Hoofdtelefoons zijn ideaal om op te mixen. Je hebt geen last van buren die steeds aanbellen, de akoestiek van je studio doet er niet meer toe en je hoort alles tot in de kleinste details. Waarom werken professionele studio’s dan nog steeds met speakers? Zouden er dan toch nadelen zitten aan het mixen op een koptelefoon? In dit artikel lees je er alles over!

Mixen met koptelefoon - (On)verstandig?

Klinken hoofdtelefoons en speakers niet gewoon hetzelfde dan?

Hoofdtelefoons en speakers geven een compleet verschillende geluidsbeleving. De verschillen tussen koptelefoons en speakers worden bijna allemaal veroorzaakt door het feit dat de luidsprekertjes van een hoofdtelefoon direct op je oren zitten terwijl je bij speakers altijd wat afstand hebt. Het linker en rechter kanaal zijn bij een koptelefoon dus volstrekt van elkaar gescheiden terwijl je bij speakers met je rechter oor ook de linker speaker hoort, en vice versa. Deze ‘crossfeed’ zorgt voor een driedimensionaal geluidsbeeld. Op een hoofdtelefoon is het heel moeilijk om diepte te horen en het is dus ook moeilijk om diepte te creëren. Je zult met een koptelefoon ook niet snel gul zijn met reverb en delay want het lijkt snel teveel. Op een hoofdtelefoon klinkt daarnaast alles heel gedefinieerd, dus zal je niet snel geneigd zijn om flink te snoeien in het frequentiespectrum om instrumenten wat meer een eigen plek te geven.

Mixen met koptelefoon - (On)verstandig?

Ok, dus nu moet ik mijn koptelefoon ritueel verbranden?

Nee, want dat is slecht voor het milieu. Bovendien voegen hoofdtelefoons wel degelijk iets toe tijdens het mixen. Er is geen speakersysteem waarmee je zoveel detail hoort als met een goede koptelefoon. Als je over je hoofdtelefoon geen rare dingen hoort nadat je hebt zitten knippen en plakken, dan kun je er van uitgaan dat jouw edits ook voor de rest van de wereld onhoorbaar zijn. Ook bij het instellen van release-tijden en galmstaarten is het gedetailleerde geluid van een koptelefoon meer dan welkom. Zelfs in serieuze thuisstudio’s kunnen lage frequenties je tot wanhoop drijven als je op speakers mixt. Vaak kom je ergens wel een noot tegen die enorm dreunt. Met een snelle check op je hoofdtelefoon ben je er zo achter of deze resonantie ook echt in de opnames zit, en je er dus iets aan moet doen. Wordt de resonantie echter veroorzaakt door je ruimte, dan kun je hem negeren!

Als mixen met speakers geen optie is

Maar wat nou als mixen op studiomonitoren niet tot de mogelijkheden behoort? Als je je bewust bent van de valkuilen, ben je al een heel eind. Een typische koptelefoon-mix is bijvoorbeeld te smal, droog en ongedefinieerd. Ook staan zang en snaredrum vaak veel te hard. Door in je vrije tijd vaak met een hoofdtelefoon naar je favoriete muziek te luisteren krijg je een beter idee van wat de balans moet zijn en wen je aan het idee dat je wel een beetje mag overdrijven met panning en effecten. Er zijn ook een aantal dingen die je kunt aanpassen in je workflow om je mixes goed te laten vertalen naar speakers. Een goede manier om jezelf bij de les te houden is door je mix regelmatig te vergelijken met een professioneel gemixt nummer in hetzelfde genre. Dit wordt ook wel een referentie-track genoemd. Vergeet hierbij niet om het volume van de referentie gelijk te trekken met jouw mix. Het kan ook de moeite waard zijn om te investeren in een plugin die de ‘crossfeed’ en de akoestische eigenschappen van een goede monitorruimte nabootst.

Waar mix jij mee: koptelefoon of speakers? Werkt dit goed, of loop je tegen problemen aan? Laat hieronder een comment achter!

» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
» Koptelefoons en gehoorschade – De feiten
» Wat is een noise cancelling-koptelefoon?
» De impedantie van hoofdtelefoons uitgelegd
» Draadloze koptelefoons – Zijn we nu echt de draad kwijt?
» Wat is de beste koptelefoon voor mij?
» Plaatsing van studiomonitoren: waar op te letten
» Wat is de beste monitor controller voor mij?
» Wat is de beste studiomonitor voor mij?

» Studio-koptelefoons
» Alle koptelefoons & accessoires
» Studio-monitorspeakers
» Alle Studio & Recording gear

16 reacties
  1. Hans Verschuuren schreef:

    Ik heb een Devine centro 2120 op imac ( ook op macbook gehad) bij garageband niet meer aan de praat te krijgen. Nieuwe driver werkt ook niet. Nu gebruik ik oudere yamaha Audiointerface. Die werkt direct maar zit geen mute knop op. Hoe kan ik makkelijk switchen tussen headphone en speakers zonder oversturing ?

  2. Willem schreef:

    We moeten ook niet vergeten dat tegenwoordig veel muziek via koptelefoons wordt geconsumeerd.

    • Helemaal waar, Willem. Gelukkig klinken producties die op speakers zijn gemixt over het algemeen prima op koptelefoons. Maar misschien moeten we ook eens een blog schrijven over alle nieuwe surround formaten. Daar wordt mixen op een koptelefoon opeens weer veel interessanter.

  3. PeterZ schreef:

    Voor een eerste mix via de koptelefoon (beyerdynamic DT770 pro 250 ohm) gebruik ik op het mixkanaal een plugin om eerst middels mono een goed beeld te krijgen van de verhouding van alle instrumenten en vocals. Op één of andere manier werkt dat voor mij heel prettig. Hoef ik later in stereo-modus nog maar weinig aan te passen qua volumes.
    Meestal na een half uurtje intensief luisteren worden de oortjes moe en stop ik.
    Ga ik later met frisse oren weer oordelen.

    • Bedankt voor de tip Peter. Door eerst in mono te luisteren hoor je inderdaad veel beter welke instrumenten elkaar teveel overlappen. Dit is overigens ook een goede start als je op speakers mixt.

  4. Louis schreef:

    Ik mix al mijn hele leven op headphones. Daardoor weet ik precies hoe het over de speakers gaat klinken. In iedergeval met veel diepte.
    Draai niet te veel aan toonregelaars en pan subtiel.

  5. Kees schreef:

    Mijn Sennheiser HD 495 is na vele jaren, aan vervanging toe.
    Gebruik hem voor mixen/masteren, of voor gitaar/keyboard spelen via de Focusrite.
    Heb jij een suggestie voor een soort gelijke koptelefoon.

  6. Mees schreef:

    Bedankt voor de informatie en de leuke schrijfstijl! Ik ga nog even verder kijken of jullie hier meer recente artikelen over hebben gepubliceerd. Echter, ik zou graag willen weten welke prijsklasse ik momenteel zit zodat ik niet een nieuwe studio headphone koop die lagere kwaliteit is dan mijn huidige instap model: “Scarlett studio Hp60 MKII”
    Nogmaals bedankt voor alle service van Bax!
    Fijne middag

  7. Guitartjeppen schreef:

    Hoofdtelefoons zijn nooit een goed idee als het o; geluid gaat dat moet overgebracht worden. Zoek maar eens een goede gitaarklank via koptelefoon bij een ampsimulator of multi-effectpedaal. Je denkt “de” klank gevonden te hebben tot je deze over een versterker afspeelt.

    • Dank voor je bijdrage! Het zoeken naar klank in de opnamefase is inderdaad erg lastig met een koptelefoon. In de situatie die je schetst wordt de klank naderhand ook nog eens beinvloed door de gitaarversterker. Van de klank die je met je koptelefoon kiest blijft zo weinig over.

  8. Sander schreef:

    Gaat het hier over mixen of produceren? Want er staat mixen, maar volgens mij wordt produceren bedoelt.

Laat een reactie achter