Announcement

Collapse
No announcement yet.

Compressor/Hardware/Randapparatuur uitbreiding Home Studio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Compressor/Hardware/Randapparatuur uitbreiding Home Studio

Hoi,

Ik heb al een tijdje een simpele home studio, ik werk met FL Studio.

Ik wil graag gaan uitbreiden en mijn studio professioneler maken, ik wil wat meer hardware gaan gebruiken zoals compressors en andere randapparatuur met meer ingangen. Ik maak vooral house en dance muziek.
    Mijn vraag nu is, ik heb niet zoveel verstand van compressors en alle andere overige apparatuur. Zoude jullie mij hier wat meer kennis over willen geven, eventueel ook hardware die ik zou kunnen aanschaffen om professioneler te werk te gaan.

Momenteel gebruik ik nu

- M-Audio Fast Track Pro USB
    - 2x KRK RP5 RP5
    - een oldschool midikeyboard die ik wil gaan vervangen voor de M-Audio Axiom Advanced 49
    - Goedkope studio microfoon

Alvast bedankt!

En ik was juist zo blij om van al die hardware af te zijn. :)
    Tip. Verdiep je eerst in WAT ze doen waarvoor. Er zijn sites (ook in het Nederlands :)) waar dit haarfijn wordt uitgelegd.
    Maak dan de overweging of ze wat toevoegen aan jouw studio.

Comment

Bezemwagen door topic gehaald. Ik hoopte dat onze policy m.b.t. linken naar andere fora helder was.

Comment

Goede keuze om dat soort apparaten extern te gebruiken vergeken alles via een daw, welke mensen vaak gebruiken, maar geen idee hebben wat het doet en de eerste studio welke enkel op daws werkt met midi-apparatuur moet nog komen.
        Persoonlijk begrijp ik je keuze qua monitor niet, als je muziek maakt waar veel pas in zit, want hoe nu je lage bassen klinken weet je niet en een koptelefoon gaat het natuurkundig niet mee. Je hebt een mengpaneel nodig waar je je hardware inplugt en deze heeft send en returns nodig om verschillende apparaten op aan te sluiten. en de mate waarin ze meewerken aan de outputs mee werken(of je sluiten ze geheel uit). Koop een synthesizer en niet de m-audio waarbij je afhankelijk bent en beperkt van je pc. Korg maakt goede welke ook met een daw kunnen samenwerken , maar ook op zichzelf werkt. Ik heb een yamaha, een oudere , ,met meer een jaren 80/90 hardcore sound qua bas en hip/hop en dat is erg simpel een melodie om op te scratchen in elkaar teczetten. Ook de m-audio gehad, maar zonder desktop heb je niets. Ik gebruik als mengpaneel een mackie onyx i , welke een firewire aansluiting heeft en je geheel kunt integreren met een daw, dus bijv neem je geluid op kanaal x, welke je naar je daw stuurt en direct met een vocoder in je daw beperkt en terugstuurt naar je mengpaneel terug stuurt naar je mengpaneel en aanpast on the fly. Je moet wel een redelijk snelle pc hebben , maar dat moet altijd.
        En een compressor gebruiken is afhankelijk van welke je hebt en welke mixer je hebt, maar bij de bass bijv stel je max limiet in waar de bas niet boven mag komen , en hoesnel hij moet reageren en in welke mate je de sterkte van de bas verminderd wilt hebben , wat attack noemen, en je moet instellen wanneer de compressor natuurlijk niet meer ingrijpt, vooral bij veel bassen. ---->releasetime . En je hebt het geluid met een ingestelde factor laten ingrijpen , 3:1 bevoorbeeld, grijpt in bij 1 decibel boven je gestelde grens en vermindert het geluid met 3db . Uiteindelijk wil je weer op het normale nivo komen met Gain. Je had 1dec teveel, door het ingegrijpen (attack) zijn er drie afgehaald . Dus wat wordt je gain 3-1=2 dec. Dit is een voorbeeldje van een compressor werking, maar je kunt de manier van ingebruiken vaak weer instellen op keihard(overknee) of veel geleide
        ijker (soft-knee). Je begrijpt dat je je bas echt beukend in kamn stellen over chiller. Vaak hebben ze een echte limiterfunctie welke natuurlijk hoger staat qua decibels) en deze kapt het geluid direct af, zodat je de boel niet opblaast. Ik zou eerst een subwoofer en synthesizer met daw functie kopen en het aansluiten op je geluidskaart en heb je al iets van midi-drumpads? Zijn een paar tientje. Een subwoofer van krk , de 10s is rond de 300 en werkt prima . Niet tweedehands kopen . Synths heb je die hele kleine van welke goed zijn, maar ik vond ze niets met dat dunne toetsen gedoe, in feite kun je veel doen zonder extern mengpaneel. Gr richard

Comment

Ik wil toch even reageren op enkele dingen in je stuk Richard,
          Originally posted by richje35 View Post
          Goede keuze om dat soort apparaten extern te gebruiken vergeken alles via een daw....
          Persoonlijk begrijp ik je keuze qua monitor niet, als je muziek maakt waar veel pas in zit, want hoe nu je lage bassen klinken weet je niet ......
          3:1 bevoorbeeld, grijpt in bij 1 decibel boven je gestelde grens en vermindert het geluid met 3db .
          Nadeel van extern effecten (en zeker compressors, EQ e.d.) is toch wel dat je bij een beetje project nogal wat compressors en EQ's in huis moet halen.
          Instrumenten is een (persoonlijk) keuze.
          De KRK 5 geven ook wel 50Hz weer. Niet zo hard als met een sub maar ik mix (ook bas) er al jaren mee (Ja, zonder subwoofer). Hoe het later (op een ander installatie) gaat klinken is ook maar afwachten.
          3:1 verminderd de aantal decibels niet tot onder de threshold. :) Bij 3:1 zal elk 3 dB boven de threshold worden terug gebracht naar 1 dB boven threshold (6dB naar 2db dus enz.)
          Elk dB word dus gedeeld door 3 (of waar je de Ratio op is insteld).
          Last edited by BT-Studio; Monday-18-08-2014, 09:13.

Comment

Working...
          X