Ben je muziekproducer en wil je dat een platenlabel interesse toont voor jouw muziek? Dan is het helaas niet genoeg om jezelf te presenteren met een leuk, snel uitgewerkt idee. Je zult met een nagenoeg perfecte demo op de proppen moeten komen. Maar wat is perfect? Voor gastblogger Tom Peters – medeoprichter van proshare.audio – is het aanbieden van demo’s aan labels dagelijkse kost. Hij stelde een super praktisch stappenplan op!

Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label

#1. Het eerste idee snel vastleggen

Nieuwe ideeën ontstaan natuurlijk op verschillende manieren. Maar vaak is er inééns dat goede idee. En natuurlijk op totaal het verkeerde moment. Als je op de fiets zit, als je in bed ligt of op je werk… Toch is het zaak om het idee in leven te houden door het vast te leggen. Zo snel mogelijk. Voor je het weet is het weg! Opnemen dus, neuriën, zingen, inspelen? Gelukkig allemaal mogelijk op je mobiel.

#2. Maak er méér van

En dan zo snel mogelijk er mee aan de slag in je mobiele studio, thuisstudio of professionele studio. Voor mij werkt(e) het het beste om er direct meer uit proberen te halen dan de bekende loop van zestien maten. Als dit direct lukt, bijvoorbeeld couplet en refrein, of break en drop, dan heb je later minder kans om hierop vast te lo(o)pen 😉. Ook is het belangrijk om tijdens het produceren de vaart erin te houden. Dus het is het beste om zo snel mogelijk de horizontale tijd vol te krijgen, met zo min mogelijk verticale tracks. Uitwerken kan daarna, details komen later.

#3. Aan de slag met sound design

Maar die details zijn wel zo belangrijk… Ga – zodra het grove arrangement staat – aan de slag met sound design, maak van je standaard saw wave een exclusiever, eigen geluid door met de knoppen op een synth te spelen, en neem dit op (vaak als ‘automation’). En voeg bijvoorbeeld ‘insert-effecten’ toe die kleine veranderingen veroorzaken in de sound, waardoor het echt jouw eigen lead sound wordt.

Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label

#4. Haal de NEE’s weg

Ook is het zaak om te kijken naar de juiste opbouw. Denk als een A&R manager van een groot label die heel veel tracks op een dag krijgt. In dat geval moet jouw track eruit springen. Dat kan dus alleen als alles JA is… Bij de eerste NEE  is de kans groot dat er op de >>| next-knop wordt gedrukt. Luister op die manier naar je eigen track en je zult zien dat je er een aantal potentiële nee’s uit kunt verwijderen.

#5. Achtergrond voor opbouw en spanning

Om de opbouw en spanning in je track te versterken, kun je gebruikmaken van subtiele achtergrondgeluiden en effecten. Deze laat je ook echt op de achtergrond (en bijvoorbeeld in de galm) zodat ze de leegtes opvullen. Hoe veel en vaak, hangt natuurlijk ook af van de muziekstijl.

#6. Mixen is keuzes maken

Dan de mix. Zorg dat er een duidelijke balans en focus is. Probeer niet alle sounds op de voorgrond te krijgen, maar maak hierin duidelijke keuzes. Ook is het een top-tip, om bij (bijna) alle geluiden het laag en (waar nodig) het hoog weg te filteren, zodat alleen de frequenties overblijven die belangrijk zijn voor dát geluid. Hierdoor krijg je een schonere mix. Gebruik veel geautomatiseerde reverb om geluiden verder naar de achtergrond te brengen en zoek eens wat op over (echte) side-chain compressie om in de mix ruimte te maken voor belangrijke geluiden.

Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label

#7. Demo klaar? Feedback van een pro

En dan is je eerste demo af. Wat doe je ermee? Veel mensen uit je omgeving kunnen er niet echt iets zinnigs over zeggen, anders dan “Leuk gedaan” of “Lache joh”. Het zou fijn zijn als je feedback zou kunnen krijgen van een pro die, voordat je een track naar een label gaat versturen, deze nog eens kritisch beluistert en feedback geeft. Dit doen wij zelf bij proshare.audio met een gratis rating voor soms meer dan 100 tracks per dag en er is zelfs een Pro Track Assist-service waar je één-op-één advies krijgt over mogelijke verbeteringen in je track. Zo kun je uiteindelijk de best mogelijke demo opsturen. Hierop krijgen we eigenlijk alleen maar positieve reacties van producers, omdat er eindelijk iemand onafhankelijk, echt goed naar de muziek heeft geluisterd. Je kunt trouwens ook likes ontvangen vanuit de proshare.audio producer-community, waardoor je track eerder opvalt bij talent scouts die zoeken in de labelpool. 

#8. Label: effectiever dan in eigen beheer

Het zoeken en versturen naar een label is bij ons een gestroomlijnd proces, maar toch kun je je afvragen: waarom muziek uitbrengen bij een label? Waarom zou je het niet gewoon zelf (via een service) uploaden op de bekende streaming-platforms? Het komt je misschien bekend voor: het euforische gevoel dat je had toen je voor het eerst je eigen track in eigen beheer ging releasen via een digitale distributeur.  Daar stond ie dan op Spotify, jouw track! Een week later had hij al 12 plays van je familie en vrienden… Een maand later bleef de teller steken rond de 100. Dat was het dan. Goede labels zijn in staat om met hun netwerk veel meer te laten gebeuren met diezelfde track. Het zorgen dat DJ’s hem draaien in hun (online) sets bijvoorbeeld, of dat hij op veel gevolgde streaming playlists komt te staan, of dat jouw muziek in het sync-circuit belandt (voor gebruik onder films en commercials etc.) of zelfs dat je muziek op de landelijke radio wordt gedraaid.

Dit alles is natuurlijk nog geen garantie voor succes, maar zónder deze dingen is die kans sowieso nihil. Be inspired and make it!

Zie ook

» DAW-software
» Effect-plugins
» Instrument-plugins
» MIDI-controllers
» MIDI-keyboards
» Alle Studio & Recording-producten

» Muziek produceren op de iPad – Kan dat wel?
» Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
» Publishing deals voor muzikanten – Een advocaat legt uit
» 7 tips om als muzikant of producer je eigen geluid te vinden
» Must-have plug-ins voor je productie
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Waarom mixen in mono het geheim is tot een betere mix
» Low end mixen – Hoe je een vol, punchy laag krijgt
» Automation in een DAW: wat het is en hoe je het gebruikt
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» 5 manieren om je mix harder te laten klinken
» Stereo mixen in 3D: diepte creëren met twee speakers
» Mixen met een mix bus
» Haal alles uit je studiomonitors met absorbers en diffusers
» Mixen met inserts en aux sends
» Compressors, wat zijn het en hoe gebruik je ze?
» Plaatsing van studiomonitoren: waar op te letten

Gastblogger Tom Peters (proshare.audio)
Tom Peters heeft van jongs af aan een grote passie voor muziek en computers. Deze combinatie maakte dat hij met acts als CreamTeam en Matrix al vrij jong internationaal succes had en optrad op grote festivals als Trance Energy en Mysteryland. Door deze passie te combineren met zijn informatica-achtergrond en de drive om andere producers te helpen, ontstond in 2017 de producer-community proshare.audio, een community met inmiddels wereldwijd duizenden platenlabels en bijna 12.000 producer-leden.
5 reacties
  1. Theo Hoevenaars schreef:

    Ik werk met FL Studio en vraag me af hoe ik in een mix instrumenten “naar voor, of naar achter” kan krijgen. Dat bijv. de gitaar duidelijker als het solo-instrument naar voor komt. Iets in de stereo naar links, of rechts laten komen is niet zo’n probleem maar om in het geluid verschil te maken in voor- of achter, geen idee hoe ik dat moet bewerkstelligen.

    • De gitaar letterlijk naar voren halen kan natuurlijk niet als je luistert naar twee speakers die naast elkaar staan. Er zijn wel wat psycho-akoestische truukjes waarmee je diepte kunt suggereren. Om te beginnen kan het gewoon een balans kwestie zijn. Zet andere instrumenten die in het zelfde frequentiegebied zitten iets zachter en je gitaar springt naar voren. Met eq kun je ruimte maken voor de gitaar door de frequenties die het belangrijkst zijn voor de gitaar is in andere instrumenten zachter te maken. Met een smalle reverb zonder predelay kun je instrumenten naar achteren schuiven. Een brede reverb met een paar milliseconde predelay haalt een instrument juist naar voren. Uiteindelijk draait het om het contrast tussen de instrumenten. Als alles even hard is en alles super helder klinkt dan heb je geen diepte. Als alles warm en wollig klinkt en heel veel reverb heeft dan klinkt het allemaal even verweg en heb je ook geen diepte.

  2. Tom schreef:

    Hey Rudy,

    Het is in dit geval volgen mij handig, om tip 2 toe te passen. Als het idee meer vorm krijgt, weet je ook beter hoe je de bas wilt laten klinken.

    Het kan voor jou misschien ook werken om sound-dessign deels te scheiden van productie. Probeer bijvoorbeeld eens in één avond 10 epische presets te maken, welke je de volgende dag zullen insprireren om tip 2 toe te passen 🙂

    Gr Tom

  3. Maarten | Bax Music schreef:

    @Rudy

    – A/B’en met andere muziek. Als je heavy metal aan ’t mixen bent, kan ’t echt geen kwaad om als pauze-act even naar Enya te luisteren.

    – A/B’en met andere studiomonitoren. Het is helemaal niet zo verkeerd om meerdere setjes te hebben. Bijvoorbeeld een grote set (6/7/8 inch) en een kleine(re) set(3/4/5 inch). Switchen kan makkelijk met dit soort producten: https://www.bax-shop.nl/studio-monitor-controller/mackie-big-knob-passive-monitor-controller

    – Pak ook eens Auratone monitoren voor weer een heel andere klankbeleving. Deze monitoren zijn wat meer bedoeld om een minder perfecte klankrepresentatie weer te geven, juist ook om te checken of je mix ’t overleeft in een eenvoudige huiskamer waar de speakers achter de bank verstopt zijn, of achter de pannenkoekplant. https://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=auratone

    – Switchen tussen monitoren en hoofdtelefoon. Je kunt hele discussies houden over of mixen over de hoofdtelefoon wel of niet goed is. Feit blijft dat ik ’t zelf héél erg relaxed vindt om extreem kleine details te pinpointen met hoofdtelefoon. Zonder de eventuele problemen van de akoestische ruimte.

    – Als je de playback-rate in je DAW kunt instellen, speel daar eens mee. Speel je mix eens wat lager of wat hoger af en ineens hoor je dat bijvoorbeeld een bas een beetje uit balans is met de rest. Wellicht viel dat eerst niet zo op door de akoestische eigenschappen van je studioruimte. Dat de muziek dan even wat langzamer of sneller speelt is niet zo’n probleem, ook dát kan even voor wat mentale verfrissing zorgen.

    Tja, en verder is ’t gewoon ervaring opbouwen. Je zult echt nog wel een keer een mix afleveren waarvan je over tien jaar zegt ‘oh help, heb ik dit gemaakt?’, maar ja, zo gaan die dingen. Dat hebben we allemaal gehad, en soms nog steeds! Het probleem bij mixen is dat ’t in feite een heel duur geintje is. Natuurlijk, zo’n setje monitoren zal echt niet alles kosten. Maar denk ook eens aan het akoestisch op orde krijgen van je studioruimte. Denk aan absorbers, diffusors, denk aan sowieso de grootte van je studioruimte in relatie tot de grootte van je studiomonitoren – erg cruciaal. Wat we eigenlijk standaard aanraden is monitorkalibratie: https://www.bax-shop.nl/studio-correction-systeem/sonarworks-reference-4-studio-edition-with-mic
    Maar goed, mixen is prijzig, en met name voor starters ligt ’t dan voor de hand om vooral te investeren in studiomonitoren en een eenvoudige audio-interface – want die hoeft inderdaad ook niet uitgebreid te zijn. Maar de studioruimte heeft zo’n enorme invloed op de klank, als dat niet goed is kun je investeren in studiomonitoren wat je wilt, ’t blijft een beetje als zonnebaden in Groenland, zal ik maar zeggen.

  4. Rudy schreef:

    Leuk om te lezen. Wat kan je doen om van die doofheid af te komen? Dat je zo gefixeerd bent op bijvoorbeeld de bas en dan totaal andere dingen niet meer hoort tot de volgende dag. Gewoon rustpauzes ofzo?
    Waar ik als newbie nog veel doe is referentie nummers opzoeken en daar proberen dat te approximeren of daar elementen uit te halen.

Laat een reactie achter