De hoogtepunten voor het Tilburgse hiphop-duo Boef en de Gelogeerde Aap volgden zich de afgelopen periode in een rap tempo op. De formatie werd ingelijfd door het Top Notch label van Kees de Koning, kon zich daardoor aansluiten bij hun idolen van de Fakkelteit Groep, bracht met ‘Wij Zijn’ het officiële debuutalbum uit en sleepte ook nog prijzen in de wacht bij de Grote Prijs van Nederland. Hoewel het duo alles behalve muziek voor het grote publiek maakt, ligt er volgens velen een grote toekomst in het verschiet. Thomas Waterreus, alias de Gelogeerde Aap, vertelde aan Bax-shop.nl het verhaal van een opmerkelijk duo.

Boef en de Gelogeerde Aap. Het klinkt als een stripboekenreeks ontsponnen uit het brein van Willy Vandersteen. Boef en de Gelogeerde Aap en de toornige tjiftjaf, dat idee. De naam van het hiphop-duo uit Tilburg doet op zijn minst de wenkbrauwen fronsen. “Hoe we aan de naam komen? Nou, het is meer de vraag hoe we er weer van af komen!” grapt Thomas Waterreus. De Gelogeerde Aap  is de tekstschrijver en rapper van de formatie. Samen met beatmaker Tom ‘Boef’ Maas leeft Waterreus zijn eigen droom. “Ik heb op mijn WC de poster van 10 jaar Top Notch hangen. Dat was in 2006, ik was echt fan van het label. En nu staan wij er zelf onder contract… Dat was wel even ongelofelijk, ja.” Boef en de Gelogeerde Aap en de uitkomende jongensdroom. Het zou zomaar het nieuwe deel uit de stripboekenreeks kunnen zijn.

“Ok, ok, ok, ik ga op jacht en ik neem mee… 1. Mezelf, niet te vergeten. 2. Ben ik mijn helft niet vergeten. Soms jagen boeven en apen ’s avonds bij volle manen of op vrijdag de 13e kijkend alsof ze de lente hebben gezien.”
Boef en de Gelogeerde Aap – Vossenjacht (Vind Ons, 2009)

Terug naar de naam van het duo. Waterreus begint te lachen als hem naar de oorsprong van de naam gevraagd wordt. Het is niet de eerste en zeker ook niet de laatste keer dat hij moet uitleggen hoe Boef en de Gelogeerde Aap is ontstaan. “In een tijd waarin ik een wat moeilijke periode beleefde, ben ik gaan logeren bij Tom. Ik had wel vaker probleempjes, en zodoende kwam de naam Gelogeerde Aap in me op, afgeleid van het spreekwoord ‘in de aap gelogeerd’. Voor Tom kwamen we op Boef, omdat hij van die ondeugende trekjes heeft terwijl zijn uitstraling vrij zacht is. Een echte boef dus.” Het klinkt als een bij grap ontstane naam, maar Maas en Waterreus hebben wel degelijk goed over de naam nagedacht. “Het is eigenlijk de perfecte naam. Ten eerste blijft het hangen. Wie onze naam één keer heeft gezien, zal het zo apart vinden dat hij het onthoudt. Daarnaast weet je niet wat je kunt verwachten bij het zien van de naam. Onze muziek is niet standaard dus we willen ook geen standaard naam als DJ Tom en MC Thomas bijvoorbeeld. Nee, die naam doen we niet meer weg. Ik denk ook niet dat we er ooit nog af zouden kunnen komen, haha.”

“Innovatief. Nieuwe lichting, omheiningloos. Breek ons de bek nie’ open. Impulsief, in voor beats, keihard in ‘t zuiden. Aan de beurt, bloedbroeders, wij zijn.”
Boef en de Gelogeerde Aap – Wij Zijn (Wij Zijn, 2011)

‘Wij Zijn’ is de opvolger van het in eigen beheer uitgebrachte ‘Vind Ons’. Het album verscheen in januari onder de vlag van Top Notch en werd tijdens een releaseparty in de Tilburgse poptempel 013 met veel enthousiasme ontvangen door het publiek. Ook de pers bleek positief. “We kregen hele goede recensies in het NRC, in OOR, op Nu.nl…”, blikt Waterreus terug. “Allemaal vier van de vijf sterren. We hadden wel gedacht dat het album gewaardeerd zou gaan worden omdat we een uniek geluid hebben en door de marketing van Top Notch hadden we ook wel verwacht dat het íets zou doen. Maar dat het zó goed ontvangen zou worden, nee, dat hadden we niet gedacht.” Tussen het verschijnen van ‘Wij Zijn’ en ‘Vind Ons’ zit slechts een jaar tijd, maar het verschil is volgens Waterreus groot. “Het is een cliché, maar het nieuwe album klinkt gewoon veel volwassener. Over ‘Vind Ons’ hebben we zo’n twee jaar gedaan, daar staan dus ook oude nummers op. Dat album is ook meer een verzameling van tracks geworden, die soms best ver uit elkaar lagen. Voor ‘Wij Zijn’ zijn we verder gegaan met bepaalde nummers van ‘Vind Ons’ en hebben er meer een geheel van gemaakt. Verder worden wij zelf ook ouder. Ook dat is een cliché, maar wel waar.”

“Kijkt ze me liefkozend aan, in de diepte van haar iris zie ik iets liefs. Ik wil springen, zou verdrinken, heb geen zwemdiploma A. Oceaan blauw en groen, stoute schoen, trek hem aan en waag de sprong.”
Boef en de Gelogeerde Aap – Leef  (Wij Zijn, 2011)

Als we vragen naar de inspiratiebron voor zijn teksten, kijkt Waterreus om zich heen en spreidt hij zijn armen. “Tilburg!”, roept hij dan. “Gewoon, hier. Mensen die ik spreek. Woorden die ik ergens zie, op bijvoorbeeld reclamepalen. De teksten komen uit mijn leven. En het zijn ook vaak gewoon hersenspinsels. Maar de grootste inspiratie haal ik toch uit de beats van Boef. Ik schrijf de teksten dan ook op zijn beats, ik zit zelden thuis zomaar te schrijven zonder zijn muziek.” Er is ook kritiek op de teksten van de Gelogeerde Aap. Waar veel mensen de lyrics van Thomas roemen om de poëtische kracht en de originaliteit, zijn er criticasters die de teksten niet te begrijpen vinden. “Het zijn persoonlijke teksten, die kunnen daardoor heel vaag overkomen. Er wordt wel eens gezegd dat mijn teksten nergens over gaan, maar als ik iemand uitnodig om één op één ieder woord en iedere zin van mijn teksten uit te leggen, dan lukt me dat.” Het is gek te constateren dat iemand die veel poëtisch talent wordt toegedicht zich bezig houdt met korte rapteksten, studeert aan de Rockacademie en dus geen taalwetenschappen studeert en prachtige boeken schrijft. “Ik heb communicatie wetenschappen gestudeerd. Dat heb ik niet afgemaakt, maar ik ben echt van plan straks als ik 40 ben terug naar de universiteit te gaan. Nu is de Rockacademie gewoon een uitgelezen mogelijkheid 100% met muziek bezig te kunnen zijn. Ik wil ook koste wat het kost deze opleiding afmaken. Dat is moeilijk combineren met Boef en de Gelogeerde Aap, maar met hard werken lukt dat wel.”

“Boef heeft het beats bouwen voor mij tot de kunst verheven. Komt geen geluk bij kijken, duidelijk geen kop of munt te leven.”
Boef en de Gelogeerde Aap – Goudkoorts (Wij Zijn, 2011)

De term uniek geluid was al gevallen. Boef en de Gelogeerde Aap maken niet de hiphop die algemeen bekend is. De muziek van het duo kenmerkt zich door de dubstep beats die worden gebruikt en het ontbreken van een vaste structuur in de nummers. Het is een stijl die volgens muziekkenners nog wel eens groot zou kunnen gaan worden. “Wij zijn ook al wel wat producers en DJ’s tegengekomen die zich meer en meer gaan richten op dubstep beats. Dat is aan de ene kant echt heel erg leuk om te horen. Zo was er eens een jongen die mij aansprak en zijn beats liet horen. Dat klonk vrij aardig. Daarna zij hij dat hij zo’n grote fan van ons was. Daar zit dan meteen de andere kant van het verhaal, dat was wél te horen. Er moet wel een eigen draai aangegeven worden. Maar het is natuurlijk wel ontzettend tof om te horen dat je anderen inspireert.” Boef en de Gelogeerde Aap als voorbeelden voor nieuw talent. Wie was eigenlijk het idool van Waterreus? “Jari Litmanen! Ja, ik kan er ook niet aan doen, dat was echt mijn idool. Ik voetbalde vroeger heel fanatiek, vandaar. Verder Jimi Hendrix, daar ben ik mee opgegroeid omdat mijn vader dat altijd draaide. En daarna toch wel Rico en Sticks van voorheen Opgezwolle, waarmee we dus nu samen werken in de Fakkelteit Groep. Dat was in het begin best raar, we gingen toch met onze helden op pad. Nu is dat wel normaal. Het zijn ook maar gewoon mensen, hè.”

“Goedkope shag, kratten Euroshopper bier door de lucht heen, kotsende chicks. Dus neem ze mee, als je honden bezit. Neem je honden mee, neem ze mee, neem ze mee.”
Boef en de Gelogeerde Aap ft. Oowtje & Amine – Neem Ze Mee (Wij Zijn, 2011)

Boef en de Gelogeerde Aap steken niet onder stoelen of banken dat ze zich verbonden voelen met de underground scene, met de wereld van de krakers. Zo bezoeken ze regelmatig illegale feesten (“waarheen mensen zelfs hun honden meenemen”) en hebben vrienden van het duo een kraakpand om de hoek bij de Rockacademie in Tilburg. “Ik lieg niet als ik zeg dat we een vriendengroep van een man of vijftig hebben. Ieder individu uit die groep kan zo vijftig man optrommelen als hij een voetbaltoernooi moet organiseren of iets dergelijks. Die vrijheid, daar houden wij gewoon van. In Nederland denkt iedereen altijd maar in hokjes. Alles moet. Wij proberen daar niet mee aan te doen. Ik merk aan mezelf dat dat gevoel wel minder is dan vroeger, maar het gaat wel door. Een illegaal feestje bezoeken, een relletje met de politie… We zijn gewoon heel links met z’n allen.” Het album ‘Vind Ons’ werd door Boef en de Gelogeerde Aap in eigen beheer uitgebracht. De vrijheid waar Maas en Waterreus zo aan hangen komt ook in dat aspect om de hoek kijken. Toch werden ze dus ingelijfd door een platenmaatschappij. “Dat was best een stap voor ons, ja. Maar Top Notch wilde ons écht graag hebben. We hadden ‘Wij Zijn’ ook best zelf willen doen. Die plannen waren er ook al. Maar Top Notch heeft gewoon toegevoegde waarde. Zij zijn veel bekender, regelen de distributie, zorgen voor alles. Zo houden wij veel meer tijd over voor om met muziek bezig te zijn. Voor we bij Top Notch aangesloten zaten waren we 3,5 uur per dag bezig met de zakelijke kant. Dus is het fijn dat we dat uit handen hebben kunnen geven. Maar we hebben er wel lang over nagedacht voor we daadwerkelijk tekenden. In augustus hebben we voor het eerst gepraat, in december tekenden we pas. Daar kwam mijn opleiding ook wel van pas. Jeremy Waterloo van de Rockacademie heeft ons bijvoorbeeld ontzettend geholpen met de contracten.”

“Zuidelijke zachte G: Gezelligheid!”
Boef en de Gelogeerde Aap – Echte Helden (Wij Zijn, 2011)

In 1995 scoort Extince als eerste Nederlandstalige rapper een top-10 hit in de Top 40. Het zijn de originele woordspelingen én zijn zachte G die de Brabander populair maken. Na Extince volgen meerdere Brabantse rappers met succes, zoals bijvoorbeeld Fresku. Ook Waterreus is gezegend met een zachte G. “Persoonlijk vind ik een zachte G veel mooier dan een harde. Ik kan ook niet eens een harde G uitspreken, haha. Ik vind dat onze muziek hierdoor meer tegen de Engelse/Amerikaanse kant aanzit. Met het Engels kun je tekstueel zoveel meer, er is veel meer mogelijk op het gebied van klankrijm ten opzichte van het Nederlands. Maar er zijn trouwens ook veel mensen die de zachte G helemaal niets vinden.” De stortvloed aan woorden van de Gelogeerde Aap stokt dan heel even, een redelijk zeldzaam moment. Het enthousiasme dat hij uitstraalt op het podium en dat op het album doorklinkt in zijn stem, is alles behalve acteerwerk. De rapper praat bevlogen over Boef & de Gelogeerde Aap en geniet duidelijk van alles wat op hem afkomt. Met geknepen ogen vervolgt Waterreus dan. “Met een zachte G heb je meer dynamiek. Laat je de woorden dansen. Ja, dansen met woorden eigenlijk.”

“Hé vriend, wij zijn goed bezig als Bijenkorf met kleding. Tevreden met optredens in cafés die ik normaal niet betreed. Vervelend? Nee! Dat is tegenwoordig het leven.”
Boef en de Gelogeerde Aap – Vossenjacht (Vind Ons, 2009)

Sinds het eerste album ‘Vind Ons’ is er veel veranderd voor Maas en Waterreus. Eén van de hoogtepunten in 2010 was het winnen van de publieksprijs en de muzikantenprijs tijdens de Grote Prijs van Nederland. De hoofdprijs, de Grote Prijs van Nederland hiphop, ging uiteindelijk aan het duo voorbij. “Maar eigenlijk zijn deze prijzen in combinatie met het contract bij Top Notch dat we bijna tegelijkertijd tekenden mooier. Wij wisten al dat we daar zouden tekenen, als we de Grote Prijs hadden gewonnen had het geleken alsof het één met het ander te maken had gehad. En daarbij, wij gunden het ook anderen wel. De prijs bestond uit een geldprijs die geïnvesteerd moest worden en studiotijd. Wij zaten al bij Top Notch en hadden een eigen studio tot onze beschikking. Dan komt die prijs beter bij een groep terecht die het echt nodig heeft.” Met alle hoogtepunten achter elkaar bevonden Boef en de Gelogeerde Aap zich in een achtbaan. Inmiddels is de storm wat gaan liggen, maar blijft de aandacht rond de groep bestaan. Waterreus zelf spreekt van ‘een halve achtbaan’. De toekomst ziet er dan ook zonnig uit. “De komende 10 jaar wil ik dan ook gewoon optreden. Muziek blijven maken en zorgen dat mensen onze muziek blijven waarderen. En natuurlijk naar Lowlands. En België lijkt me ook tof. Of gewoon internationaal gaan. In het Engels? Ben je gek. We zijn ooit naar Hongarije geweest met de Rockacademie en hebben daar een optreden gedaan. Na de show kwam er een kerel naar ons toe die in het Engels vertelde dat hij er niets van snapte maar het waanzinnig vond. Als ze het hier in het Engels kunnen doen, dan kunnen wij dat dus in het Nederlands daar doen!”

Geen reactie

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter