Alle soorten artiesten – zangers, DJ’s, bandjes – hebben wel eens te maken gehad met slecht live-geluid of technische problemen op het podium. Vaak probeer je dit op te lossen met de geluidstechnicus ter plekke, ofwel: ‘de geluidsman’ (of -vrouw). Deze doen vaak hun uiterste best om de boel te redden, maar sommigen lijken toch echt de titel ‘slechtst mogelijke sound engineer’ binnen te willen slepen. Omdat ik niet denk dat jij als geluidstechnicus die medaille ooit wil ontvangen, ga ik – op niet al te serieuze manier – vertellen wat je in ieder geval NIET moet doen!

Ben je muzikant? Lees dan vooral het blog ‘Hoe omgaan met slecht monitor-geluid‘ om ook te leren wat we van jou mogen verwachten! 🙂

Wat NIET te doen als live-geluidstechnicus

Ja knikken maar…

Als je werkt met artiesten is het geen overbodige luxe te luisteren naar wat zij te zeggen hebben. Je moet zeker niet alleen je eigen mening doordrukken. Als er aan je gevraagd wordt iets te doen, doe het dan ook echt! Ja knikken en vervolgens niets doen, of doen alsof je aan knopjes draait en glimlachen, is echt not done (voel je gerust aangesproken als je dit soms stiekem doet). Vaak gebeurt dit onder het mom van: “maar zij hebben er toch geen verstand van”. Probeer een artiest of band te begrijpen en ze te helpen waar je kan. Van een goed optreden met goed geluid word jij als live sound engineer ook vrolijker!

Geen interesse tonen in de ruimte

Hier kunnen we heel erg kort over zijn. Wees niet zo eigenwijs om te denken dat als het bij jou als geluidstechnicus goed klinkt, het overal in de ruimte goed klinkt. De catchphrase “hadden ze maar beter geluid moeten ophangen” gaat ook echt niet op, schaam je als je dat denkt! Jij bent er om het beste uit de ruimte te halen met wat er aan apparatuur aanwezig is. Loop rond, test, luister, herhaal! Maak het je levenswerk om je oren te trainen om het beste uit iedere ruimte te halen.

Monitoren plaatsen? Ben je gek!

“Waar die dingen staan, maakt toch helemaal niet uit, daar heb je volume voor!” Gewoon aan wat knoppen draaien om vervolgens iedereen op het podium compleet weg te blazen is niet bepaald de bedoeling. En ja… die ‘geluidsboxen’ gaan hard genoeg, maar als geluidsman of geluidsvrouw zoek je juist de perfecte luisterpositie om het volume op het podium zo laag mogelijk te houden. Kleine moeite, groot resultaat! En de personen op het podium zullen je dankbaar zijn.

Monitor-mix, wat is dat?

Om de zanger even een mix van alles in zijn oren te geven is lekker makkelijk, want dat is toch wat ze willen: een mix. Dan kunnen ze het krijgen ook! Een luid podium is al lastig genoeg voor een zanger(es). Zorg er dan ook voor dat ze horen wat ze moeten horen om een goede performance neer te zetten, zeker wanneer ze wat minder ervaren zijn!

 

Tijd voor een biertje!

Als alles loopt en klinkt zoals jij het goed vindt klinken, is er toch geen reden meer om bij de mixer te blijven, tijd voor een biertje aan de bar. “En by the way… ik heb mijn hoofdtelefoon niet eens bij me, dus hoor toch niks in de galmbak.” Deze instelling is natuurlijk exact het tegenovergestelde van wat je eigenlijk moet doen. Zorg ten eerste dat je altijd al het nodige bij je hebt, zoals een koptelefoon, en tijdens de show blijf je natuurlijk gewoon staan om problemen die ontstaan gelijk op te lossen. Feedback van een microfoon? Doe wat je moet doen! Overstemmen de gitaren alles? Zorg dat het goed komt.

Fashionably late

Artiesten komen altijd te laat, dus waarom zou je als sound engineer wel op tijd komen? Nou, omdat ondanks dat je een mixer voor je neus hebt staan, je geen DJ bent. Alles moet af zijn vóórdat de show begint! Tijdens het ‘voorprogramma’ nog bezig zijn met testen of alles werkt: doe het niet! Ook artiesten die nog maar net beginnen, willen iets goeds neerzetten en beschikken over degelijk geluid. Daarnaast is artiesten storen tijdens een optreden door 100 x ‘TEST 1 2’ door een microfoon te roepen gewoon erg vervelend, ook al is het voor de artiest die erna komt. Een soundcheck, misschien zelfs een dag van tevoren, is geen overbodige activiteit voor een live-geluidstechnicus.

Overdrijving

Jullie begrijpen vast ook wel dat dit blog geschreven is met de nodige overdrijving, maar de boodschap is niet minder waar. Probeer goed te zijn in wat je doet, te luisteren naar anderen en te helpen waar nodig! Als sound engineer bij live-toepassingen ben je een spil in het geheel. Zonder dat jij je werk naar behoren doet, loopt de motor wel, maar gaat hij geheid een keer vastlopen. Werk samen om het publiek, de band, artiest en jezelf de beste ervaring te geven.

Durf jij als live-geluidstechnicus één van je eigen blunders met ons te delen, inclusief de les die je hieruit getrokken hebt? Laat hieronder een reactie achter!

Zie ook

» Brom, en hoe ik het voorkom
» Hoeveel watt? – De waarheid over speakers en vermogen
» Gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen uitgelegd
» In-Ear Monitors: live én tijdens de repetitie?
» Hoe omgaan met slecht monitor-geluid op het podium?
» 100 volt-systemen – de basis uitgelegd
» Lichtophanging: Wat heb je nodig en wanneer?
» Rookmachines: 5 do’s en don’ts voor een langere levensduur
» Zijn de lasers in een lichtshow gevaarlijk?

» Alle PA-apparatuur

2 reacties
  1. Walther schreef:

    Een blunder vind ik als je niet van te voren een technical rider opvraagt/eist van de bands, acts die je gaat mixen. Een goede voorbereiding is het halve werk.

  2. Gerrit schreef:

    Thanks!

Laat een reactie achter