Zijn zomers aandoende elektronische muziek wordt wel ‘tropical house’ genoemd, maar dj-producer Kygo is niet voor één gat te vangen. Zo blijkt wel uit zijn debuutalbum Cloud Nine, dat uiteenlopende stijlen bevat. De gemene deler: de positieve pianoklanken en zwoele sounds, geproduceerd door Kyrre Gørvell-Dahll zelf. Bax Music Magazine kreeg de drukbezette en immens populaire Noor te pakken.

Tekst: Patrick Lamberts

De veelgevraagde remixer en dj-producer Kygo (11-9-1991) verdient binnen een paar uur meer dan jij en ik samen in een heel jaar. De eerste zaden van zijn succes plant hij met een aantal remixen op zijn SoundCloud-pagina. Zijn muziek wordt opgepikt door uiteenlopende blogs en andere graadmeters voor elektronische muziek voor de toekomst. Daardoor ziet Kygo binnen mum van tijd op zijn Facebook-pagina het aantal likes van 1.000 naar 70.000 duizend schieten. Inmiddels staat de teller op 1,8 miljoen en heeft de pianist-producer officiële remixen voor Coldplay, Justin Bieber, Ed Sheeran en (de erven van) Marvin Gaye op zijn naam staan. Ook zijn eerste zelf geschreven compositie, het tropische en catchy Firestone met een hoofdrol voor de Australische zanger Conrad Sewell, wordt een hit (218 miljoen YouTube-views en 388 miljoen Spotify-streams). In december 2015 wordt hij zelfs bekroond tot act die het snelst 1 miljard(!) streams bij elkaar heeft geharkt. Sindsdien verandert de fluwelen touch van Kygo alles in goud en betreedt de Noor – ook voetbalgek en watersporter – de meest toonaangevende dancefestivals, zoals Ultra, Coachella en Lollapalooza.

Doldwaze rit

Met welke gedachte stond je vanochtend op?

“Mijn eerste gedachte was: waar moet ik nu naar toe?! Ik heb de laatste tijd zoveel optredens dat ik continu aan het reizen ben. Voor het Europese deel van mijn tour rijden we rond in een auto, dus ik ben altijd een beetje angstig dat we vertraging oplopen. Maar gelukkig hebben we vandaag een vrije dag en hoef ik me helemaal nergens druk over te maken.”

Op 20 december 2015 hoorde je dat je in recordtempo 1 miljard streams hebt verzameld. Hoe uitbundig heb je vervolgens kerst gevierd?

(lacht) “Vorig jaar was een ongelooflijk jaar. Er zijn veel dingen gebeurd die ik nooit voor mogelijk heb gehouden. Dus ik heb het jaar afgesloten met de nodige glaasjes bubbels. Kerst heb ik thuis in Bergen met mijn familie gevierd. De perfecte manier om een bijzonder jaar af te ronden.”

Je bent bekend geworden dankzij je remixen. Platenmaatschappij Sony Music Entertainment contracteerde je al voordat je een eigen nummer had. Wat dacht je toen zo’n groot label interesse in je toonde?

“Ik was door het dolle heen. Van Aerosmith tot Beyoncé: er zitten fantastische artiesten bij Sony. Ik kon de kans niet laten liggen om me bij een label aan te sluiten die zulke uiteenlopende acts representeert. Bovendien wilde ik al een tijdje originele muziek gaan maken en vond ik Sony er stiekem al de perfecte partner voor. Toen ze wisten wat voor muziek ik wilde gaan maken, kreeg ik complete vrijheid om mezelf uit te drukken.”

Werkte je toen al samen met je Amerikaanse manager Myles Shear?

“Myles is bij elke stap van mijn professionele carrière betrokken geweest. Hij schreef voor enkele muzieksites en stuitte daarbij op mijn SoundCloud-pagina. Hij vond mijn muziek te gek en voorspelde een mooie toekomst met grootse dingen in het verschiet. Daarom vroeg hij me of hij mijn manager mocht zijn. Sinds ik daar positief op heb geantwoord zijn we in een doldwaze rit terechtgekomen!”

Cloud Nine

Op je album Cloud Nine staan uiteenlopende stijlen. Wat kan iemand verwachten die jou alleen van je singles kent?

“Er staan herkenbare tracks op, zoals Firestone en Stole The Show, maar ook een paar verrassingen. Mensen zouden niet al het materiaal direct aan mij linken als ze niet wisten dat het van mij was. Onlangs heb ik bijvoorbeeld het nummer Fragile uitgebracht, een samenwerking met Labrinth, dat totaal anders is dan alles wat ik hiervoor heb gedaan. Ik heb het aantal BPM flink naar beneden geschroefd om een ballad-achtige gevoel te krijgen. Zodoende zijn er uiteenlopende genres en smaken op mijn album te vinden. Ik probeer inspiratie te putten uit allerlei soorten muziek, zoals pop, klassiek, maar ook hiphop. Er doen ook verscheidene vocalisten mee, onder wie Conrad Sewell, Parson James, Will Heard en Ella Henderson. Maar ook toffe artiesten uit diverse genres, zoals Kodaline en Tom Odell. Lekker gevarieerd dus. Eigenlijk moet je het hele album luisteren om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Geïnteresseerden verwijs ik graag door naar een korte preview die ik op mijn SoundCloud-pagina heb gezet.”

Wat is kenmerkend voor een Kygo-liedje?

“Een Kygo-liedje is een muziekstuk dat je voor elke gelegenheid kunt gebruiken. Of het nou is om met je vrienden aan het strand te relaxen, thuis op te zetten of om tijdens een concert met 15.000 andere mensen op te kunnen dansen, je zou er altijd en overal van moeten kunnen genieten. Ik ben een heel positief ingesteld persoon en dat probeer ik met mijn muziek te weerspiegelen.”

Bewust ander geluid

Een ander opvallend element in jouw muziek is de afwezigheid van de ‘massive bassdrop’, die bijna alle dj-producers gebruiken om momentum in hun liedjes te creëren. Ga je die bassdrop bewust uit de weg om je te kunnen onderscheiden van de rest?

“Je zal mij niet horen zeggen dat ik nooit met bassdrops ga werken, maar voorlopig laat ik ze uit mijn muziek. Ik denk dat ik een goede manier heb gevonden om mijn liedjes vorm te geven en voor mij begint een goed liedje altijd met het creëren van een melodie. Vervolgens bouw ik die melodie uit tot een song. Toen ik onder de naam Kygo begon te opereren wilde ik bewust een sound maken die anders was dan alle andere. Ik hoorde mensen zeggen dat de muziek op de hoofdpodia van dancefestivals steeds meer op elkaar begon te lijken. Daar ben ik dus bewust bij vandaan gebleven. Tegenwoordig zie je weer allerlei soorten danceacts op de hoofdpodia van festivals staan. Ik maak mezelf graag wijs dat ik daar medeverantwoordelijk voor ben.”

Je bent op zesjarige leeftijd begonnen met pianolessen en die heb je een decennium lang gevolgd. Hoe heeft de piano jou als dj-producer beïnvloed?

“Immens! De melodieën die als uitgangspunt voor mijn liedjes fungeren, ontstaan vrijwel altijd op de piano. Het instrument is dus van onschatbare waarde geweest voor alle composities waarbij ik betrokken ben geweest.” Hoe definieer jij een goede melodie? “Een goede melodie is een muzieklijn die mensen een goed gevoel geeft. Maar nu ik net heb gelezen dat Avicii stopt met touren, moet ik zeggen dat een goede melodie over het algemeen begint bij iets wat Avicii ooit heeft gemaakt. Hij is namelijk een grote inspiratiebron voor me. Op een gegeven moment heb ik zelfs geprobeerd om zijn geluid na te maken, maar dat bleek achteraf onmogelijk.”

Wat vind je ervan dat Avicii na deze tour stopt?

“Het is heel belangrijk om je gezondheid boven een carrière te plaatsen. Volgens mij is dat de reden dat hij deze beslissing heeft gemaakt. Het is natuurlijk erg jammer dat we na dit jaar geen shows van hem meer kunnen bijwonen. Gelukkig gaat hij wel door met muziek maken. Daar kijk ik nu al weer met veel plezier naar uit.”

Firestone

Kun je iets over de totstandkoming van die track – die je met zanger Conrad Sewell maakte – vertellen?

“De samenwerking is tot stand gekomen nadat Conrad me een idee voor een vocaallijn stuurde. Ik werd verliefd op zijn stem en raakte erg door zijn ideeën geïnspireerd. Nadat ik de demo hoorde, ben ik naar mijn computer gerend om een liedje om Conrads vocaal heen te bouwen. Dat pakte heel goed uit. Nadat we de song een paar keer heen en weer hadden gemaild, zochten we elkaar in een studio in Los Angeles. Daar hebben we het nummer afgerond. We zijn allebei erg trots op het eindproduct.”

Remixen

Wat is voor jou het grootste verschil tussen het maken van een remix en een originele track?

“Als je een remix maakt, dan heb je natuurlijk al de originele track als startpunt. Voor originele nummers moet je helemaal vanaf het begin beginnen. In die zin kost het meer werk om een origineel liedje te maken, omdat je basisideeën als akkoordenprogressies en een compositie met couplet, refrein, brug, et cetera moet bedenken. Ik doe dat echter ook voor mijn remixen: akkoordprogressies bedenken en melodieën en andere onderdelen toevoegen, die niet in de originele track voorkomen. Wat dat betreft is mijn aanpak voor het produceren van een remix of een geheel eigen nummer behoorlijk vergelijkbaar.”

Coldplay-zanger Chris Martin heeft jouw management benaderd voor het maken van een officiële remix van het nummer Midnight. Net als A-ha voor hun hit Take On Me heeft gedaan. Daarnaast heb je een hoop onofficiële remixen gemaakt. Word je daar weleens over benaderd door de desbetreffende artiesten of hun management?

“Over het algemeen krijg ik van iedereen geweldige reacties op mijn remixen. Mijn remix van Marvin Gaye’s Sexual Healing was bijvoorbeeld eerst een onofficiële remix, maar die is uiteindelijk goedgekeurd door zijn erfgenamen. Heel erg cool! Andere artiesten hebben ook hun steun betuigd, zoals Syn Cole, The Weeknd en Kyla La Grange, wie ik zo nu en dan mee op tour neem om onze versie van Cut Your Teeth uit te voeren.”

Welke tip kan jij de lezers van Bax Music Magazine meegeven die net zo’n succesvolle producer willen worden als jij?

“Heb vertrouwen in jezelf en maak alleen de muziek die jij wilt maken.”

Kygo’s Gearkeuze

  • DJ-setup: Pioneer CDJ-2000 en Pioneer DJM-900 Nexus-mixer
  • MIDI-keyboard: M-Audio Oxygen 49 MK4
  • Laptop: MacBook Pro
  • Software: Logic Studio
  • Plug-ins: LennarDigital Sylenth1, reFX Nexus (VST), Logic ES2, Logic Prod EX24
  • Monitoren: Yamaha HS7

Dit interview verscheen eerder in Bax Music Magazine (Voorjaar 2016).

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter