Studio & recording

  • Masteren, daar begin je niet aan als gewone sterveling. Of toch wel? Het is een veelgehoorde opvatting, maar aan de mogelijkheden die DAW’s en plug-ins tegenwoordig bieden zal het niet liggen. De volgende 5 tips helpen je een heel eind op weg als je zelf muziek wilt masteren.

  • Om goede opnames en mixen te kunnen maken is een goede afluistering noodzakelijk. Met een combinatie van goede, neutrale studiomonitoren en een studio-koptelefoon kun je een goed beeld krijgen van hoe je productie het zal doen in de buitenwereld. De plaatsing van je studiomonitoren én de indeling van je studio is daarbij erg belangrijk. Hieronder vind je een aantal tips om door de juiste plaatsing het maximale uit je monitoren te halen.

  • Als je net begint met produceren heb je er vast al eens van gehoord: plugins voor je DAW. Maar wat zijn het, wat kun je ermee en in welke context moet je ze bezien? In deze blogpost vertel ik je beknopt wat over de vormen, de techniek en de toepassing ervan.

  • Regelmatig krijgen wij vragen over de aansluiting van studiomonitors. Met welke kabels sluit ik studiomonitors aan op een laptop of PC? Welke kabels heb ik nodig om mijn DJ controller op studiomonitors aan te sluiten? Waarom zou ik een audio interface aanschaffen voor mijn studiomonitors en hoe sluit ik ze dan aan op deze interface? Wij geven wat voorbeelden en gaan uit van het gebruik van actieve studiomonitors, dus monitors met een ingebouwde versterker.

  • Als je muziek opneemt met een DAW of met een digitale recorder dan ben je vast de termen sample rate en bit-diepte wel eens tegengekomen. Dit zijn de belangrijkste twee factoren die bepalen hoe gedetailleerd het geluid wordt vastgelegd. De sample rate bepaalt het frequentiebereik van je opname en de bit-diepte het dynamisch bereik. Lees verder om erachter te komen welke instellingen jij het beste kunt gebruiken voor je producties.

  • Ben je een serieuze gebruiker van opname-apparatuur in jouw eigen thuisstudio? In dit blog doe ik een aantal suggesties voor het uitbreiden van je huidige audio-interface. Je hoeft namelijk niet altijd je interface te verkopen omdat je meer ingangen nodig hebt!

  • Van alle instrumenten is het opnemen van een drumstel misschien nog wel het moeilijkst. Eigenlijk is een drumstel niet één instrument. Het is een verzameling luide percussie-instrumenten die het hele hoorbare frequentiespectrum bestrijkt. Het is dan ook gebruikelijk om een drumstel met meerdere microfoons op te nemen. In dit artikel lees je welke microfoons je het best kunt gebruiken en waar je ze moet plaatsen.

  • Het aanbod aan effecten voor in de studio is vrijwel oneindig maar er zijn er een paar die echt onmisbaar zijn. Compressors bijvoorbeeld. Wat is een compressor? Wat doet hij precies en hoe gebruik je hem? Lees verder om erachter te komen.

  • Onlangs introduceerde het machtige KRK zijn S4 studiomonitor. Deze serie wordt tegenover de VXT-serie gezet. Wat heeft de nieuwste telg te bieden ten opzichte van deze serie? In dit blog lees je er meer over.

  • Je hebt vast ooit wel eens een sprintje moeten trekken naar de volumeknop van je geluidsinstallatie omdat het ene nummer veel harder is dan de andere. Dit niveauverschil is vooral goed hoorbaar als je nummers van de laatste tien jaar vergelijkt met nummers van vijfentwintig jaar geleden of ouder. Dit komt doordat er al jaren een wapenwedloop gaande is waarin muziekproducenten elkaar proberen te overtreffen in luidheid. Deze wapenwedloop is inmiddels beter bekend als de Loudness War. De strijd heeft onlangs een interessante wending genomen. Meer daarover lees je hieronder.

  • Moet componist John Williams nog geïntroduceerd worden? Zijn filmmuziek is ongekend populair, een vaste waarde in concertzalen, en is inmiddels onderdeel van de Amerikaanse cultuur. Het meest bekend is hij van zijn “high flying” avonturenfilms, zoals Superman, E.T., Jurassic Park, Indiana Jones en Star Wars. Op dit genre ligt de focus van dit blog, niet in de laatste plaats omdat de meeste Williams-aspiranten juist dit genre proberen na te doen. Ik doe uit de doeken hoe deze stijl bij benadering werkt.

  • Heb jij thuis een niet gebruikte logeerkamer of zolder waar je graag jouw hoogstpersoonlijke home studio van wil maken? In mijn vorige blog vertelde ik je al welke gear je home studio nodig heeft en vandaag zet ik voor je op een rijtje welke aanpassingen de ruimte zélf nodig heeft. Het is een onderwerp dat niet onbesproken kan blijven als je zelf muziek wilt produceren: het isoleren, of in meer modieuze termen: het akoestisch behandelen van je home studio.

  • Hans Zimmer is een van de populairste filmmuziek-componisten van dit moment. The Lion King, Gladiator, Pirates of the Caribbean – de lijst met films die dankzij hem onvergetelijke soundtracks hebben is eindeloos. Ondanks zijn grote klankwerelden is de compositiekern altijd heel minimalistisch. In dit blog laat ik je zien hoe je zijn stijl herkent en als producer of componist naar je eigen werk vertaalt.

  • Droom jij ook van je eigen home studio waar je zelf professioneel klinkende producties maakt? Goed nieuws: iedereen kan thuis zelf muziek produceren van volwaardige albums, EP’s of singles produceren – als je maar de juiste gear hebt. Vroeger was je misschien een fortuin kwijt aan het huren van studioruimte en -apparatuur, maar die tijden zijn voorbij. Om een geluidsstudio in te richten heb je eigenlijk maar vijf dingen nodig en die zet ik hier voor je op een rijtje. Ruim dus leeg die rommelzolder en zeg hallo home studio!

  • Muziek produceren met computers wordt steeds makkelijker en voordeliger. De tijd dat producers tienduizenden euro’s (guldens, eigenlijk) kwijt waren om redelijke studio gear te kopen ligt al een poosje achter ons. Dat gezegd hebbende, natuurlijk kost het produceren van muziek wel iets. Immers, alleen zonlicht is gratis. In dit artikel stippen we vijf producten en sets aan waarmee je kunt produceren.

  • Het Eurovisie Songfestival is voor veel mensen een jaarlijks terugkomend spektakel. Door heel Europa, en zelfs daar buiten, kijken miljoenen mensen vol spanning naar wie het festival gaat winnen. De show is opgesplitst in drie avonden: twee halve finales en de finale. Drie avonden vol sensatie, want ieder land wil het beste van zichzelf laten zien. Naast de muziek staat het Songfestival bekend om de gigantische lichtshow, de sensationele projecties, de letterlijk vlammende optredens en natuurlijk kraakhelder geluid. Dit jaar zijn er 172 vrachtwagens vol apparatuur richting Stockholm gereisd en is er 143 kilometer aan kabels uitgerold. Tijdens de uitzending werken er 220 mensen achter de schermen. In deze blog nemen we een kijkje in de wereld van de licht-, geluids- en videotechnici op het Eurovisie Songfestival.

  • In het pro-audiosegment zijn een groot aantal spelers actief. Twee daarvan zijn Antelope Audio en Universal Audio. Beide organisaties maken high-end audiocomponenten waarbij gebruik wordt gemaakt van discrete signaalpaden en zorgvuldig gekozen weerstanden, condensatoren en transformatoren. Dit gebeurt allemaal met de hand en niet zoals bij de meeste ‘consumer’-producten aan de lopende band. In dit blog lees je de achtergronden van beide organisaties en het beleid dat men voert aangaande de producten die men verkoopt. Een kijkje in de keuken zogezegd, maar ook om je een indruk te geven waar je de beste ‘bang for the buck’ krijgt. Met name wanneer we kijken naar de meest recente aanwinsten voor beide partijen. Voor Universal Audio is dit de Apollo 16 en de Apollo Twin. Voor Antelope Audio is dit de Orion Studio en de nieuwe Zen Tour. Dus, mocht je geïnteresseerd zijn in één van deze interfaces of je twijfelt over […]

  • Ben je op zoek naar een audio interface, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? In dit blog vertellen wij wat meer over de audio interface, welke audio interfaces andere klanten aanraden, en welke er in 2015 bij ons het beste zijn verkocht. Hopelijk geeft dit je een beter beeld van de keuzes die je hebt tijdens het kiezen van een audio interface!

  • Heb je altijd al jouw eigen muzikale ideeën willen vastleggen op een overzichtelijke manier en in hoge kwaliteit? Dan heb je wellicht ook wel eens onderzocht welke mogelijkheden er zijn op dit gebied. De term DAW is je dan vermoedelijk niet vreemd. Misschien vond je de drempel tot nu toe te hoog om te experimenteren op deze manier. Door middel van dit blog tracht ik uitleg te geven op zo eenvoudig mogelijke wijze wat je precies nodig hebt om hoge kwaliteit opnamen te maken en hoe je dit kunt bewerkstelligen met behulp van een DAW. DAW: wat betekent het? DAW staat voor Digital Audio Workstation. Dit is eenvoudig een andere benaming voor opname-software. Voor de uniformiteit houd ik vanaf nu de term DAW aan. Wat is het? Met behulp van een DAW kun je elke bron vastleggen die je wenst op te nemen. Of het nu gaat om het opnemen van vocalen, (bas)gitaar, keyboards, piano […]

  • Al die producers in de media, al die artiesten en al die bands, wie dat ziet en hoort wil maar één ding: ook muziek produceren. Tegenwoordig is dat makkelijker dan ooit, dankzij de technologische vooruitgang in bijvoorbeeld software. Maar dat maakt het compositieproces niet direct heel veel makkelijker. Het is vooral het productieproces dat makkelijker is. Dit blog behandelt een aantal basale tips voor iedereen die zelf iets wil componeren.

  • Eerst het slechte nieuws. Een MIDI keyboard maakt van zichzelf geen geluid. Dat is tegelijk goed nieuws, want het betekent dat het product niet defect is. De vraag is: hoe werkt een MIDI keyboard? En wat is de simpelste manier om er geluid uit te krijgen?

  • De akoestiek waarin je opneemt en waarin je je mixes maakt,  je studio akoestiek, is van groot belang voor de kwaliteit van je opnames. Je zou denken dat je naar je studio monitors luistert, maar het geluid dat je hoort wordt voor ongeveer 50% bepaald door de omgeving waar je in zit. Ook komt er een stukje geluidsisolatie bij kijken want je wil natuurlijk geen last hebben van buren (en zij niet van jou). In dit blog geven we een aantal richtlijnen te geven om de akoestiek in je studio of oefenruimte te optimaliseren.

  • Met welke software gaat het produceren van muziek het makkelijkst? De helpdesk van Bax-shop probeert hier regelmatig een antwoord op te geven, want vragen hierover zijn er genoeg.

  • De helpdesk van Bax-shop.nl krijgt veel vragen. Over van alles. Je kunt het zo gek niet bedenken, of de vraag is al eens gesteld. En het antwoord gegeven, ook dat. Een van de meest gestelde vragen aan onze helpdesk, hetgeen niet gek is omdat het een vaak voorkomende term is in de digitale muziekwereld, is wat latency nu precies betekent. Het leek Bax-blog.nl dan ook een goed idee deze term eens nader onder de loep te nemen!

  • Windows 7 en audio, het is niet altijd een even gelukkige combinatie. Vonden ze bij Native Instruments ook. En daar zijn ze naar oplossingen gaan zoeken. Die hebben ze nu in een uitgebreid stappenplan verzameld. In het Engels, dat wel. Dus leek het Bax-blog.nl wel wat dat te vertalen naar het Nederlands! Wie problemen heeft met zijn of haar audio in Windows 7, moet deze blogpost maar eens goed doorlezen. Let op: het is belangrijk dat je geen stap overslaat; elke stap is van belang!