Plug-ins: ze zijn geliefd en gehaat tegelijkertijd. De harde, analoge kern van sound-engineers vindt ze kil en onnatuurlijk klinken en werk het liefst ‘buiten de box*’. Aan de andere kant maken plug-ins veel te dure studio-apparatuur toegankelijk voor producers zonder duizenden euro’s budget. Gastblogger Daan van Dreumel vertelt welke plug-ins je éigenlijk altijd in je arsenaal zou moeten hebben om een professionele muziekproductie te maken. Hoe werken deze must-have plug-ins, en waarom zijn ze zo befaamd?

* Wanneer er wordt gesproken over de ‘box’, wordt er een computer bedoeld.

Voor ik begin met dit gastblog, wil ik duidelijk maken: er is geen goed of fout. Iedereen heeft zijn eigen mix-routine en gebruikt zijn persoonlijke tools en tricks om zijn of haar productie naar het gewenste resultaat te tillen. Ik neem je mee door een lijstje met befaamde, dan wel industry-standard plug-ins.

1176 Compressor

Om af te trappen beginnen we meteen met een van de meest iconische compressors- en plug-ins aller tijden. De analoge 1176 is uitgebracht door UREI/Universal Audio in 1967. Deze compressor staat vooral bekend om zijn snelle attack- en release-tijden waardoor je een punchy en vette sound kunt creëren. Je zult in de grotere studio’s dan ook bijna zeker een analoge variant vinden. De 1176 klinkt fantastisch op vocals, gitaar en drums, en geeft een fijne presence aan je sound. Diezelfde Universal Audio kon dan ook niet anders dan een verbazingwekkend goed werkende digitale kloon van de 1176 uitbrengen. Diverse plug-in-fabrikanten hebben allemaal geprobeerd om deze analoge klassieker in de box te krijgen. Zie bijvoorbeeld de IK Multimedia 76, de Slate FG-116, de Arturia Comp FET-76 en de Native Instruments VC 76. Verdiep je ook eens in de kenmerkende British Mode die de compressor heeft meegekregen.

LA-2A Compressor

Een andere welbekende compressor van Universal Audio is de LA2A. Deze doet eigenlijk precies het tegenovergestelde van de 1176. Waar de 1176 bekend staat om zijn snelle attack- en releasetijden en zijn punchy sound, staat de sound van de LA-2A te boek als warm en langzaam. De LA-2A geeft je een ‘dikke saus’ over je track, waardoor het lekker smeert. Vaak worden de 1176 en de LA-2A tegelijkertijd gebruikt op vocalen. De 1176 om attack en punch te geven, en om het af te maken de warmte en ‘smoothness’ van de LA-2A. De attack- en releasetijd zijn niet te bedienen. Er zijn slechts twee knoppen: Gain en Peak Reduction. Ook deze is door al heel wat fabrikanten nagemaakt. Zo zijn er de Native Instruments VC 2A en de IK Multimedia White 2A.

Fabfilter Pro-Q 3

Wat is dit lijstje zonder een goede equalizer? Elk muziekproductie-programma heeft wel een stock-EQ, maar deze zijn vaak beperkt in hun mogelijkheden en maar weinig EQ’s geven de frequentie-informatie weer. Gelukkig heeft de Fabfilter Pro-Q 3 daar geen last van. Deze plug-in is dan ook verkozen om zijn vele mogelijkheden. Denk hierbij aan Mid-Side EQ’ing, Dynamic EQ, Dolby Atmos Surround Support (veelal gebruikt voor film) en nog veel meer. Mijn go-to equalizer!

Antares Auto-Tune Pro

Antares Auto-Tune Pro is ongetwijfeld de meest geliefde- en gehate plug-in van de afgelopen decennia. Cher was in 1998 een van de eerste artiesten die de tool gebruikte in een commerciële productie. Sinds die tijd is auto-tune niet meer weg te denken uit de muziekindustrie. En al wordt er vaak kritiek geleverd op het gebruik ervan en wordt er vaak het verwijt gemaakt dat iemand die auto-tune gebruikt niet kan zingen: niets is minder waar. Naar mijn idee is auto-tune een ideale tool om je productie (zowel op 100% als subtiel) nét dat nodige poppy randje te geven.

Melodyne

Melodyne is vergelijkbaar met auto-tune, maar dan net anders. Waar auto-tune, zoals het woord ‘auto’ al zegt, automatisch je vocalen tunet, moet je dit met Melodyne handmatig doen. Hierdoor behoud je de natuurlijke sound van je vocalen, omdat je met elke apart gezongen noot kunt spelen en je toon dus niet door een algoritme wordt bepaald. Tevens wordt Melodyne gebruikt om bijvoorbeeld een valse gitaarsolo juist te kunnen tunen. Ook is het mogelijk om met Melodyne te quantizen (het op de maat trekken van niet helemaal strak ingespeelde stukken).

Soundtoys 5

Anders dan de rest van de lijst, is dit een bundel in plaats van een losse plug-in. De Soundtoys 5 bundle is ontzettend geliefd onder zijn gebruikers en de kenners weten dan ook dat dit een van de fijnste effect plug-ins op de markt is! Hun Decapitator saturatie-plug-in is mijn favoriete saturatie-plug-in aller tijden. De soundverrijking is groot en klinkt fantastisch. Met hun Echoboy creëer je simpele tot zeer ingewikkelde delays. Ook Filterfreak 1 & 2 helpen je met het maken van toffe, ritmische filters. Overigens is dit niet alles wat Soundtoys te bieden heeft: de bundel bevat nog veel meer coole plug-ins die je productie naar een hoger level tillen. De bovenstaande plug-ins zijn ook los te koop, maar zijn vele malen prijziger dan wanneer je de hele bundel aanschaft.

Mocht je nét beginnen met mixen en produceren, dan is dit lijstje een aardige manier om je op weg te helpen. Natuurlijk zou ik nog even door kunnen gaan. De lijst van fantastische plug-ins is eindeloos. Wat betreft instrument-plug-ins raad ik Native Instruments Komplete aan. Deze bundel geeft je een geweldige lijst aan instrumenten die soms moeilijk te onderscheiden zijn van ‘echte’ instrumenten. Een set effect-plugins wordt er trouwens ook bijgeleverd.

Welke toffe plug-ins ontbreken er volgens jou in deze lijst?

Zie ook

» Effect-plugins
» Instrument-plugins
» DAW-software
» Alle Studio & Recording-producten

» Wat is de beste instrument-plugin voor mij?
» 7 tips om als muzikant of producer je eigen geluid te vinden
» Waarom mixen in mono het geheim is tot een betere mix
» Subwoofer in je studio – Wanneer (niet) en hoe
» Automation in een DAW: wat het is en hoe je het gebruikt
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» 5 manieren om je mix harder te laten klinken
» Stereo mixen in 3D: diepte creëren met twee speakers
» Zang-opnames mixen in 5 stappen
» Mixen met een mix bus
» Wat is een equalizer en waarom gebruik je hem?
» Wat is een reverb-effect?
» Plaatsing van studiomonitoren: waar op te letten

Gastblogger Daan van Dreumel
Gastblogger Daan van Dreumel is beroepsmuzikant, sound engineer en muziekproducer. Dit jaar haalde hij cum laude zijn diploma sound engineering en muziekproductie. Daan heeft zijn eigen opnamestudio onder de naam van Dreumel Producties waar hij liedjes schrijft, produceert en mixt voor diverse artiesten. Zijn werk en studio zijn te vinden op vandreumelproducties.nl.
Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter