5 legendarische drumpartijen
Gepubliceerd op donderdag 4 april 2019
Drummers – we weten zelf hoe belangrijk we zijn, maar anderen moeten dit soms wat vaker te horen krijgen. We zijn meer dan een veredelde metronoom, en gelukkig zijn er altijd wel drummers bereid om dat met een mooie, herkenbare drumpartij aan de wereld duidelijk te maken. Dus daarom, Bax Music presents: 5 legendarische drumpartijen!
In dit blog heb ik trouwens drumnotatie gebruikt. Wil je hier meer over leren, lees dan ons Drumnotatie 101-blog.
- 50s: Take Five – Dave Brubeck Quartet (Joe Morello)
- 60s: Come Together – The Beatles (Ringo Starr)
- 70s: Funky Drummer – James Brown (Clyde Stubblefield)
- 80s: Rosanna – Toto (Jeff Porcaro)
- 90s: Smells Like Teen Spirit – Nirvana (Dave Grohl)
- Zie ook
50s: Take Five – Dave Brubeck Quartet (Joe Morello)
Let op, overal waar een snaredrum staat, wordt een ghost note gespeeld.
Voor deze eerste partij gaan we even terug in de tijd. De jaren 50 waren roerige tijden voor de Verenigde Staten, maar gelukkig waren er wat muzikanten die het leed verlichtten door mooie muziek te maken. Dave Brubeck was een van die muzikanten. Met zijn kwartet maakt hij het nummer Take Five, met de beroemde drumsolo van Joe Morello. Maar naast de solo is ook de partij zeker noemenswaardig. Dit is een typisch geval van less is more: door niet op de voorgrond te treden, smelten drums en piano samen tot één mooi geheel waardoor Paul Desmond alle ruimte krijgt voor zijn saxofoonpartij. Natuurlijk raak je nooit uitgepraat over Take Five, maar we moeten door. De sixties komen eraan!
60s: Come Together – The Beatles (Ringo Starr)
Volgens sommigen is Ringo de beste drummer ooit, anderen zeggen dat hij niet meer deed dan boem-tak. Maar waar iedereen het over eens is, is dat Come Together, en dan vooral het eerste deel ervan, een van de meest legendarische partijen ooit is. Voor een rocknummer is het een vreemde partij (zonder backbeat!), maar het werkt perfect. Waar het spelen van partijen op toms vaak overweldigend kan zijn, heeft Ringo Starr het voor elkaar gekregen dat het hier de smaakmaker van het nummer is. Dit komt doordat hij de basdrum alleen in de eerste tel gebruikt en de snaredrum helemaal achterwege laat. Hierdoor heeft de partij geen zware accenten en laat hij dus ruimte over. Daarnaast speelt hij vrij zacht en zonder accenten, waardoor de tomrol meer een gerommel op de achtergrond wordt. Dit vult mooi de ruimte die de rest van de band daar overlaat en creëert een mysterieuze feel. Om te zorgen dat alle losse noten toch nog duidelijk te horen zijn, liggen er theedoeken over de toms. Zo wordt de tom minder luid en heb je minder sustain. Leuk detail: als linkshandige drummer op een rechtshandige set begint Ringo de tomrol (en het patroontje op de hihat) met links, en kan daarom op de laatste sextool van de derde tel naar de floortom gaan zonder zijn armen te hoeven kruisen. Over kruisen gesproken, we gaan nu heel veel kruisjes noteren… maak je klaar voor de seventies!
70s: Funky Drummer – James Brown (Clyde Stubblefield)
Let op, elke snaredrum die niet op de tel valt is een ghost note.
Ain’t it funky? James zegt het zelf en het zit al in de naam: Clyde Stubblefield heeft hier een van de meest funky partijen ooit neergezet. Niet gek dus dat het zo vaak gesampled is. Public Enemy, Dr. Dre en N.W.A. gebruikten deze dansbare partij maar al te graag voor hun nummers. Waar de magie zit? De doorlopende zestienden op de hihat zorgen er natuurlijk voor dat je meteen gaat bewegen, maar er is meer. De hihat wordt geopend op de tweede zestiende van de tweede en vierde tel. Hierdoor krijg je een licht accent dat je ledematen laat zwieren. Dit wordt versterkt door de ghost notes op de snaredrum in de tweede helft van de groove. Of ja, ghost notes? Het zit een beetje tussen een ghost note en een gewone noot in. Luid genoeg om ze bewust te horen, zacht genoeg om niet overweldigend te zijn. Perfect voor deze partij dus. You don’t have to do no soloing brother, just keep what you got!
80s: Rosanna – Toto (Jeff Porcaro)
Let op, de laatste snaredrum is een ghost note.
De Rosanna-shuffle, wie kent hem niet. Jeff Porcaro bewijst hier maar dat rock prima kan grooven. Deze partij klinkt vrij simpel, maar zodra je hem gaat spelen, kom je erachter dat hij toch vrij complex is. In de notatie hierboven zie je de eerste twee maten van het nummer. De enige ghost note die dan nog gespeeld wordt, is de tweede achtste triool van de laatste tel. Dit wordt in de loop van het nummer echter opgebouwd, totdat Porcaro dit bij elke tel speelt. Dit doet hij om de partij in het begin nog wat te laten ademen. Hij zegt zelf deze partij te hebben gebaseerd op de Purdie-shuffle (van Bernard Purdie, deze had ook zeker niet misstaan in deze lijst) en Fool In The Rain van Led Zeppelin, gedrumd door John Bonham (evenals perfect voor dit rijtje). Luister zelf en oordeel! Ook interessant, op YouTube staat een video met alleen de drumtrack (zie de tweede video hieronder). Hier hoor je veel meer detail dan op de albumversie van Rosanna. Waar je trouwens geen drums-only track voor nodig hebt, is ons nummer van de nineties: die drums knallen er wel bovenuit!
90s: Smells Like Teen Spirit – Nirvana (Dave Grohl)
De meeste legendarische drumpartijen zijn wat terughoudend en treden juist niet te veel op de voorgrond. Dat je ook met wat meer power een tijdloos nummer kan maken, bewijst Dave Grohl op Smells Like Teen Spirit. Wie kent de openingsfill niet? Juist de energie is wat deze partij zo sterk maakt, alle woede van Nirvana zit in deze paar klappen. Verder is deze fill zo geniaal door de afwisseling tussen zwaar en licht. De afwisseling tussen een vette flam op zijn snaredrum op elke tel en de open hihat op de tweede achtste zorgt er voor dat de partij stevig is maar toch wat ademt. Stel dat hij – in plaats van op de hihat – op zijn floortom had gespeeld: dat zou te veel zijn geworden.
Dit was een moeilijk blog om te schrijven, want er zijn zo veel geweldige drumpartijen. Waar is bijvoorbeeld In The Air Tonight in deze lijst, of Whole Lotta Love? En waar is metal, of muziek van eigen bodem? Ik ben benieuwd naar welke partijen jij graag in de lijst had willen zien staan, en ook welke ik misschien ten onrechte hier heb gezet. Laat het me weten!
Zie ook
» Hoe word ik drummer? Alles voor beginners
» Drumnotatie 101: tips & tricks voor beginners
» Drumsolo’s – Hoe zitten ze in elkaar?
» Drumstel-opstelling: probeer deze variaties!
» Drumpartijen bedenken: hoe kun je dat zelf doen?
» Reggae drummen – Ritmes, klanken en cues
» Wat zijn de vier belangrijkste drum-rudiments?
» Wat zijn de vier belangrijkste drumritmes?
» Hoe klink je als een jazz-drummer?
» 5 vrouwelijke drummers die je moet kennen
» Drummen zonder drumstel – Alle mogelijkheden op een rij
Nog geen reacties...