Housemuziek kent zijn oorsprong aan de oostkant van de Verenigde Staten zo’n kleine veertig jaar geleden. In dit blog tracht ik een beknopt maar toch zo compleet mogelijk beeld te geven van wat house nu precies is en hoe house zich in de afgelopen veertig jaar heeft ontwikkeld tot het genre wat het nu is. Waaruit kwam het voort, hoe en waar heeft dit muzikale genre zich ontwikkeld, wie waren de pioniers en wie voelden zich aangetrokken tot deze muziekstijl? Met het beantwoorden van deze vragen probeer ik een duidelijke voorstelling te geven van de origine van housemuziek.

Muzikale elementen

House is een uptempo genre met een tempo variërende van 116 tot 128 BPM. Het belangrijkste element in de muziek is een prominente kick drum op iedere beat, ook wel four-to-the-floor genoemd. Deze wordt gewoonlijk gegenereerd met een drummachine of sampler. De kickdrum wordt aangevuld met hi-hats en cymbal-patronen en snare-drum en clap op de tweede en vierde beat van iedere maat. Dit patroon is ontleend aan de zogenaamde ‘four-to-the-floor’ dance drum-beats uit de jaren zestig die via de 70’s discodrummers de 80’s housemuziek beïnvloedden. Producers maken gebruik van verscheidene instrumenten voor het genereren van bass-geluiden bijvoorbeeld synthesizers of samples. Elektronisch gegenereerde geluiden en samples uit genres als jazz, blues, disco, funk en soul worden vaak gebruikt als  basis voor drumbeats en synth bass lines. Ook disco- en soul- vocalen en additionele percussie komen we vaak tegen in house-tracks.

Origine

New York

House is ontstaan in New York. Anderen zullen dit betwisten en zijn van mening dat het pas in Chicago begon, maar New York is van zo’n grote invloed geweest op de ontwikkeling van het genre dat we 1977 als het beginpunt zullen nemen. Halverwege de jaren zeventig was disco ontzettend populair in New York. Het genre groeide uit tot een hype dankzij de film Saturday Night Fever, die er tegelijk voor zorgde dat disco commercialiseerde.

In 1977 opende de Paradise Garage in New York haar deuren. De Club bood een thuis aan een unieke en eclectische mix van disco en dance muziek. Pas na de discohype werd Paradise Garage een succes. Larry Levan, de drijvende kracht achter de club, maakte van de Paradise Garage één van de succesvolste club uit de geschiedenis van de dance muziek. Het publiek van de club was gemêleerd en open-minded. De vrijheid in de club kwam ook terug in de muziek die er gedraaid werd. Larry Levan en zijn goede vriend Frankie Knuckles hielden niet vast aan één stijl; ze mixten disco, rock, soul, gospel, rap en funk door elkaar. Er was sprake van een ware ‘culture clash’. De genrenaam ‘garage’ als in ‘garage house’ is afgeleid van de Paradise Garage.

Chicago

Toen housemuziek aan populariteit begon te winnen in New York verhuisde Frankie Knuckles naar Chicago om daar aan het werk te gaan als DJ in een nieuwe club, genaamd ‘The Warehouse’. Dat was in 1977. Hij bracht de New York-sound naar Chicago. Frankie Knuckles wist de funky, soulvolle en donkere kant van disco te populariseren in in Chicago. Housemuziek groeide in Chicago.

Technologische ontwikkelingen brachten nieuwe mogelijkheden. Producers maakten nieuwe edits en arrangementen van bekende nummers. Het werd mogelijk nieuwe baslijnen en ritmes toe te voegen. Remixen werden thuis gemaakt en vaak dezelfde avond nog in de club gespeeld. Doordat nieuwe technieken zich snel ontwikkelden en apparatuur betaalbaar werd, gingen meer mensen muziek maken. Het resultaat was een DIY-cultuur in de housescene. Het feit dat de consument van muziek ook de mogelijkheid had een producer te worden, is een hele belangrijke stap geweest voor elektronische dancemuziek.

Frankie Knuckles’ stijl van draaien in The Warehouse werd steeds energieker en steeds meer mensen wisten hun weg naar de club te vinden. Bezoekers wilden de vrije, open-minded sfeer van de club ervaren. Escapisme was en is één van de belangrijkste pijlers van de housecultuur. Het einde van de jaren tachtig ging The Warehouse bijna aan zijn eigen succes ten onder. Frankie Knuckles opende zijn eigen club: The Power Plant en tegelijkertijd veranderde The Warehouse zijn naam in The Music Box en trok een nieuwe resident-DJ aan. Dit was Ron Hardy. In de tijd dat Ron Hardy in The Music Box draaide werd de muziek nog energieker dan voorheen. Met zijn platenkeuze wist hij zijn publiek in een trance te brengen. De DJ werd een gids die zijn publiek meenam op een muzikale reis. Het nachtleven in Chicago kende een energie en toewijding die ongeëvenaard waren. Het publiek wilde de muziek die in de clubs werd gedraaid ook thuis horen en vroeg om ‘Warehouse muziek’ in de platenzaak, wat niet veel later tot ‘house’ werd gedoopt.

1988 was het jaar dat Larry Heard onder zijn pseudoniem Fingers Inc. de track “Can you feel it?” releaset; één van de belangrijkste tracks in de housegeschiedenis. Deze track geeft de essentie van house heel duidelijk weer en betekende een keerpunt: housemuziek was vanaf nu voor iedereen.

1 reactie
  1. Ronald schreef:

    Wat is het moment dat een genre ontstaat? M.i. is dat ongeveer 1 jaar voordat het een naam krijgt. Dus niet in 1977, toen de House sound niet bestond en alleen aanwijsbare invloeden zijn te vinden. Niet in 1983 toen de eerste House sound op plaat werd gezet en nog experimenteel uit een mix van Funk, Industrial en HI-NRG kwam. 1984 is het eerste jaar van de House en die kwam uit Chicago.
    De Garage-lijn loopt parallel maar is veel langer Soul georienteerd gebleven. Music Is The Answer van Colonel Abrams (1984) is een Garage House track dat goed de overgang weerspiegelt omdat het nog steeds ook Garage Disco is. Gelijkspel dus?
    De Chicago lijn is ruiger en meer Europees georienteerd en heeft meer de House signature zoals we House kennen, NY voegt meer club-style en Latin aan de House toe. Later is het natuurlijk helemaal los gegaan in sub-genres.

Laat een reactie achter