Gitaareffecten: Tremolo, Vibrato of Rotary?
Gepubliceerd op maandag 4 april 2016
Na onder andere blogs over orgelsimulators en modulatie-effecten, zijn er nog drie type klankmatige smaakmakers aan te stippen. Deze stompbox-types worden, ondanks de opvallende geluiden die ze produceren, vaker gebruikt dan je in eerste instantie zou denken. Mocht je net iets verder willen gaan met je gitaarsound dan de gangbare modulatie-effecten, maar hou je het wel graag vintage avontuurlijk getint? Dan zou dit blog je een lichte blik en handvatten kunnen geven om de eerste stappen te zetten op het gebied van deze effecten.
Tremolo: laat je gitaar huiveren
Het woord tremolo wordt in gitaarland gebruikt voor diverse toepassingen. Er is onder gitaristen wereldwijd nog geen consensus bereikt wanneer welk gebruik correct is. Wel weten we precies wat er bedoeld wordt, wanneer we het gebruiken met betrekking tot effectpedalen. Simpel gezegd is dit een tijdsgebaseerd effect dat het volume afwisselend aan en uit laat gaan. Een duidelijk voorbeeld van dit effectpedaal is bijvoorbeeld te horen in het nummer ‘Crush with Eyeliner’ van REM.
Vanzelfsprekend legt Boss hier wederom de lat hoog met de TR-2 Tremolo. Voor een vintage klank in het betaalbare segment is de compacte Trelicopter van Mooer wellicht een goede optie. Is controle over het tempo van dit type stompbox voor jou, als gitarist, bijzonder belangrijk? Dan heeft T-Rex met de Tapster misschien wel het tremolo effectpedaal dat je dan praktisch het meest aanspreekt.
Vibrato: wiebelende akkoorden en losse noten
Vibrato en tremolo worden op diverse gebieden nog wel eens door elkaar gebruikt. Wanneer het over stompboxen voor gitaar gaat, is het verstandig om aan te geven dat vibrato niet hetzelfde betekent als tremolo. Beide type pedalen staan bekend om hun pulserende geluiden. Waar tremolo dit doet met volume, doet vibrato dit met toonhoogte. Daarom is het wijs om dit effect, samen met chorus, flanger en phaser, in de categorie modulatie te plaatsen. Voor een heldere, praktische illustratie van dit effectpedaal zou je kunnen luisteren naar ‘Black Hole Sun’ van Soundgarden.
Wil je beginnen met een betaalbare variant van dit effect? Dan levert Behringer de UV300 stompbox. Voor uitstekende Japanse kwaliteit is het merk dat je misschien kent van onder andere de VB-2 en OC-2 de meeste geschikte keuze. De nieuwe Boss VB-2W uit de Waza Craft reeks levert u de legendarische vibrato-klanken en tilt deze klassieke stompbox naar een volgend plateau. Voor die authentieke Jimi Hendrix gitaarsounds is de Mini Deja Vibe van Fulltone een zeer geschikt voetpedaal.
Rotary: de Leslie-klank van een Hammond voor gitaar
Dit laatste effect trapt een deur open, die in het begin alleen voor bespelers van het Hammond orgel openging. Deze sloten op hun toetseninstrumenten een Leslie-speaker aan, die hen dat roterende geluid geeft. Doorgaans komen vibrato en tremolo in meer of mindere mate gecombineerd samen om jou als gitarist ook het Rotary effect van de Leslie te kunnen bieden. De coupletten van ‘Lucy in the Sky with Diamonds’ van de Beatles geven je een klankmatig beeld van dit effect op elektrische gitaar, dankzij het gitaarspel van George Harrison in deze secties.
Omdat dit effect niet in elke gitaarversterker aanwezig is en het meenemen van een tweede versterker ook niet altijd een mogelijkheid is, is dit type effect ook in een handzaam stompbox-formaat verkrijgbaar. Het hoogwaardige Strymon, dat de digitale Lex Rotary biedt, verdient dan zeer zeker de eerste vermelding. De Lester G van het legendarische Electro Harmonix geeft gitaristen een grote mate aan bewerkelijkheid. Het Leslie-pedaal van Hammond kunnen we natuurlijk zeer zeker niet onvermeld laten.
Hopelijk zijn de grove verschillen tussen deze drie effecten met dit blog iets duidelijker geworden en geeft dit enige praktische houvast, wanneer je net met deze effecten begint. Veel succes en plezier in de wereld van pulserende en roterende gitaareffecten. Of je dit nu gebruikt in psychedelische en classic rock of dat modernere gitaarmuziek meer iets voor jou is.
Danny is in 2014 begonnen bij Bax Music als copywriter. Zijn specialisaties zijn gitaren en andere snaarinstrumenten. Sinds 1993 heeft hij veel ervaring opgedaan als gitarist, zanger, songwriter en bassist in diverse bands en projecten.
Nog geen reacties...