spot.

Maar we weten niet hoe we de dmx kanaals in moeten stellen wie kan mij daar mee helpen.

Ik hoor het graag van iemand.

Met vriendelijke groeten
    Jordy

Ingeschreven
    19-09-2006

Standaard

Heb je deze lap tekst over DMX al doorgelezen?
    Heb je de handleidingen van de apparaten al helemaal doorgelezen? Heb je de handleiding in combinatie met de apparatuur gebruikt? (Stap lezen en direct uitvoeren)
    Bax Music medewerker

Ingeschreven
    31-05-2009

Standaard

Even snel gezegd:

DMX controller:

DMX Kabel van controller (DMX out) naar ledpar1 (DMX in)

Ledpar1

DMX Kabel van ledpar1 (DMX out) naar ledpar2 (DMX in)

Ledpar2

DMX Kabel van ledpar2 (DMX out) naar ledpar3 (DMX in)

Enz, enz...

Tot aan de laatste par:

Ledpar7

DMX Kabel van ledpar7 (DMX out) naar ledpar8 (DMX in)

Ledpar 8

DMX out leeg laten, of een DMX terminator indouwen
    Proud HOG 3 & Pearl 2004 user.

Freelance LJ and Flashlight employee.

Event-Light Verhuur

Ingeschreven
    15-05-2009

Standaard

Zitten op je ledparren dipswitchs?

Als je de ledpar bijv. op kanaal 17 wilt hebben dan doe je dipswitch 1 en 5 naar boven, kanaal 33 is bijv. dipswitch 1 en 6 naar boven.

1-1
    2-2
    3-4
    4-8
    5-16
    6-32
    7-64
    8-128
    9-256
    (10-512) soms staat ook aangegeven in de handleiding hoe deze moet staan)

optellen.

Op de sturing hoef je niets in te stellen.

Ingeschreven
    19-09-2006

Standaard

Laten we eerst wat meer informatie van Jordy afwachten voor we hem bestoken met informatie die ook al wordt uitgelegd in deze en andere topics.
    Bax Music medewerker

Ingeschreven
    20-06-2006

Standaard

Om verwisseling van line en dmx bekabeling mede te voorkomen, sluit je een kabel voor dmx ook andersom aan. Een line uitgang is male, terwijl een dmx uitgang female is.

Daarom zeggen geluidstechneuten ook wel eens dat lichtnichten eigenwijs zijn, omdat ze de xlr kabels "andersom" gebruiken.
    Meten is weten, weten is wt te meten!

Ingeschreven
    15-05-2009

Standaard

Na wat gesurf op internet nog een (hopelijk) interessant naslagwerk gevonden. Het is een PDF bestandje van 41 pagina's.

KLIK

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door http://doks2.khk.be/eindwerk/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SKHKff808081107d8826011 09c7ba8cd1151

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Aerts, K. (2007). Het DMX512 protocol in de praktijk. Onuitgegeven verhandeling, Katholieke Hogeschool Kempen, Technische Wetenschappen Geel.
    Dan zal ik dan maar even doen he...
    Laatst gewijzigd door rick1993; 12-02-10 om 17:24.
    Licht dat licht mij wel

I.v.m. studie iets minder aanwezig.

10. Standaard DMX waarden

Hmmmzzz in de uitleg word vaak gesproken van DMX waarden van 0 tot 265 maar is het niet van 0 tot 255? Anders zijn er toch 2 bytes nodig om de informatie te verzenden? van 0 tot 255 zijn 256 mogelijkheden. En als ik het goed heb is 255 het maximum wat je met 8 bits kan uitdrukken? Voor de rest is het een prima uitleg.
    Met vriendelijke groet,

Jules

Pagina 5 van de 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste