Announcement

Collapse
No announcement yet.

VGA via tulp op je beeldscherm?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VGA via tulp op je beeldscherm?

VGA via tulp op je beeldscherm?

Ja, iedereen zou het wel handig vinden dat je zo je VGA aansluiting van je laptop/pc op je tv kan aansluiten. Voor een presentatie of even lekker een filmpje kijken op de bank. Sommige tv’s hebben een VGA aansluiten. Kabeltje van VGA<>VGA en klaar ben je. Maar via tulp? Kan dat ook zo?

Ja en nee, VGA kan je niet zo 1 2 3 omzetten met een simpel kabeltje. Ze zij wel op de markt zoals deze:

Gaat dit werken? Nee, maar Walter waarom zijn ze er dan? Om bijvoorbeeld een RCA of S-VIDEO uitgang op je computer beeldscherm aan te sluiten. Andersom gaat dit dus niet werken… Om toch je VGA via RCA op je computer aan te sluiten heb je een converter nodig. Deze bijvoorbeeld KLIK Hier gaat je VGA kabel in en er komt een RCA kabel uit. (ook nog een keer VGA om b.v. ook nog je beeldscherm met VGA aan te sluiten) Deze sluit je op je tv aan en je ziet je beeld van je VGA. Alleen het kwaliteit is wel minder dan een VGA. Dit komt omdat RCA dat niet kan doorgeven door een 2 aderig kabeltje.

Nu had ik het net over ja en nee. We pakken even deze kabel er bij:

Wat zien we? Vervoert deze ook geluid? Nee, dit is een multi din naar RGB RCA. Sommige tv’s ondersteunen dit. De kleuren worden door verschillende kabels geleid en in de tv weer bij elkaar gezet. Als je er bijvoorbeeld maar 1 RCA in je tv doet krijg je alleen rood, of zwart/wit beeld. Dit heeft wel een betere beeld kwaliteit dan de optie die ik eerder heb aangegeven…

Ik hoop dat er nu wat duidelijkheid is hoe het in zijn werk gaan. Opmerkingen zijn altijd welkom!
    Last edited by waltervanpeene; Tuesday-22-02-2011, 23:45.

De laatste is NIET DIGITAAl. Dit is een ander princiepe dan vga maar wel met de connector. Dit is dan een multi din naar rgb rca'tjes.

Normaal heeft een vga: Rood Groen Blauw en dan nog Horizontale synq en Verticale Synq

PC's kunnen in het algemeen beschikken over nog een andere maar die zie je meer in het leger en dat is rbg s. Wat is dit dan? Dit is Rood Blauw Groen en een Synq kabelt.

De enigste digitale die er bestaan op het moment zijn. Optic ( glasvezel ) dvi. Soort van hdmi maar dan zonder geluid zeg maar de digitale vga. En wat ik al zij de hdmi. Dit zijn de enigste 3 voledige digitale op het moment.

Dus wat is er nu allemaal.

Compact video. Dit is het gele tulpje en heeft dus de minste kwalitijd.

s video. Dit is eigenlijk niet veel meer dan compact video. Hier heb je een beeld en een synq kabel.

RGB ( of component ). Meestal 3 tulpjes maar kunnen ook bnc connectors zijn. Bestaan dan uit een rode een groene en blauwe kabel.

De mogelijkheden hierboven genoemd zitten ook met regelmaat op een scart connector. Dus een scart connector kan op verschillende manieren aangesloten worden / zijn.

RGBs. Dit is eigenlijk het zelfde als een RGB maar dan met een synq kabel.

RGB HV. Dit zit meestal op een vga connector maar kan ook met bnc uitgevoerd zijn. Bestaat uit Rood Groen Blauw Horizontale synq Verticale synq

Dit zijn zowat alle anologe manieren van beeld.

Dan zijn er nog de digitale.

Optical. Dit is eigenlijk de glasvezel deze kom je maar heel weinig tegen in de praktijk. Hier zit geen geluid bij.

Dvi. Hier zijn 2 versie connectors van de dvi d deze is ook analoog aangesloten dus hier zijn verlopen voor om van een dvi d naar een vga connector te gaan zonder iets te hoeven omvormen. Ook is er dan dus de dvi i dez kun je alleen digitaal aansluiten en passen dus ook geen verloopblokjes op naar vga.

HDMI. Hier zit dan dus ook geluid bij. Het nadeel van HDMI ten opzichte van dvi is dat HDMI met een ander apparaat kan comuniceren. Als de code's dan niet kloppen ( misschien illegale copie ;) ) dan krijg je niet het hd effect.
    Wil je dit omzeilen oh hoo da mag niet ;) er zijn verlopen van hdmi naar dvi en omgekeerd. Dan kan het wel Gewoon je beeld met dvi aansluiten en dan verlopen naar HDMI en er is niets aan de hand. Wel ff je geluid dan appart aansluiten.

Dit is ook meteen de volgorde van maximale kwalitijd.

Ik weet het hier staan niet allemaal plaatjes bij maar als het niet duidelijk is of er toch erg veel vraag is naar plaatjes wil ik wel ff gaan google en knippen en plakken.
    Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Comment

Goede uitleg Walter, alleen is het aderig en niet aardig.:)
      ...een 2 aardige kabeltje.

Comment

Bedankt! Ik ga het even aanpassen.

Comment

De post van Ronnie is wat uitgebreider. Ik heb even de meest bekende vormen gepakt. Overigens hoort HDMI hier niet thuis vind ik. Dit omdat ik de kennisbank heb geopend voor VGA naar tv. Desondanks is het nog wel een goede toevoeging vind ik.

Ik bedoel het niet zo om je af te kraken hoor...
          Last edited by waltervanpeene; Tuesday-22-02-2011, 23:31.

Comment

De reden dat ik er HDMI er wel bijgezet heb is omdat het een steeds vaker voorkomende verbinding is. Er zijn zelfs gsm's die het kunnen. Ook heeft voortaan zowat elke laptop een HDMI uitgang.

Ook heb je nu alle bekabelde mogelijkheden op volgorde netjes bij elkaar.

Verder is met de juiste converter mogelijk om van elk signaal elke andere vorm van signaal om te vormen. Maar let op de kwalitijd word niet altijd beter. Wat niet full hd is kan geen full hd worden.
            Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Comment

Okej, ik heb even de topic titel aangepast.

Comment

@ronnieshow;
                Je geeft aan dat de laatste niet digitaal is, de eerste is dit toch ook niet? Vga is gewoon een analoog signaal.

Dan mis ik nog eentje: SDI, zeer hoge kwaliteit digitaal signaal. veel gebruikt in pro video apparatuur, beschikbaar in SD (SD-SDI) als in HD (HD-SDI)

Comment

Klopt vga is niet digitaal maar dat heb ik ook niet gezegd dat die wel digitaal is. Ik wilde alleen aangeven dat wat dj-walter zei over de rgb naar vga niet klopte. Ik zou zeggen lees me 2de post goed dan zie je welke ik digitaal noem en welke niet.

Verder klopt je hebt ook nog sdi MAAR dit is echt een exclusieve verbinding. Deze komt nagenoeg NOOIT voor in de particuliere sector. De enigste plaats waar je ze tegen zal kunnen komen is in profesionele tv studio's. Verder is er nog meer dan de SDI en de HD SDI zo heb je ook nog de SDDI (Serial Digital Data Interface). Dit beeld kan inclusief geluid over een 75 ohm rg 58 of rg 59 kabel ( coax kabel ). De data snelheid van deze verbindingen is om en na bij de 270 Mbps als ik me niet vergis. Ook gaat het bij deze verbinding net als bij HDMI 2 kanten op. Er kan dus 2 kanten op gecomuniceerd worden.

Comment

Die onderste is component ;) In provideoland de hoogste kwaliteit via analoog.

Edit : Stond er dus al dat het component was, RGBHV is kwa kleur trouwens

Rood, Groen, Blauw, Zwart, Wit
                    Last edited by malcolm; Tuesday-01-03-2011, 00:42. Reason: blabla

Comment

De rgbhv heeft een rode, blauwe, groene, zwarte en wittr kabel. MAAR de zwarte zorgt NIET voor het zwart in je beeld en de witte zorgt NIET voor het wit in het beeld. Dit zijn je horizontale en verticale sync kabels! Zwart word gemaakt door geen signaal op je rgb connecties en wit door 100% signaal op je rgb connecties.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                        De rgbhv heeft een rode, blauwe, groene, zwarte en wittr kabel. MAAR de zwarte zorgt NIET voor het zwart in je beeld en de witte zorgt NIET voor het wit in het beeld. Dit zijn je horizontale en verticale sync kabels! Zwart word gemaakt door geen signaal op je rgb connecties en wit door 100% signaal op je rgb connecties.
                        Precies! vandaar ook de H (horizontal sync) en V (vertical sync)

en om het nog leuker te maken, groen geeft niet de groene signalen door maar de totale intensiteit ;)

Comment

Dat ga ik dan een keer testen want dat is nieuw voor mij.

Comment

Is mij ooit geleerd ;)

en hier de betere uitleg rechtstreeks van Wikipedia :

Y carries luma (brightness or luminance) and synchonization (sync) information.
                            PB carries the difference between blue and luma (B − Y).
                            PR carries the difference between red and luma (R − Y).
                            Y is de groene en dus Sync + Totale intensiteit
                            Pb is de blauwe en het verschil tussen blauwe en totale intensiteit
                            Pr is de rode en het verschil tussen rood en totale intensiteit

Comment

Wat ik nu heb is het volgende:

1 Laptop
                              2 VGA kabel (15mtr)
                              3 VGA splitter
                              4 VGA Splitter / VGA Splitter
                              5 VGA naar DVI / VGA naar DVI / VGA kabel (1,5mtr) / VGA kabel (1,5mtr)
                              6 DVI naar RCA(rgb) / DVI naar RCA(rgb) / Computer monitor / Computer monitor
                              7 RCA(rgb) naar Scart / RCA(rgb) naar Scart
                              8 TV / TV

Gaat dit goed?
                              En qua kwaliteit heb ik geen enorme eisen, het mag van mij best ***kwaliteit zijn. Dus moet ik als nog actief splitten?
                              Last edited by woetertje; Thursday-17-05-2012, 15:43.

Comment

Working...
                              X