compositie_5tips_

Het is altijd weer een mooi excuus van al die componisten en songwriters die even niks kunnen verzinnen: een writersblock! Bij deze vertel ik je dat een writersblock een keuze is, en dat je jezelf altijd richting inspiratie en ideeën kunt forceren. Zomaar vijf tips; en let maar op, probeer het maar uit: ze werken!

1 – Bekijk een documentaire

Zet de tv maar aan, of bekijk ze op YouTube, er zijn altijd documentaires te zien. De meeste documentaires duren niet zo gek lang, vaak minder dan een uur, dus je kunt zo’n documentaire snel gezien hebben. Het grote voordeel is dat je uitgebreid leert over één onderwerp, veel invalshoeken en details dus. Nog een voordeel is dat documentaires veelal rijkelijk zijn voorzien van muziek, het draagt bij aan het totaalpakket van suggesties. Het onderwerp maakt niet eens zo heel erg veel uit. Het kan gaan over futuristische auto’s, over koraalriffen of over ijsberen. Overal zit een verhaal in! Zoals ik in een eerder blog heb aangestipt: aan de hand van zo’n documentaire kun je een lijstje maken met eigenschappen en deelonderwerpen, om vervolgens de bijbehorende muzikale invulling erbij te zoeken.

2 – Tekst als bron voor lyrics

Lyrics en noten hebben doorgaans een onlosmakelijke band met elkaar. Als je even vastloopt met je noten, misschien kun je dan met de songtekst beginnen. En wel door gewoon ergens een tekst vandaan te plukken. Het hoeft namelijk echt niet gelijk op een metrum te staan, het hoeft niet eens een definitieve tekst te zijn, het gaat in eerste instantie om een idee. Om aan te geven hoe simpel het kan zijn: neem even aan dat je zit te chatten in Google, en je hebt een Hangouts-windowtje voor je neus.

“Bax-shop bevindt zich nu mogelijk niet op Hangouts. Hij ziet je berichten later.”

Forceer jezelf nu om bijvoorbeeld deze bizarre inspiratiebron melodisch voor te lezen. Je mag best een woordje veranderen als je bijvoorbeeld een lettergreepje te veel of te weinig hebt.

Uitgelijnd:

Bax-shop * be-
vindt zich * nu
moog’lijk niet op
Hangouts * *

Hij ziet je be-
richten * veel
la -a -ter *
* * * *

Met een * als rust betekent dit dat er vier lettergrepen per regel zijn, met (toevallig) steeds de klemtoon op de eerste tel. Nu je deze coupletten leest zal er vast ook wel iets ontstaan qua melodie. En zo werkt dat dus! Niks ‘writersblock’, soms moet je niet te veel nadenken en gewoon iets doen! Als de melodie klaar is kun je er een echte tekst op maken, tenzij je er op staat dat Bax-shop in de Top-40 eindigt!

3 – Willekeurige afbeelding

Dit is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de documentaire, maar heeft de potentie om wat abstracter te zijn. Bij een documentaire zie je bewegende beelden en ben je in feite gefocust op het hoofdonderwerp. Je hebt simpelweg de tijd niet om alle details in je op te nemen. Bij een afbeelding kun je die details wél in je opnemen. Je kunt buiten het hoofdonderwerp ook de achtergrond bestuderen. Als het een afbeelding van een persoon is kun je ook de kleding in je opnemen. Veel van dat soort details kunnen een eigen verhaal vertellen. Waarom draagt iemand die kleding? Waarom staat die persoon in het bos? Waarom kijkt die persoon wat triest voor zich uit? Wat voor weer is ’t op die afbeelding, welk jaargetijde zou het kunnen zijn? De essentie van deze tip is dat je jezelf vragen gaat stellen en zelf antwoorden gaat verzinnen. Zo ontstaan verhalen, en verhalen kun je omzetten naar muziek. Filmcomponisten doen dat dagelijks, en dat moet ook wel; in die maand tijd die ze krijgen voor een film kan en mag er geen writersblock zijn. Kortom, neem hier de tijd voor en ga vervolgens te werk zoals aangegeven bij de documentaire.

4 – Willekeurig woord

Woorden die groter zijn dan één lettergreep hebben altijd een of meer klemtonen. Een melodie heeft ook klemtonen, dus daar kunnen we gebruik van maken! Neem een willekeurig woord, bijvoorbeeld ‘basklarinet’. Wie de musical Mary Poppins kent hoort wellicht direct ‘Chim Chim Cheree’. Nog eentje? Insectenspray! Spreek het woord uit, en probeer dit melodisch te doen. Wat hoor je? Juist: een melodie! Als je het goed hebt gedaan hoor je dat de klemtonen op ‘sec’ en ‘spray’ liggen, de ‘in’ is dus een nootje in een opmaat. Het zou zomaar kunnen dat filmcomponisten dit trucje ook gebruiken. Ga even terug in de tijd: de film Superman (1978) met muziek van John Williams. Kennen we die nog? Paaaam pampampam paaaam, pam pam paaaam. Paaaam pampampam paaaam, Su per man. Luister onderaan dit artikel maar voor deze muziek; je hoort het! Woorden genoeg om een writersblock geen kans te geven!

5 – Willekeurige cijfercombinatie

82346373. Deze getallenbrij ontstond door het blind indrukken van de cijfertoetsen op het toetsenbord. Deze tip is heel veel abstracter dan de eerdere tips, maar kan verrassende resultaten brengen. Maak er toonhoogtes van (hoe hoger het cijfer, hoe hoger de noot). Maak er delta’s van (+8 -6 +1 +1 +2 -3 +4 -4), en wellicht kun je die delta’s toepassen op muzieknoten. Ook leuk: loop ‘steptime’ van links naar rechts door de cijfers heen, bij een even cijfer verzin je een noot, een oneven cijfer betekent een rust. Je kunt zelfs de cijfersequentie groter maken door een nieuwe sequentie op te schrijven, met daarin het kwadraat van ieder cijfer uit de eerste lijst. Zo krijg je weer nieuwe cijfers om mee te stoeien.

De mogelijkheden zijn eindeloos! De essentie is dat het universum afgeladen is met ideeën. Het gaat er niet om hoe jij een melodie verzint vanaf nul, maar om hoe je een melodiemogelijkheid grijpt als deze voor je neus dwarrelt. Geef een writersblock geen kans, sta erboven!

Heb jij ook nog methodes? Of heb je zonet iets van bovenstaande uitgeprobeerd? Laat het ons hieronder weten!

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter