Ton groupe n’a pas de régisseur lumière ? 5 conseils pour un bon accueil sur place

In de beginjaren van je band is een eigen lichttechnicus te duur. Dus moet je vertrouwen op de kunsten van de lichttechnicus op locatie. En dat gaat niet altijd goed: je verlichting ziet er elk optreden weer anders uit, en nooit zoals je het in gedachten had. Oorzaak? Meestal miscommunicatie. Gastblogger en stagemanager Thomas Oberson-Ricoat geeft 5 gouden tips.

#1. Locatiecommunicatie

Neem eerst contact op met de locatie die jullie straks gaat ontvangen. Je zult hun meeste vragen al beantwoorden in de rider (technische rider) voor de show. Neem daarin ook een hoofdstuk over verlichting op, maar onthoud: je hebt geen eigen lichttechnicus, dus laat eisen over specifieke apparatuur achterwege. Concentreer je op de essentiële zaken. Beschrijf het soort show en de sfeer die je in gedachten hebt. De mensen die voor jou de verlichting voorbereiden, doen dit werk al langer dan vandaag. Je mag erop vertrouwen dat ze andere verlichting bij een jazzconcert gebruiken dan bij een rock-optreden. Laat ook zien dat je beschikbaar bent voor meer informatie als dat nodig is.

Ton groupe n’a pas de régisseur lumière ? 5 conseils pour un bon accueil sur place

#2. Podiumopstelling: niet meer, niet minder

De podiumopstelling is een goede basis voor het team dat de verlichting installeert. Hierop geef je de posities van de muzikanten aan, wat de lichttechnicus helpt bij het maken van het lichtplan. Het heeft geen zin om een plan voor te stellen met daarop precies de plaatsing van de spots wanneer je geen eigen lichttechnicus bij je hebt. In het beste geval houdt de technicus er simpelweg geen rekening mee. In het ergste geval schept het verwarring en denken ze dat jij wél een lichttechnicus meeneemt.

#3. Eenvoudige verzoekjes

Goed, we hebben nu de basis gemaakt met 1) een algemene sfeerschets en 2) de podiumopstelling. Nu is het tijd voor specifieke verzoekjes. Alleen maar menselijk. Misschien wil de pianist de toetsen van de piano perfect kunnen zien. Je vraagt dus of ze daar een spotje op kunnen richten. Daarna het wapen dat maar weinig bands gebruiken: de lichttechnicus mag vast wel een kopietje van de setlist hebben, toch? Zet bij elk liedje één of enkele opmerkingen over de sfeer, met twee of drie kleuren die daarbij passen. De meeste lichttechnici zullen blij zijn met deze basis. Geef daarnaast eventueel aan of een song ‘bijzonder’ is in vergelijk met de andere nummers op de lijst. Bijvoorbeeld een liedje met een ongewoon tempo of een belangrijke solo.

Ton groupe n’a pas de régisseur lumière ? 5 conseils pour un bon accueil sur place

#4. Gaan mijn verzoekjes te ver?

Onthoud:

  • Een verzoek dat voor jou eenvoudig lijkt, kan voor een lichttechnicus veel tijd kosten om in te stellen. Dat is helaas moeilijk in te schatten als je geen verstand hebt van verlichting, maar het is goed om hierop voorbereid te zijn.
  • Om de kans te vergroten dat er iets wordt gedaan met je verzoeken, moet je ze simpel houden. Het heeft geen zin om alle belangrijke momenten in een song op te sommen en de bijbehorende effecten te noteren. Dat is pas de moeite waard op de dag dat jullie een lichttechnicus kunnen betalen, en niet eerder…
  • Als de volledige avond gericht is op jouw band, heeft de lichttechnicus meer flexibiliteit dan wanneer je optreedt op een festival. Op een festival moet de stagemanager namelijk compromissen maken op basis van de verzoeken van de verschillende bands. Ga in dat geval voor de essentials.

#5. Doe alsof de technicus een bandlid is

Lichttechnici zijn net muzikanten. Aan de ene kant hebben ze ervaring: je bent niet de eerste band zonder lichttechnicus waar ze mee te maken hebben. Ze zijn gewend om te improviseren. Vertrouw erop dat ze het beste uit je muziek halen. Aan de andere kant zijn ze soms net zo nerveus als jij. Het zijn artiesten die ter plekke licht-schilderijen creëren, gebaseerd op hun verbeelding. Ook zij voelen de podiumangst. Wees niet bang om ze gerust te stellen. Toen ik net begon als stagemanager, hielp het als mensen zeiden: “Maak je geen zorgen, doe wat goed voelt en het wordt een top-optreden!”

Kortom, communicatie

Communicatie, daar draai het om. Kijk, er gaat niets boven een eigen lichttechnicus en een unieke lichtshow, maar het is nu roeien met de riemen die je hebt. Geef eenvoudige, goed gekozen richtlijnen aan het team op locatie en je gaat geen spijt krijgen.

Zijn jij en je band ooit slecht ontvangen? Deel hieronder je ervaringen.

Zie ook

» Alle verlichting

» Sfeer creëren met licht – Kies de juiste verlichting voor je trouwfeest
» Decor-ontwerp voor concerten – 4 tips van een professional
» Verlichting voor een feestje – Do’s en don’ts
» Podium-verlichting: help mij kiezen!
» De ideale DJ verlichting-setup
» Band op het podium – 7 tips voor een betere live-sound
» Front of house-mixen (FOH) – Hoe pakt een geluidstechnicus dat aan?
» Monitoring op het podium – Hoe en wanneer (niet)?
» Live-geluidstechnicus en band – Do’s en don’ts voor goede samenwerking
» Wat NIET te doen als live-geluidstechnicus

1 reactie
  1. JvN schreef:

    Voor bands met originele muziek (geen covers) stuur ik ook altijd een link naar een spotify lijst (als muziek al gepubliceerd is) of een download met mp3’s van alle nummers die gespeeld gaan worden (met nummering en titels zoals in de setlijst) mee. Lang niet alle zaaltechnici hebben tijd om te luisteren, maar ik heb gemerkt dat veel freelancers dit echt een heel fijne start vinden om vast de sferen, tempo’s en kleren van wat ze op een avond gaan tegenkomen te verkennen. 1x zelfs al een zaaltechnicus meegemaakt die voor de belangrijkste nummers al een hele cuelist inc chases en animaties had voorbereid. Hele fijne basis om als band lekker in te gaan hangen!

Laat een reactie achter