Het Eurovisie Songfestival is voor veel mensen een jaarlijks terugkomend spektakel. Door heel Europa, en zelfs daar buiten, kijken miljoenen mensen vol spanning naar wie het festival gaat winnen. De show is opgesplitst in drie avonden: twee halve finales en de finale. Drie avonden vol sensatie, want ieder land wil het beste van zichzelf laten zien. Naast de muziek staat het Songfestival bekend om de gigantische lichtshow, de sensationele projecties, de letterlijk vlammende optredens en natuurlijk kraakhelder geluid. Dit jaar zijn er 172 vrachtwagens vol apparatuur richting Stockholm gereisd en is er 143 kilometer aan kabels uitgerold. Tijdens de uitzending werken er 220 mensen achter de schermen. In deze blog nemen we een kijkje in de wereld van de licht-, geluids- en videotechnici op het Eurovisie Songfestival.

De lichtshow op het Eurovisie Songfestival

Drie weken voordat de armaturen daadwerkelijk hun werk moeten doen, hangen ze al op. Op vier april 2016 is de opbouw begonnen, terwijl de eerste halve finale ‘pas’ op tien mei 2016 zal plaatsvinden. Sinds het moment dat de opbouw begon, is de Ericsson Globe (voorheen Stockholm Globe Arena) 35 millimeter gezakt. De lampen zijn getest in ijskoude regen, sneeuw en ijs, en zelfs onder die omstandigheden schijnen ze precies op het juiste moment hun licht. “We hebben ze elke reden gegeven om te stoppen, maar ze bleven maar doorgaan.” aldus TourPro lichtontwerper John P. Marovich. In totaal worden er tijdens de shows 1828 armaturen ingezet, die bij elkaar 854.000 Watt verbruiken. Om al deze lampen in de hand te houden, zijn er 25.300 kanalen, veertien spot operators en vijf hoofdtafels. Denk je eens in dat een lichttafel het tijdens de show begeeft, en het daarna donker wordt in de zaal. Daarom staan er ook nog vijf back-up tafels klaar. Er werken tijdens de uitzending 45 mensen aan het licht.

Daarnaast zie je andere special effects tijdens de shows, waaronder de vlammen. Deze worden geregeld door 30 vlammenwerpers. Er zijn tijdens elke show 20 CO2 shooters met daarin confetti. De vlammenwerpers en CO2 shooters hebben 30 verschillende vuurposities. Het Eurovisie Songfestival heeft op het podium ook zes zware rookoutlets om het podium, afhankelijk van de act, met lichte of zware rook te vullen.

De videoprojecties

Het festival maakt tijdens het performances veel gebruik van videoprojecties om de boodschappen uit de liedjes duidelijker te maken. Ook dit gaat echter niet vanzelf. Er wordt gebruikgemaakt van maar liefst 900 vierkante meter aan high-resolution LED’s, waardoor er een totale resolutie ontstaat van 71.000.002 pixels. Om alle videobeelden aan te kunnen, hebben de technici een beroep gedaan op negentien mediaservers. Het Eurovisie Songfestival maakt gebruik van 12 HDQ 40 videoprojectors, ‘s werelds grootste projector. De HDQ 40 videoprojector heeft een resolutie van 2048 bij 1080 (2K) pixels en weegt 270 kilogram. De projectors worden gebruikt met 10 Moving Mirror Systems (MMS). Met deze spiegels kunnen de technici exact bepalen waar de projectie zal komen. Er staan drie operators en een team van 37 mensen klaar om de video’s te regelen tijdens de uitzending.

Projecties op het Eurovisie Songfestival 2014. Bron: Barco.com Projecties op het Eurovisie Songfestival 2014. Bron: Barco.com

Projecties op het Eurovisie Songfestival 2014. Bron: Barco.com

Het geluid

Bij een songfestival is het geluid natuurlijk enorm belangrijk. Met een team van 32 mensen staan ze tijdens de uitzending klaar om alles in goede banen te leiden. Er hangen 134 speakers, die samen een vermogen hebben van 345.000 Watt. Deze zijn verdeeld over zeven geluidstafels. Er worden in totaal 64 microfoons gebruikt door de zangers, zangeressen, maar ook door de presentatoren. Er zijn 18 IEM in-ear monitor systemen. Deze worden ontvangen door 152 IEM in-ear monitor ontvangers. Elke artiest heeft zijn eigen monitorinstellingen, met gemiddeld zo’n zeven kanalen. Op dat moment wordt het geluid nog niet eens naar onze televisie gezonden, dus er wordt enorm veel werk besteed aan het mixen van het geluid.

De uitzending

Er kijken ruim honderddertig miljoen mensen live naar het Songfestival. Er mag dus absoluut niets mis gaan. Zoals je al hebt kunnen lezen, is hier al een groot aantal voorzorgsmaatregelen voor genomen. Er zijn twee regisseurs voor de shows die 50 mensen aansturen tijdens de uitzending. Er zijn 40 camera’s beschikbaar, waarvan er 22 in de Globe arena staan. Om alles van stroom te voorzien, zijn er 10 generators en 15 kilometer aan High Voltage power lock kabels. De productie maakt gebruik van CuePilot, waarmee ze tot op een fractie van een seconde de uitzending kunnen plannen en zich daarom kunnen concentreren op de details die de show spectaculair maken. In het filmpje hieronder zie je hoe CuePilot werkt.

Het podium en de zaal

De artiesten komen te staan op een groot podium, waar ze beschikken over een ruimte van 220 vierkante meter (high-gloss) om hun liedjes te laten zien. Het podium weegt in totaal ruim 65 ton en is op zo’n manier ontworpen dat het geschikt is voor zowel solo-optredens als grotere groepen. Alleen de muur van het podium bestaat al uit 5,397 steigeronderdelen. Daarnaast hangt er aan het plafond van de Ericsson Globe ruim 109 ton aan rigging-onderdelen, waaronder 78 Cyberhoists en 350 rigging points. In totaal bevindt zich in de zaal 1397 meter truss. Je vraagt je nu misschien af waarom dit allemaal nodig is? Dit komt omdat je naast het licht óp het podium, ook licht vóór het podium en in de zaal wilt hebben.

De mensen achter de schermen aan het werk. Eurovisie Songfestival 2015. Bron: Lunatx.de

De mensen achter de schermen aan het werk. Eurovisie Songfestival 2015. Bron: Lunatx.de

Zie ook

» Hoe krijgt mijn band een optreden op een groot festival?
» Interview Eric van Eerdenburg: ‘Geen frisse koppen op zondag’
» Q-dance: Droomwerelden creëren
» Interview Matt Chromatic: Down-under stage designer
» Interview: Het succes van Tomorrowland
» Interview Ron Euser – Concert als basisbehoefte

» Speakers
» Alle Pro Audio-prodcuten
» Verlichting & Special effects
» Beamers
» Draadloze microfoons
» In-ear-monitoring-systemen
» Truss, statieven en podiumdelen

8 reacties
  1. Rob schreef:

    Aan Irene, verschillende typen Camera’s, en het qua kwaliteit is het lastig, 4k klinkt heel leuk en fancy. Maar alles moet dan 4k zijn dan heh, dus ook je tv+aansluitingen+kabels+aanbiederspakket etc etc. Is niet als een camera daar 4k filmt dat jij dat dan ook zo ziet, daar komt wel meer bij kijken 😉

  2. Robert schreef:

    Bljf vooral doorgaan met het plaatsen van deze berichten 🙂

  3. Nick schreef:

    Is al het licht, geluid en speciale effecten wat bij het Songfestival hangt van Bax-Shop?

  4. Patrick schreef:

    Leuk geschreven artikel!

  5. Julia Koning schreef:

    Leuk artikel om te lezen! Steeds meer dingen worden automatisch en gaan automatisch. Ik vind het zo bijzonder dan dit nog wel vaak met de hand wordt gedaan!

  6. Irene schreef:

    Met welk type camera wordt de show opgenomen ? Wordt het gefilmd in 4K?

  7. ferry schreef:

    leuke blog
    met plezier gelezen !

  8. paul schreef:

    bedankt voor deze leuke post! tofste was idd de multimedia spijtig genoeg niet de muziek 🙂

Laat een reactie achter