Bijzondere Gitaareffecten Deel 2: Orgelsimulators
Gepubliceerd op woensdag 18 maart 2015
De meeste beginnende gitaristen gaan bij het samenstellen van een pedalboard vaak voor hetzelfde soort effectpedalen. Een overdrive voor een dikke rock-sound, een reverb of delay om de toon voller te maken en eventueel nog een modulatiepedaal om bepaalde effecten te creëren. In deze blogreeks zal worden ingegaan op bijzondere gitaareffecten die u niet zo snel op ieder pedalboard terug zal vinden. Deze pedalen zijn vaak wat extremer in hun toepassingen, maar zijn wel erg leuk om mee te spelen en kunnen u inspireren tot nieuwe muzikale creaties. Het eerste deel gaf u een kijk in de wereld van de pitch-shifters en harmonizers, maar nu is het tijd voor iets totaal anders: orgelsimulators!
Wie gebruiken er een orgel?
De eerste orgels dateren al vanaf de 16e eeuw, waardoor het orgel een relatief oud instrument is. Bij deze pijporgels wordt lucht in één of meer pijpen gepompt, waardoor afhankelijk van de grootte, de vorm en het materiaal van de pijpen een grote verscheidenheid aan klanken kan worden voortgebracht. Dit krachtige instrument wordt vooral in christelijke kerken gebruikt om onder andere de diensten te begeleiden. Veel componisten, waaronder Johann Sebastian Bach, hebben muziek voor het orgel gecomponeerd. De naam “Toccata and Fugue in D minor” zal niet iedereen wat zeggen, maar u herkent ongetwijfeld de melodie. Moderne artiesten willen immers nog wel eens “lenen” van deze klassieker:
Het orgel is in de loop der eeuwen verder doorontwikkeld en er zijn allerlei versies gemaakt die praktischer zijn en op een andere manier functioneren. Er steekt echter één model met kop en schouders bovenuit en dat is het Hammondorgel. Hoewel oorspronkelijk bedoelt als een goedkoper alternatief voor kerken, het Hammondorgel werd vooral in gebruik genomen door jazzmuzikanten die het een goed alternatief vonden voor een vaak dure bigband. Sinds de jaren 60 en 70 nam de populariteit van de Hammond toe en kwam het instrument ook voor in onder andere rhythm and blues, reggae en (progressieve) rock. Jon Lord (Deep Purple) is een echte pionier op het gebied van het combineren van klassieke muziek en rock en heeft het Hammondorgel goed op de kaart gezet:
Dus wie gebruiken er een orgel? Johann Sebastian Bach, The Doors, Pink Floyd, Santana, Emerson, Lake and Palmer, Yes, Ozzy Osbourne, Frank Zappa, Arcade Fire, Muse, Radiohead, Bob Dylan, Counting Crows, Pink Floyd, Hootie & the Blowfish, Sheryl Crow, Sly Stone, Deep Purple en nog heel veel meer. Kortom, van klassiek tot blackmetal, het orgel is een ongelofelijk breed inzetbaar instrument. Gelukkig hoeft u als gitarist in de 21ste eeuw geen peperduur en zwaar instrument meer aan te schaffen om toch te kunnen genieten van deze bijzondere tonen. Nu is er namelijk de orgelsimulator; een gitaareffect waarmee u uw gitaar in één klap om kan toveren in een totaal ander instrument!
Welke orgelsimulators zijn er op de markt?
De orgelsimulator is een relatief nieuwe soort effect voor elektrische gitaren. Het is natuurlijk al langer mogelijk om via synthesizers deze tonen te krijgen, maar het heeft even geduurd voordat er stompboxen waren die kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen van de moderne gitarist. Om u een idee te geven wat er zoal mogelijk is volgt hier een kleine greep uit ons assortiment, zodat u zelf kunt bepalen welk pedaal het beste past bij uw wensen en budget.
Electro Harmonix (EHX) is een expert als het gaat om bijzondere effecten. Deze Electro Harmonix C9 Organ Machine is eenvoudig te gebruiken dankzij negen voorinstellingen die de meest bekende soorten en merken orgels simuleren; van pijporgel tot elektrisch orgel en vintage keyboard. Het geniale aan dit pedaal is dat per voorinstelling het geluid naar smaak kan worden aangepast op een manier die past bij het type orgel wat u geselecteerd heeft. Zonder in technische details te treden, ieder type orgel heeft namelijk bepaalde functies en technieken die bijdragen aan de specifieke sound van dat model. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de mate van modulatie (vibrato, tremolo en chorus), sustain en hoge frequenties aan te passen. De C9 bevat ook de optie om het droge signaal te mixen met het effectsignaal dankzij de “blend”-knop, waardoor u een extra laag aan uw originele toon toe kan voegen. Het is zelfs mogelijk om de voorganger van dit pedaal, genaamd de Electro Harmonix B9 Organ Machine, in combinatie met de C9 te gebruiken voor nog vollere klanken. De officiële Electro Harmonix demonstratie-video biedt een goed beeld van de mogelijkheden. De voorinstelling van het Farfisa orgel (te zien @ 2:25) geeft u de herkenbare sound van The Doors in “Light My Fire”:
Zoals eerder vermeld is het Hammondorgel een van de meest succesvolle orgels aller tijden. Deze orgels worden vaak in combinatie gebruikt met lesliespeakers wat zorgt voor die herkenbare sound. De Hammond Leslie G biedt dan ook de meest authentieke Hammond-sound speciaal gevoiced voor gitaristen in een compacte stompbox met true bypass. De meest bekende Leslie-modellen zijn beschikbaar, namelijk de 22, 147, 18V plus een Preset-modus om uw favoriete instelling te bewaren. Deze cabinetsimulaties zijn tevens voorzien van virtuele microfoonplaatsing en oversturingsklank voor optimale geluidskwaliteit. Bovendien heeft dit effectpedaal uitgebreide instelopties, zoals de “Rise&Fall” en “Red Line” potmeters waarmee de snelheid van de gesimuleerde rotors ingesteld kan worden. Daarnaast kan de mate van het effectsignaal bepaalt worden via de “Dry” en “Wet” knoppen. Bovendien is alles makkelijk bedienbaar dankzij de twee voetschakelaars om het effect uit te schakelen en de snelheid van het effect in te stellen. Kortom, met dit gitaareffect kan de Hammondliefhebber zijn hart helemaal ophalen. Aan alles is gedacht om een zo authentiek mogelijke gebruikservaring en geluidskwaliteit te krijgen. Deze video geeft u een korte demonstratie van dit pedaal:
De Boss MO-2 Multi Overtone is eigenlijk geen ‘purpose-built’ effectpedaal om orgels na te bootsen. Desalniettemin zijn de tonen die dit pedaal voorbrengt zeker de moeite waard en kunnen wel degelijk op een soortgelijke manier worden ingezet. Bovendien is deze Boss aanzienlijk voordeliger dan bovenstaande opties, waardoor dit gitaareffect toch een interessante optie voor u zou kunnen zijn. De Boss MO-2 vormt volledig nieuwe tonen op basis van de boventoonrijke structuur van uw gitaarklanken. Deze worden gemengd met het normale gitaargeluid voor een vollere en rijkere sound. Dit pedaal heeft drie basis modi. “Mode 1” verhoogd een noot met een octaaf voor Aziatische en fluitachtige klanken. “Mode 2” combineert het originele signaal met een octaaf hoger en “Mode 3” gebruikt het originele signaal en een noot die een octaaf lager is. Dankzij de “Balance,” “Tone” en “Detune” knoppen is er een breed scala aan boventonen mogelijk. Het effectpedaal reageert bovendien uitzonderlijk goed op de kracht van uw spel, iets wat overigens bij traditionele pijporgels minder goed mogelijk was aangezien er wind door een grote pijp gepompt moest worden. Bovendien heeft dit pedaal een grote range waardoor dit pedaal goed samengaat met uiteenlopende klanken: van basgitaar tot cleane of overstuurde elektrische gitaar. Voor een volledige beschrijving en geluidsvoorbeelden kunt u de demonstratie van de Bax-shop productexpert bekijken:
Kortom, de EHX C9 Organ Machine is een echte allrounder die van alle markten thuis is. De Hammond Leslie G is een high-end effect met de meest authentieke Hammondorgel geluiden. De Boss MO-2 Multi Overtone is een voordeligere optie en biedt een brede en moderne invalshoek op orgelachtige tonen. Hopelijk heeft u nu een beter beeld van wat de orgelsimulators allemaal in huis hebben. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u altijd contact opnemen met de Bax-shop klantenservice, of kom eens naar de winkel om er meteen een of meerdere uit te proberen.
Nog geen reacties...