Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinyl of Mp3?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vinyl of Mp3?

Hi mensen,

Sinds het begin van mijn herinneringen houd ik van muziek. Sinds een jaartje ben ik nu dan ook aan het DJ'en, maar ik sta een beetje voor een dilemma.
    Toen ik begon met DJ'en (ik was 13, ben nu 14), draaide ik alleen maar bigroom tracks, van Martin Garrix etc. Maar nu ik me verder ontwikkel, ben ik via Future House toch echt iets meer naar
    Techno getrokken. Ik vind het veel lekkerdere platen dan die commerciŽle Electro/Progressive House maar ook Future House (Oliver Heldens, Curbi etc.). Bijvoorbeeld Low Steppa maakt (vind ik) heel goede platen, en ook Joss Moog, Shadow Child, en Boys Noize. Veel techno producers hebben voor cover art van die vinyl-achtige plaatjes, met A- en B-sides vermeld enzo (ik weet niks van vinyl op dit moment). Daaruit leid ik af dat er binnen het genre veel platen op vinyl zijn, en het lijkt me best gaaf om ipv die makkelijk te kopen mp3'tjes op vinyl te gaan draaien. Weet iemand of het klopt dat ik binnen Techno of wat de precieze naam ook is makkelijk over kan stappen op vinyl? En als dat zo is, waar vind ik die platen dan en wat is een lekkere setup qua decks & mixer om mee te beginnen?

Alvast bedankt,
    Gabor
    (DJ Murdoowck)
    Last edited by DJ Murdoowck; Saturday-14-11-2015, 14:35.

Zoveel komt er naar mijn weten niet meer uit op vinyl. De A en B kant is een verwijzing naar de tijd van het vinyl. Op de A kant stond meestal de track waarvan de platenmaatschappij dacht dat het de meeste potentie had, en op de B kant vond je meestal een spinoff, remix of experimentele track. Het gebeurde zo wel eens dat de B kant onbedoeld een enorme hit werd.

Omdat er zo weinig uitkomt op vinyl en je graag met vinyl zou willen draaien is er een time code oplossing. Met een dergelijke setup gebruik je conventionele platenspelers in combinatie met software op een computer, een interface, of speciale mixer en een set speciale time code platen.

Op deze manier kan je digitale muziek met het gevoel van vinyl draaien. In principe is iedere platenspeler geschikt voor time code, maar voor het goede zou ik kijken naar een draaitafel met een super OEM motor, bijvoorbeeld de XTRM van Synq of wanneer je graag meer geld uitgeeft, de PLX van Pioneer.

Er zijn twee software pakketten die het time code gedeelte perfect voor elkaar hebben en de beste vinyl gevoel geven. Dit zijn Traktor en Serato. Mijn voorkeur gaat uit naar Traktor, maar dat is omdat ik er al vele jaren mee werk in mijn persoonlijke situatie.

Er is een pakket dat je kan aansluiten op iedere mixer en kan gebruiken met iedere draaitafel:

http://www.bax-shop.nl/tijdcode-pakk...ductinformatie

Dit is genoeg voor een setup met twee draaitafels. De mixer kan je zelf uitkiezen.

Er is ook een kan en klare mixer van Native Instruments. De interface is hier al ingebouwd en het voordeel is dat er midi knoppen opzitten waarmee je de meest gebruikte functies in de software direct vanuit de mixer kan aanroepen.

http://www.bax-shop.nl/dj-mixer/nati...ductinformatie

Comment

Working...
    X