René de Bruijn, oftewel Digital Punk, onderdeel van de act Public Enemies en de grote man achter de wereldwijd succesvolle Unleashed-podcasts, is al 15 jaar een bekend gezicht in de hardstyle scene. Hij doet het nog steeds met dezelfde passie als de dag dat hij begon. Des te meer reden voor een interview om iets van die passie mee te kunnen krijgen! Kalmte en stilte is wat je ervaart als je aan komt rijden bij de studio van René. Je zou bijna vergeten dat we een interview gaan doen met iemand die alles behalve serene muziek maakt. Nu zijn we wel heel erg benieuwd! Let’s go!

Interview Digital Punk - Mr. Unleashed is nog lang niet klaar

Tekst: Brian Kievit

Dubbel gevoel

Een drukke zomer voor de boeg, en toch een lege zomer achter de rug, bij René roept dat bepaalde gevoelens op waarin iedere artiest zich wel kan vinden. “2020 is gewoon aardig k*t om het zo maar te zeggen, maar ook weer niet. Het is dubbel.” Dat dubbele gevoel zit hem in andere dingen waar nu ineens tijd voor is. “Ik heb veel tijd om met mijn gezin door te brengen en andere hobby’s te ontdekken. Zo heb ik geleerd dat ik heel goed kan tekenen en kon ik voor het eerst in jaren op zaterdag eens bij een verjaardag zijn.” Toch wil René het zo snel mogelijk weer oppakken. “Het moet wel echt weer gaan draaien, anders ben ik het straks verleerd!” lacht hij.

René als mentor

Naast het gas er flink op houden met produceren, is René ook meer bezig met het begeleiden van opkomende talenten in de scene. “Ik deed dat al wel, door talenten een plekje te geven in de Unleashed-shows. Maar nu bij Rough Recruits doe ik daar meer mee. Ik heb die handvatten vroeger ook gehad, en een aantal mensen verdienen het ook. Die zijn erg goed, maar zijn wel ‘humble’ naar mensen toe en hebben respect voor de scene.” Toch ziet René het niet als middel om door te breken. “De jongens die echt goed zijn komen er toch wel, ik bied ze alleen tools om er sneller te komen!” Een naam ontfutselen van wie hij veel verwacht blijkt niet makkelijk. “Ik vind eigenlijk alle talenten bij ons label echt goed, maar waar ik op dit moment het meest van verwacht is Hyjacked.”

Floreren is ‘dedication’

In een moeilijke tijd ben je vaak aangewezen op creatieve ideeën, en dat is wat de hardstyle scene heel erg goed oppakt. Toch verbaast René dat helemaal niet. “De mensen zijn echt heel dedicated en de harde kern is alleen maar gegroeid. De muziek is niet echt bedoeld voor thuis, en dan zie je dat we heel creatief zijn in het organiseren van boot party’s, feesten met statafels en dat soort dingen.” Vooral dat ‘we’-gevoel is iets wat erg sterk leeft binnen de hardstyle scene. “Ik zeg ook ‘we’, want we proberen het met z’n allen levend te houden en er dusdanig energie in te stoppen dat we er straks nog zijn.” Diezelfde ‘dedication’ en het fan zijn is iets wat René zelf ook heel sterk heeft. “Ik weet wat het gevoel is, dat is in 15 jaar niet veranderd. Ik denk dat dat wel samenvat hoe belangrijk deze muziek is voor iedereen.”

“Dat zou ook heel gek zijn als dat niet zo is, dan kan ik beter stoppen”

Blijven groeien na 15 jaar

Als we de eerste release naast de laatste release houden, is het verschil enorm. “Dat zou ook heel gek zijn als dat niet zo is, dan kan ik beter stoppen”, grapt René. Dat grote contrast geeft aan hoeveel hij in al die jaren heeft geleerd. “Ik kan me niet voorstellen dat ik toen niet wist wat ik nu allemaal wel weet”, zegt hij. “Ik blijf groeien. En natuurlijk zijn er periodes dat je minder hard groeit, maar ook nu leer ik nog bij.” Dat het leren snel ging, heeft ook te maken met hoe de scene is gegroeid. “Toen de scene zich begon te manifesteren, zijn we er met z’n allen vol gas voor gegaan en hebben we ons aan elkaar opgetrokken. Hierdoor is het extreem gegroeid.” In dit groeiproces heeft René vooral geleerd hoe belangrijk het is om vriendschappen te sluiten. “Je kan wel goed zijn, maar je moet ook een bepaalde gunfactor hebben en vriendelijk en beleefd zijn. Het hebben van goede contacten is gewoon erg belangrijk”.

De overgang naar Roughstate

Anderhalf jaar terug is René overgegaan naar het platenlabel Roughstate. In de scene is dit een groot label met artiesten als Frequencerz, B-front, Adaro en Ran-D. Zijn toen al befaamde Unleashed-podcasts nam hij gewoon mee, en het succes blijft aanhouden. “Ik verbaas me er elke keer weer over als ik de cijfers zie. En met Roughstate kunnen we het nog groter maken. Ik weet niet waar de grens ligt, maar die is in ieder geval nog niet in zicht.” Ondanks dat hij door de overstap zijn eigen label op moest geven, heeft hij geen spijt. “Ik heb veel geleerd van het hebben van een label. Maar het bleef achter bij de podcast, dus toen ik de mogelijkheid kreeg om over te stappen, was die keuze niet moeilijk”. Een nieuw label opent ook nieuwe deuren en zorgt voor leuke vooruitzichten. René zelf is in ieder geval nog lang niet klaar. “Mijn doel is om dit gewoon zo lang mogelijk vol te houden!”.

Public Enemies

Naast Digital Punk maakt René ook deel uit van de live-act ‘Public Enemies’, samen met collega Hard Driver. De totstandkoming van deze act was bijzonder toevallig. “Dat was heel grappig inderdaad”, zegt René. “Ik wilde heel graag een live-act erbij doen en had zelfs al een naam. Vervolgens heb ik tegen mijn management gezegd: dat wil ik graag met Freek doen. Heel toevallig had hij hetzelfde idee voorgelegd aan zijn management. Zo ontstond er een chemie en zijn we het gewoon gaan doen!” Een nieuwe act betekent je ook opnieuw onderscheiden, een andere sound creëren, maar daar hadden ze weinig moeite mee. “We zijn vrij snel begonnen met alles vanaf ‘scratch’ maken en hebben een dropbox aangemaakt die puur voor Public Enemies bedoeld is. Kicks, screeches, synths en zelfs de manier van afmixen is puur voor deze act.” Ook het verdelen van de tijd zorgt niet voor problemen. “Freek en ik zijn allebei heel gestructureerd, dat gaat prima!”

“Dat is 100% waar! Er is een periode geweest dat ik geen enkele euro had”

De studio

René zijn huidige studio is er één waar menig producer van droomt, maar dat is niet altijd zo geweest, zegt hij. “In mijn eerste studio stond gewoon een bed, dat was mijn slaapkamer. Toen ben ik naar redelijk basic gegaan en gaan sparen voor betere akoestiek enzo. Maar dit is wel de beste studio, dit is niet te vergelijken met die koekenpan-shit van vijftien jaar geleden”. Iedere producer heeft onmisbare factoren in een studio, voor René zijn dat goed geluid en een goede stoel. “Dat klinkt heel stom, maar ik zit zo veel uur in de studio en dan wil ik gewoon goed kunnen werken”. Toch blijven geluid en goede speakers op nummer één. “Je wilt dat het in de studio klinkt zoals het ergens anders ook zal klinken. Dat is erg belangrijk!” Wanneer dat financieel niet voor je is weggelegd, adviseert hij iets anders. “Steek je geld dan in een goede hoofdtelefoon!” Zelf mist hij die nog. “Die heb ik niet, nee”, lacht hij, “Ik heb zelf geen goede koptelefoon, het is er nooit van gekomen, gek genoeg.” Welke apparatuur je ook hebt, René heeft maar één tip als het op produceren aankomt: “Probeer niet te luisteren naar anderen! Je hebt ‘imitators’ en ‘creators’, probeer te maken wat jij vet vindt, anders ga je nooit iets unieks maken. Je moet niet achter mensen aanlopen, maar zorgen dat ze achter jou aanlopen.”

Waar of niet waar?!

Aan het einde van ieder Bax Music-interview leggen we de artiest een stelling voor aan de hand van een online verhaal of gossip. René kreeg het volgende voor zijn kiezen: ‘Om te komen tot waar ik nu ben, heb ik me kapot moeten werken en het financieel niet altijd even makkelijk gehad.’ “Dat is 100% waar! Er is een periode geweest dat ik geen enkele euro had en we leefden op het salaris van mijn vrouw. Mijn moeder zette zelfs stiekem boodschappen bij ons binnen. Maar,” zegt René, “je kapot werken is 99% van je succes. Doorgaan tot je een ons weegt is iets wat ik heel goed kan, en wat ik iedereen met diezelfde ‘fire’ in zich wil aanraden te doen.” ⚫

Dit interview verscheen eerder in Bax Music Magazine (najaar 2020).

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter