Games zijn al lang niet meer weg te denken uit ons leven. En wie ooit een game gespeeld heeft, weet dat muziek daarin een belangrijk aandeel heeft. Hoe ziet het productieproces van een game score – ofwel de muziek van een game – er eigenlijk uit? En hoe verschilt dit met de productie van bijvoorbeeld een album of een film score? Gastblogger en componist Jonathan van den Wijngaarden geeft een kijkje in deze relatief nieuwe tak van de muziekindustrie.

Muziek-productie voor games

Waarom game-muziek – Game(play) is koning

Het is goed om eerst duidelijk te hebben waarom games gebruik maken van muziek. Normaal gesproken heeft muziek entertainmentwaarde (zoals op een album of in een concertzaal) of is het ‘functioneel’, bijvoorbeeld om emotie te vertalen (zoals in een film). Maar er bestaat een derde rol voor muziek. Deze is uniek voor gamemuziek en is ook direct een stuk actiever: het ondersteunen van gameplay. Gameplay of game-feel is het element dat ervoor zorgt dat de speler jouw game niet meer kan wegleggen en wil blijven spelen. Het ondersteunen hiervan maakt muziek schrijven voor games zo ontzettend boeiend.

Muziek-productie voor games

Ondersteunen en beïnvloeden

Muziek in een game moet de gameplay dus zo goed mogelijk ondersteunen (dit is trouwens ook de taak van alle andere aspecten in een game, zoals geluidseffecten en visuals). Muziek kan hierin soms zelfs een sturende rol hebben. Je kunt een geweldige up-beat track schrijven, maar als de game op dat moment juist elementen geeft die een speler moeten aanzetten tot nadenken, dan kan dit dat proces juist verstoren. Daarnaast hebben games ook direct invloed op de spelers zelf. Zo kan het zijn dat karakters in een spel andere emoties ervaren dan de speler zelf. Het is dus belangrijk om altijd te bedenken op welke manier de speler gestuurd moet worden en hoe een bepaalde emotie kan worden opgewekt.

Super Mario 3D World – De piepjes hangen samen met het level

Adaptieve muziek

Er is één ding dat onlosmakelijk verbonden lijkt te zijn met muziek en dat is tijd. Normale arrangementen zijn meestal gebaseerd op een vaste timing. En ook een muzikant die improviseert bepaalt zelf wat hij op welk moment ‘vertelt’. In een game werkt dit anders: de speler heeft controle en bepaalt het verloop. Natuurlijk moet de muziek hierin volgen (met de vorige alinea in het achterhoofd!) en soms zorgt dit voor complexe situaties. De meeste game scores zijn namelijk ‘adaptief’: ze zijn zodanig geschreven dat ze op ieder moment kunnen meegaan met de keuzes van de speler. Is een speler aan het ontdekken? Dan onderstreept de muziek dit. Maar wanneer een speler ervoor kiest om spanning op te zoeken, dan zal de muziek hierin volgen – liefst op een manier die muzikaal gezien kloppend is. Het arrangement staat dus eigenlijk nooit volledig vast.

Arizona Sunshine – Een stukje verkenning, een gevecht en weer terug

Genre-overstijgend

Net als in film zal een game-componist flexibel moeten zijn als het gaat om muziekstijlen en arrangementen. De game dicteert wat er nodig is en dit zorgt ervoor dat de ‘box’ vaak al vastligt. Heel anders dus dan bij een muzikant die werkt aan een album, die gedreven wordt door inspiratie en een eigen stijl. Toch blijft er heel veel speelruimte over voor de game-componist. Juist omdat veel ontwikkelaars willen afwijken van de geijkte paden, is er vaak de mogelijkheid om genres te combineren en te experimenteren. Zo heb ik zelf de afgelopen jaren analoge synthesizers gecombineerd met een spaghetti-western-sound, maar ook funk met punk, symfonisch met EDM enzovoort. Het is als componist ontzettend leuk om nieuwe stijlen uit te pluizen of te (her)ontdekken!

Heb jij zelf favoriete videogame-soundtracks? Op welke manier hebben ze indruk op je gemaakt tijdens het spelen van je game?

Zie ook

» DAW-software
» Muzieknotatie-software
» Instrumentplugins
» Effectplugins
» MIDI-keyboards
» Alle Studio & Recording-producten

» 7 tips om als muzikant of producer je eigen geluid te vinden
» Klassieke muziek met popmuziek combineren – Do’s en don’ts
» Reclamemuziek maken: een vak apart
» Catchy songs schrijven – Dat doe je met een ‘hook’
» Muziek arrangeren – Wat het is en waar je op moet letten
» Orkest-muziek maken voor een pop-song
» Hoe spannende en enge muziek werkt in horrorfilms en thrillers
» Hoe klink ik als… ABBA?
» Hoe schrijf je musical-muziek?
» Last van een writersblock? Vijf tips!
» Hoe schrijf je kerstmuziek?
» Hoe klink ik als… filmcomponist John Williams
» Hoe klink ik als…filmcomponist Hans Zimmer
» Muziek-compositie voor starters

Gastblogger Jonathan van den Wijngaarden

Jonathan van den Wijngaarden is componist en heeft een diversiteit aan game-producties van muziek voorzien. Zo werkte hij aan het immens populaire ‘Honor of Kings’, en de succesvolle VR titel Arizona Sunshine. Van dezelfde studio verschijnt later dit jaar After the Fall, waarvoor Jonathan een soundtrack produceerde die veelvuldig gebruikmaakt van analoge synthesizers, zoals de Prophet 5 en ARP 2600.

Naast zijn werk als game-componist werkt Jonathan aan een EP en schrijft hij elektronische muziek onder de naam Sekond Prime.

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter