Studio & recording

  • Re-amping is een opnamemethode die steeds meer wordt toegepast in de (thuis)studio. Het biedt een aantal voordelen ten opzichte van traditionele opnames van bijvoorbeeld elektrische gitaar met een gitaarversterker, maar ook van drums en andere instrumenten. In dit blog richt ik me tot de gitaristen, aangezien re-amping binnen deze groep het meeste wordt gebruikt. Wat is het, hoe werkt het en wat zijn de voordelen? In dit blog vertel ik je er alles over!

  • In de laatste jaren komen er steeds meer analoge synthesizers op de markt. Ook verschijnen er synthesizers die nagemaakt zijn – al dan niet digitaal – van oude modellen. Kunnen we spreken van een revival, of zijn analoge synths nooit weggeweest? Marc van den Hurk, een van onze grootste synthesizer-freaks, neemt je mee op een reis door de tijd.

  • Heb je bij het opnemen of inspelen van muziek wel eens last van vertraging of hoor je tijdens het opnemen een soort echo? Waarschijnlijk heb je te maken met latency. Een audio interface (geluidskaart) en DAW-software hebben samen tijd nodig voor zowel het opnemen als het afspelen van geluid. Als het geluid ook nog eens ter plekke voorzien wordt van effecten, kan dit merkbare vertraging veroorzaken. Deze vertraging noemen we latency. In dit blog leg ik uit hoe je latency kunt voorkomen of hoe je er omheen kunt werken.

  • Bij het gebruik van effecten in je DAW is het belangrijk dat je stilstaat bij de routing. Moet je alle effecten gewoon als inserts achter elkaar zetten? Maakt de volgorde uit? En wat zijn de voordelen van een aux send? In dit artikel geef ik hier antwoord op én verklap ik hoe je je muziek net zo dik kunt laten klinken als YouTube-hits. Simpelweg door een effect op een ongewone plaats in de effectketen te zetten. Veel van wat ik hier bespreek, geldt trouwens ook voor mengpanelen.

  • Het woord produceren wordt gebruikt voor diverse, zeer uiteenlopende processen die bij het maken van muziek komen kijken. Dat maakt termen als producer of producent soms wel erg vaag. Want wat is een producer nu eigenlijk en wat doet hij of zij dan precies? Deze blogpost geeft je een klein inkijkje in wat er allemaal bij het takenpakket van een producer kan horen.

  • Je hebt met je band een paar nummers geschreven en die wil je met de rest van de wereld delen. Tijd om een demo op te nemen! Met de opnamemogelijkheden die computers tegenwoordig bieden, hoef je daarvoor niet meer per se naar een geluidsstudio. Lees hier wat jij nodig hebt om zelf een volwaardig klinkende demo op te nemen!

  • Stel, je bent aan een andere audio-interface toe of je wilt je huidige geluidskaart upgraden, dan kan het lonen eens te kijken naar de mogelijkheden van een externe DSP-chip. DSP staat voor Digital Signal Processing en de DSP-chip (co-processor of accelerator) zorgt ervoor dat je computer ontlast wordt tijdens het werken met plug-ins. Misschien weet je zelfs al dat je dit wilt, maar heb je ook al eens gehoord van FPGA. Deze blogpost kan je helpen om richting te geven aan de keuze voor je nieuwe geluidskaart.

  • Masteren, daar begin je niet aan als gewone sterveling. Of toch wel? Het is een veelgehoorde opvatting, maar aan de mogelijkheden die DAW’s en plug-ins tegenwoordig bieden zal het niet liggen. De volgende 5 tips helpen je een heel eind op weg als je zelf muziek wilt masteren.