Andere optie is zelf een feestje in een zaal organiseren, samen met enkele andere djs, licht en video, aankleding zaal
Je zal wel klein moeten beginnen met een goed concept, waarschijnlijk ook nog voor de zaal betalen en de instalatie, als je geluk hebt mag je entree vragen, verwacht echter niet direct het grote succes
Je zal ook de eerste keer niet op een topdag staan
Zie dat met enkele djs en vjs hier in de buurt,ca 15jaar zo begonnen, enkele gaan nu de wereld over
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Gefrustreerd... Ik sta op het punt het op te geven.
Collapse
X
-
Klinkt allemaal eigenlijk redelijk bekend. K heb in het dj wereldje heel wat "vriendjes", die ook weten dat ik zelf draai (en vaak beter dan hun), maar me "verder helpen" in het wereldje, dat gaat een stap te ver.
En dat begrijp ik eigenlijk ook wel. Het gaat tenslotte om hun kostwinning, als ik ergens draai, kunnen zij op dat moment daar niet draaien.
Leave a comment:
-
Meer dan een half jaar verder en het schiet nog steeds niet op. Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat er een enorme "vriendjespolitiek" cultuur heerst in de DJ scene. Het gaat (regionaal dan) vaak om een klein, select groepje DJs die elkaar bedruipen. Het gros van die DJs zijn tenenkrommend slecht maar hebben simpelweg de contacten. Zelfs de bazen/eigenaren van clubs hebben vaak weinig te zeggen over wie er wel of niet komt draaien. Zo werd ik van de zomer benaderd door een eigenaar van een strandtent die mij had zien draaien. Hij wilde dat ik kwam draaien bij een strandfeest bij zijn strandtent, maar daar heeft uiteindelijk de mede-organisator een stokje voor gestoken want die wilde zijn eigen DJs. En dat was weer dezelfde groep DJs die ik overal zie hier lokaal. Bij ieder festival, feest enz. En nogmaals, het gros is echt niet best. Maar ja, die worden dan in de vroege uurtjes ingezet. Lekker veilig voor de headliners die zich daardoor op geen enkele manier bedreigd voelen door de andere DJs.
Ik probeer nu maar een naam op te bouwen als producer/DJ, want daarvan zijn er (lokaal) heel erg weinig. Misschien dat ik me op die manier kan onderscheiden.
Leave a comment:
-
Die ga je meestal vinden via de clubs. Vraag naar de persoon die over de boekingen gaat. Als je mazzel hebt kan je uitzoeken wanneer hij aanwezig is om met hem in contact te komen. Ik heb gemerkt dat ze ook regelmatig naar grotere feesten gaan. Ik ben namelijk al een paar keer aangesproken door dergelijke personen. Maar zoals BT eigenlijk al zegt zijn zij heel goed in het verbergen van zichzelf totdat ze jou willen. Dan kan je niet meer om ze heen.
Leave a comment:
-
Wat ik nou zo ontzettend frustrerend vind, is dat ik regelmatig in clubs ben, veel naar festivals en andere evenementen ga en ik af en toe met kromme tenen zit te luisteren naar andere DJ's. Slechte overgangen, slechte muziekkeuze, of gewoon volledig doods naar hun publiek toe. Dan kan ik niet begrijpen waarom zij wel en ik niet.
Leave a comment:
-
Originally posted by WoodenHenry View PostProbeer het eens bij een lokaal (internet) radiostation. En gebruik de 'bekendheid' als opstapje naar bv. evenementen.
Wat ik nou zo ontzettend frustrerend vind, is dat ik regelmatig in clubs ben, veel naar festivals en andere evenementen ga en ik af en toe met kromme tenen zit te luisteren naar andere DJ's. Slechte overgangen, slechte muziekkeuze, of gewoon volledig doods naar hun publiek toe. Dan kan ik niet begrijpen waarom zij wel en ik niet.
Leave a comment:
-
Probeer het eens bij een lokaal (internet) radiostation. En gebruik de 'bekendheid' als opstapje naar bv. evenementen.
Leave a comment:
-
Tegenwoordig moet je mensen kennen. Dat iemand je gunt ergens te draaien is meestal belangrijker dan dat je daadwerkelijk 'skills' hebt. Mijn netwerk is ook ontstaan doordat iemand mij ergens hoorde draaien. Deze persoon is dan toevallig een eigenaar van een kroeg en sinds dien draai ik op regelmatige basis daar en af en toe eens in een kroeg van een bekende. Ik heb het inmiddels ook voor elkaar gekregen om 1 a 2 keer per jaar op grotere feesten of in een club te staan (denk in de richting van 5.000 man) en daar ben ik in gerold door een dj contest te winnen. Een enkele heb ik gewonnen maar uit anderen was het vooral dat iemand een dj zocht en in mij zag wat hij zocht.
Het is tegenwoordig zo dat als je echt naar de festivals wil dat mensen jouw muziek moeten kennen. De grote massa is namelijk niet meer zo van het ontdekken van 'nieuwe' dj's. Om dat voor elkaar te krijgen moet je dus gaan produceren. De standaard voorbeelden zijn mensen zoals Martin Garrix en co. In principe prima dj's maar bekend geworden door een hit te produceren.
Simpel gezegd dus 3 opties:
1. Spreek boekers/ eigenaren persoonlijk; ga gewoon overdag naar de tent en kijk of je een set mag draaien zodat ze enthousiast worden over je.
2. Ga meedoen aan dj contests.
3. Ga produceren om naamsbekendheid te genereren.
Waarom is dit zo? Er is echt een overvloed aan djs tegenwoordig. Dat komt doordat het gewoon veel toegankelijker/ goedkoper is geworden. Je moet dus echt opvallenLast edited by MathijsFrijters; Saturday-03-03-2018, 18:47.
Leave a comment:
-
PS: Ik zou deze maand op een festival draaien. De man die de line-up verzorgde, had mij zien/horen draaien. Helaas is dat festival afgelast omdat het terrein waarop het gehouden zou worden, nog niet klaar was. Maar dat is blijkbaar de manier om aan gigs te komen. Dat mensen je horen. Maar ja, vicieuze cirkel. Als je niet draait, kan niemand je horen. En als niemand je hoort, ga je niet draaien.
Leave a comment:
-
Gefrustreerd... Ik sta op het punt het op te geven.
Even snel wat achtergrond info over mjzelf. Ik ben een wat "oudere" DJ. In de jaren 80 en 90 was ik een redelijk bekende regionale DJ (van Haarlem t/m de Bollenstreek). Ik draaide zo'n beetje overal. In clubs, strandtenten, (kleine) festivals, privé feesten, enz. DJ-en zit mij echt in het bloed. Ik de jaren negentig ben ik wegens omstandigheden gestopt en ben met mijn leven een hele andere richting op gegaan - wat serieuzer, zeg maar. Maar een paar jaar geleden ben ik in ergens in een kleine club ad hoc achter de mengtafel gaan staan en heb ik een paar uur gedraaid. Met veel succes want de tent stroomde vol en toen ik klaar was, stroomde de tent weer leeg. :)
En toen begon het toch weer enorm te kriebelen bij me. Ik heb nog een paar keer gedraaid in diezelfde tent, maar eerlijk gezegd past mijn muziekstijl (Tech House, Minimal en Deep House) niet echt bij deze tent. Zij moeten het voornamelijk van het "André Hazes" publiek hebben. Althans, dat is het publiek dat ze willen. Dus ook al is het altijd druk als ik draai, het is niet de richting die ze op willen gaan.
Maar goed. Sindsdien probeer ik het DJ-en weer op te pikken. Zoals ik al zei, DJ-en zit in mijn bloed. Maar nu, een paar jaar later begin ik flink gefrustreerd te raken omdat het me maar niet lukt om aan gigs te komen. Dit wereldje is natuurlijk sinds "mijn tijd" enorm veranderd, en ik weet simpelweg de weg niet. Ik heb van alles geprobeerd.
Ik ben begonnen met zo'n beetje alle clubs in mijn woonplaats (Haarlem) te emailen. Niet één heeft geantwoord.
Daarna heb ik in Zandvoort alle strandtenten gemaild. Eén heeft de moeite genomen om te antwoorden: "Sorry, wij draaien geen house muziek".
Ik heb via facebook strandtenten en lokale clubs benaderd. En van de twee die antwoordden, krijg ik steevast het antwoord: "Sorry, we zitten voor het komende jaar al vol".
Ik heb via facebook kleinere festivals benaderd. En lokaties waar festivals gehouden worden (zoals Thuishaven). Ook weer, géén antwoord of "Sorry, we hebben niemand nodig".
Ik ken ook twee redelijk succesvolle DJs. Eén ken ik nog uit de tijd dat hij alleen op verjaardagspartijtjes draaide. Nu reist hij de halve wereld rond. Ik heb hem ook nog benaderd maar hij lijkt me niet meer te willen kennen want als ik aan hem vraag of hij nog wat tips voor me heeft, krijg ik alleen als antwoord "probeer een lokale club te mailen". Mmmkay. Bedankt voor de geweldig tip. De andere DJ, van haar ken ik de moeder heel goed. En ik zie haar ook altijd op de verjaardag van haar moeder enzo. Maar op een verjaardagspartij doe ik geen "shop talk" dus praat ik met haar alleen over koetjes en kalfjes. Maar als ik haar via facebook vragen stel, negeert ze me.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik heb zo ontzettend veel mensen gesproken die op één of andere manier in dat wereldje bezig zijn, maar het lijkt wel of ze een soort van geheim genootschap vormen waar niemand bij mag komen. Niemand helpt je echt. Iedereen belooft van alles maar niemand helpt je echt. Of je krijgt van die flut tips als: "schrijf eens een club aan". Of "bied jezelf op marktplaats aan". Ja, dank je.
Wat doe ik verkeerd? Hoe kan ik mezelf onder de aandacht brengen? Ik heb een facebook pagina, ik zet mijn (live) sets op YouTube zodat iedereen kan horen wat voor DJ ik ben. Ik produceer zelfs tracks. En iedereen is altijd ontzettend enthousiast. Maar ik kom maar niet verder...Tags: None
Leave a comment: